امنیت

فناوری اطلاعات

August 6, 2015
7:25 پنجشنبه، 15ام مردادماه 1394
کد خبر: 72420

افزایش سهم نرم افزارهای مخرب در ایمیل/ کشف بدافزارهای جدید موبایل

مرکز ماهر با توجه به داده های آماری شرکت امنیتی سایمنتک، آخرین تهدیدات امنیتی سایبری و روند حملات هدفمند را تا پایان ۳ ماهه اول سال جاری منتشر کرد.
 
شرکت امنیتی سایمنتک هر ماه گزارشی را که حاوی تحلیل آخرین تهدیدها و روندهای مربوط به بدافزار، هرزنامه، آسیب پذیری و دیگر خطرات بالقوه در این حوزه است، منتشر می‌ کند؛ براین اساس مرکز مدیریت عملیات و هماهنگی رخدادهای رایانه ای – ماهر- ، براساس داده های آماری جمع آوری شده از سوی سایمنتک، آخرین وضعیت حملات هدفمند و آسیب پذیری های سایبری مهم جهان را که در ماه می میلادی -خردادماه – رخ داده است اعلام کرد.
 
کاهش حملات هدفمند
در این ماه، تعداد متوسط حملات سرقت هویت در هر روز کاهش داشته و به ۱۵ حمله رسیده است؛ در حالی که فایل های اجرایی مانند .bin،.exe و .scr به دفعات دیده شده است اما این دسته از فایل ها از ۳۲.۹ درصد در ماه آوریل به ۸۷ درصد در ماه می کاهش یافته است؛ در این بررسی ها مشخص شده که نرخ کلی حملات سرقت هویت برای دومین ماه پیاپی افزایش کمی داشته و یک ایمیل از هر ۱۸۶۵ ایمیل، حاوی لینک های سرقت هویت بوده است.
 
کاهش آسیب پذیری اطلاعات
در ماه می میلادی، تعداد آسیب پذیری های گزارش شده برای دومین ماه پیاپی کاهش یافته و تنها ۴۵۶ آسیب پذیری گزارش شده است که مربوط به zero-day بوده است.
 
افزایش نرم افزارهای مخرب
آخرین گزارشها حاکی از آن است که در ماه می میلادی – خرداد – ۴۴.۵ میلیون بدافزار – نرم افزار مخرب – جدید شناسایی شده که نسبت به ماه آوریل که ۲۹.۲ میلیون قطعه بدافزار شناسایی شد، افزایش یافته است؛ همچنین در این ماه، سهم ترافیک ایمیل حاوی بدافزار در این ماه مجددا افزایش یافت و از یک ایمیل در هر ۲۴۶ ایمیل در ماه آوریل به یک ایمیل در هر ۲۰۷ ایمیل رسید.
 
شناسایی دو میلیون بدافزار موبایل
در این ماه دو میلیون خانواده جدید بدافزار تلفن همراه شناسایی شد که نسبت به ماه آوریل افزایش قایل توجهی داشته است؛ به طور متوسط ۳۹ گونه بدافزار اندروید در هر خانواده بدافزار، در ماه می میلادی کشف شده است.
 
کاهش هرزنامه و بات نت ها
نرخ ایمیل های هرزنامه ای در ماه می میلادی کاهش یافته است و با ۰.۶ درصد کاهش به ۵۱.۵ درصد رسیده است؛ در همین حال بات نت « Kelihos » فعال ترین باتنت تولید کننده هرزنامه در ماه می بوده است و ۱۹.۷ درصد از کل ترافیک هرزنامه ها توسط این بات نت توزیع شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.