تلفن همراه

گجت

August 7, 2015
7:36 جمعه، 16ام مردادماه 1394
کد خبر: 72441

از گجت‌های فناوری چه می‌دانید؟

گجت‌ها که در فارسی به آنها ابزارک یا گاهی دستگاهک نیز گفته می‌شود، بخشی از ابزارهای فناورانه هستند که قطعا میزان گسترش آنها طی سالهای آتی اتفاقات متعددی را رقم خواهد زد.
 
شاید بسیاری از ما همچنان انیمیشن جذابی که طی سالهای نوجوانی‌مان هر هفته پخش می شد را به خوبی به خاطر داشته باشیم؛ کارآگاه گجت که از شخصیت‌های کارتونی محبوب به شمار می‌رفت، ماموری بود که در مواقع لازم از تواناییهای فوق بشری خود بهره گرفته و اتفاقات جالب و دور از ذهنی را رقم میزد، اما حال اگر اندکی در خصوص گجتها توضیح داده شود به خوبی مشخص می شود که انتخاب این نام برای شخصیت محبوب کارتونهای دوره نوجوانی ما به چه دلیل بوده است.
 
طی سالهای اخیر استفاده از واژه گجت به کرات به کار برده و تکرار شده است. با این حال ممکن است همچنان در ذهن بسیاری افراد این سوال وجود داشته باشد که گجت چیست و چه کاربردی دارد؟
 
درباره تاریخچه پیدایش واژه گجت داستان های زیادی وجود دارد. برخی ریشه این واژه را به کلمه فرانسوی “gâchette” به معنای قطعه ای از ماشین و ماشه نسبت می دهند و برخی آن را اختراع شرکت Gaget که سازنده مجسمه آزادی است و مدلهای کوچکی از این مجسمه را روانه باز کرد، میدانند.
 
امروزه به وسایل، تجهیزات مکانیکی و غالباً الکترونیکی که برای انجام کارهای خاصی اختراع شده اند، گجت گفته می‌شود. به عبارت دیگر گجتها در زمان اختراع خود نسبت به ابزارهای تکنولوژیک دیگر کمی غیرعادی تر بوده و نبوغ خاصی در طراحی آنها بکار رفته است.
 
گجتها در دنیای امروزی بسیار پر کاربرد و مفید هستند. به عبارت دیگر گجت (Gadgets) به وسایل و تجهیزات کوچک و تازه‌ اختراعی گفته می‌شود که در آنها فناوری نویی بکار رفته باشد.
 
ممکن است با این توضیحات عده ای اینگونه تصور کنند که گجت ها ابزاری تخصصی و خاص هستند در حالی که بسیاری از ما در زندگی روزمره خود بارها و بارها از گجت ها بهره گرفته ایم. به عنوان مثال یک سیستم دوربین مداربسته که تصاویر را روی لپ تاپ ذخیره میکند یک گجت محسوب می‌شود.
 
یک ساعت مچی با قابلیت های زیاد مثل قطب نما و …، یک ام پی تری یا ام پی 4 پلیر، یک دوربین عکاسی یا فیلم برداری، یک رنده و خرد کن چند کاره که در آشپزخانه استفاده میکنید یا یک ست کفگیر و ملاقه، یک چاقو و انبر دست و پیچگوشتی که همه در یک مجموعه طراحی شده اند و همه به هم وصل هستند همه نمونه هایی از گجتها هستند. حتی مسواک برقی شما نیز نوعی گجت به شمار می رود.
 
به تعریفی هر وسیله الکرونیکی-مکانیکی که سایز آن زیاد بزرگ نباشد و بصورت خانگی ، اداری و یا شخصی استفاده شود ،میتواند یک گجت نامیده شود در این میان عده‌ای بر این باورند که به طور مثال حتی گوشیهای هوشمند تلفن همراه یا انواع تبلت‌ها نیز نوعی گجت محسوب
 
می‌شوند که البته دیدگاه غالب آن است که این موارد جزو گجت‌ها به شمار نروند.
 
ساعت هوشمند اپل
ساعت هوشمند اپل قابل‌پیش‌بینی‌ترین فناوری سال 2015 بود. این ساعت ماه سپتامبر سال گذشته میلادی و همزمان با عرضه آیفون 6 و آیفون 6 پلاس معرفی شد.
 
این ساعت دارای طرح‌ها و برنامه‌های نرم‌افزار مختلف گوشی هوشمند بود که کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها این ساعت را اصلاح کنند.
 
هدست Oculus Rift
گجت‌ واقعیت مجازی Oculus Rift سال 2014 سر و صدای زیادی را در میان توسعه‌گران به پا کرد اما نسخه مصرف‌کننده آن قرار بوده که تابستان سال 2015 وارد بازار شود.
 
واقعیت مجازی در صنعت بازی‌های ویدیویی، صنعت توریسم و صنعت سرگرمی محبوبیت خاصی کسب کرده و توجه بسیاری از شرکت‌ها را برای تولید گجت‌هایشان به خود جلب کرده است. هدست Oculus VR تنها انتخاب موجود در بازار نیست بلکه سونی و سامسونگ نیز قرار بوده کلاه واقعیت مجازی خود را در سال 2015 ارائه کنند.
 
پروژه «آرا» (Project Ara)
با این فناوری و سامانه، کاربران می‌توانند بخش‌هایی از گوشی‌ خود را که نیاز به تعمیر دارد، بدون نیاز به خریدن گوشی جدید، جایگزین کنند.
 
به طور مثال، چنانچه دوربین جدیدی با تفکیک‌پذیری بالاتر وارد بازار شود، آنچه کاربر به آن نیاز دارد، خریدن یک دوربین جدید و نه تعویض گوشی‌ است. با استفاده از این فناوری، کاربران همچنین می‌توانند صفحه گوشی‌شان را جایگزین کنند بنابراین در صورت خراش‌برداشتن صفحه، نیازی به تعویض کامل گوشی نیست.
 
نوار هوشمند NYMI
استفاده از اثر انگشت برای بازکردن قفل گوشی جالب است اما استفاده از ضربان قلب برای انجام این عمل جالب‌تر به نظر می‌رسد. نوار هوشمند NYMI فناوری جدید و پوشیدنی سال 2015 بود که به کاربران امکان بازکردن قفل گوشی‌ها، خودروها، رایانه‌ها و حتی خانه‌هایشان را با استفاده از ضربان قلبشان می‌دهد.
 
گوشی‌های بی‌سیم The Dash
گوشی‌های بی‌سیم جدید The Dash نه تنها هدفون‌هایی تعبیه‌شده در گوش هستند، بلکه به عنوان رهگیری‌کننده سلامتی و میکروفون به کار خواهند رفت.
 
این سامانه به کاربران امکان رهگیری سلامتی‌شان را با اندازه‌گیری مولفه‌های حیاتی بدن و ارائه بازخورد صوتی بلادرنگ به آن‌ها را می‌دهد.
 
تلویزیون‌های 4K ارزان‌تر
یکی از فناوری‌های جدید سال 2014، تلویزیون 4K لقب گرفت که بهای آن بسیار بالا بود. قیمت 4K می‌تواند از هزار تا 39 هزار و 999 دلار و 98 سنت باشد. با این حال، تفکیک‌پذیری این سامانه در سال 2015 افزایش یافت که گفته می‌شود بهای آن ارزان‌تر از نمونه سال 2014 است.
 
سیستم عملگر CarPlay
سیستم عملگر CarPlay اپل در سال 2015 در خودروهای بیشتری وارد شد. این سامانه رانندگان را در مسیریابی، ارسال و دریافت تماس‌ها، پیغام‌ها و پخش موسیقی یاری کرد. اپل با شراکت چندین کارخانه خودروسازی شامل جیپ، کیا و فورد این سامانه را ارائه می‌دهد.
 
آینه‌های عقب هوشمند
مانیتورهای ال‌سی‌دی در آینه‌های عقب خودرو تعبیه می‌شوند و این سامانه‌ها تحت شرایط مختلف رویت‌پذیری واضحی را به راننده ارائه میدهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.