اپراتورها

تلفن همراه

August 7, 2015
15:25 جمعه، 16ام مردادماه 1394
کد خبر: 72453

برخورداری 410 شهر کشور از پوشش نسل سوم اینترنت همراه

مدیرعامل شرکت ایرانسل گفت: در حال حاضر سرویس 3G ایرانسل در بیش از 410 شهر و دهستان و بیش از 56 مسیر جاده‌ای در کل کشور و در تمامی 31 استان راه‌اندازی شده است.
 
علیرضا قلمبر دزفولی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد:‌ همزمان با سفر وزیر ارتباطات سریع‌ترین شبکه اینترنت همراه کشور توسط ایرانسل در اردبیل راه‌اندازی شد.
وی افزود:‌ شهرهای اردبیل، سرعین و خلخال تحت پوشش نسل سوم اینترنت همراه 3G قرار داشته‌اند که با بهره‌برداری از آخرین نسل اینترنت همراه که همان 4G/LTE است، در شهر اردبیل به عنوان مرکز استان و سرعین به عنوان مهمترین مرکز توریستی این استان، علاوه بر نسل سوم، برای نخستین بار تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه نیز قرار گرفتند.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل ادامه داد: پس از گرفتن پروانه رسمی ارتقای شبکه به نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه و ارائه موفقیت‌آمیز خدمات 4G باند پهن همراه در بیش از 400 شهر و دهستان کشور و در تمامی استان‌های ایران توسط ایرانسل انجام شده است.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل عنوان کرد: شبکه 4G/LTE به ‌عنوان آخرین نسل فناوری ارتباطی دنیا برای نخستین بار در ایران و توسط ایرانسل در آخرین روز آبان ماه 93 در مشهد مقدس راه‌اندازی شد و با توسعه شبکه امروز در شهر اردبیل نیز به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.
 
قلمبر دزفولی گفت: در حال حاضر سرویس 3G ایرانسل در بیش از 410 شهر و دهستان و بیش از 56 مسیر جاده‌ای در کل کشور و در تمامی 31 استان راه‌اندازی شده است و سرویس 4G ایرانسل نیز در بیش از 80 شهر ایران در دسترس مشترکان قرار دارد.
 
وی درباره‌ توسعه‌ شاخص‌های ICT در استان اردبیل یادآور شد: استان اردبیل بیست و یکمین استان استان ایران از نظر شاخص جهانی ITU در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل تصریح کرد: ضریب نفوذ اینترنت در استان اردبیل پایین‌تر از میانگین کشور است، اما ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان اردبیل در حد میانگین کشور دیده می‌شود در حالی که ضریب نفوذ تلفن همراه در استان اردبیل پایین‌تر از میانگین کشور است.
 
قلمبر دزفولی درباره‌ عملکرد ایرانسل در استان اردبیل افزود: ایرانسل در این استان 24 شهر، 250 آبادی، 630 کیلومتر از جاده‌های فرعی و اصلی با بیش از 324 هزار مشترک را تحت پوشش خود دارد.
 
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر شهرهای اردبیل و سرعین تحت پوشش نسل چهار قرار گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل بیان کرد:‌ ایرانسل در استان اردبیل 142 سایت BTS دارد که منجر به پوشش 85 درصدی جمعیتی ایرانسل در استان می‌شود که میزان تخفیف مکالمه در طرح جزیره هوشمند ایرانسل نیز تا 90 درصد بوده است.
 
قلمبر دزفولی گفت: این آمار در حالی است که اردبیل استانی با بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر جمعیت، آخرین استان از نظر نرخ رشد جمعیت است و بیش از 11 هزار کیلومتر مساحت دارد که این استان اولین استان کشور از نظر نرخ مشارکت اقتصادی است و نهمین استان از نظر بازدیدکننده در سال است.
 
به گفته وی، اردبیل از نظر تعداد مراکز اقامتی سومین رتبه را بین استان‌ها به خود اختصاص داده است.
 
قلمبر دزفولی یادآور شد:‌ با راه‌اندازی شبکه‌ نسل چهارم ایرانسل برای اولین بار در ایران مشترکان تلفن همراه و کاربران خدمات باند پهن همراه کشور می‌توانند اینترنتی با کیفیت جهانی را تجربه کرده و با استفاده از سیم‌کارت‌های Usim به عنوان سیم‌کارت‌های نسل جدید ایرانسل خدمات 4G را جایگزین سایر روش‌های دسترسی به اینترنت کنند.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل عنوان کرد: نسل چهارم تلفن همراه تمام قابلیت‌های مدرن‌ترین گوشی‌های موجود در بازار را پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این خدمات امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی با کیفیت HDبازی به صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده فراهم خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل با اشاره به راه‌اندازی شبکه همگام با اپراتورهای برتر جهان به ارائه تاریخچه‌ای از بهره‌برداری از این شبکه پرداخت و گفت: در سال 2004 شرکت NTT DOCOMO ژاپن، LTE را به عنوان یک استاندارد بین‌المللی در حوزه‌ ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد، اما در سال 2007 بود که شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتیب سرعت‌های 144 مگابیت بر ثانیه و 200 مگابیت بر ثانیه را با استفاده از LTE مورد آزمایش قرار دادند.
 
قلمبر دزفولی یادآور شد: یک سال پس از این تاریخ بخش ارتباطات رادیویی ITU، ملزومات استاندارد سیستم‌های نسل چهارم را تعریف کرد و در سال 2009 نیز شرکت‌های نوکیازیمنس (NSN) و LG با مشارکت یکدیگر اولین آزمون کامل (End-to-End) عملکرد LTE را با موفقیت انجام دادند.
 
قلمبر دزفولی ادامه داد: نخستین شبکه LTE در سال 2009 در استکهلم و اسلو راه‌اندازی و سپس در سال 2011 کره جنوبی صاحب چنین شبکه‌ای شد و اکنون در نیمه‌های سال 2015 میلادی و در کمتر از یک سال از حضور این تکنولوژی در ایران، شهر اردبیل نیز از شبکه LTE ایرانسل برخوردار شده است.
 
* مزایای بهره‌گیری از نسل چهارم اینترنت تلفن همراه
 
وی بیان کرد: LTE نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل است که از مهمترین مزایای آن می‌توان به پهنای باند بیشتر، امکان انتقال فایل‌های حجیم‌ و پرمحتواتر در مدت زمان کمتر، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه و برقراری ارتباطات در لحظه (Real Time)، بهبود عملکرد شبکه و برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع اشاره کرد.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل همچنین به مزایای دیگر استفاده از 4G/LTE به روایت صاحبان کسب و کار در آمریکا اشاره کرده و ادامه داد: بهره‌گیری از این نسل از اینترنت تلفن همراه منجر به اثراتی شده است که از آن جمله باید به مواردی چون افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، توسعه کسب و کارهای جدید، افزایش رضایت شغلی کارکنان و افزایش رضایت مشتریان اشاره کرد.
 
قلمبر دزفولی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود روند مصرف دیتای همراه در مناطق مختلف آفریقا و خاورمیانه 9.4 درصد، در آمریکای شمالی 18.6 درصد، در آسیای شرقی 42.4 درصد، در اروپای مرکزی و شرقی 10.3 درصد، اروپای غربی 12 درصد و در آمریکای لاتین 7.3 درصد باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر 422 شبکه LTE در 143 کشور جهان و 603 شبکه  3G در 216 کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است و درصد مشترکان فعال باند پهن همراه از سال 2007 تا 2014 در کشورهای توسعه‌یافته 83.7 درصد، در کل جهان 32 درصد، و در کشورهای در حال توسعه 21.1 درصد است.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل سرعت دانلود در شبکه نسل چهارم را بین 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود را بین یک تا 15 مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخ‌گویی را بین 50 تا 150 میلی‌ثانیه عنوان کرد.
 
*ذ رشد 450 درصدی مصرف دیتا بعد از راه‌اندازی LTE
 
قلمبر دزفولی بیان کرد: مصرف ماهانه دیتای شبکه ایرانسل در پایان تیرماه به بیش از 8  هزار ترابایت رسیده که این میزان مصرف در قیاس با دوره‌ قبل از بهره‌برداری در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند 450 درصد افزایش پیدا کرده است.
 
وی درباره سرعت انتقال دیتا افزود: سرعت انتقال داده در شبکه‌ اینترنت 3G  ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط 10 برابر شبکه نسل 2.75 (EDGE) و سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 4G  ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط 10 برابر شبکه 3G و 100 برابر نسل 2.75 است.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل درباره میزان مصرف دیتای استان اردبیل ادامه داد: مصرف ماهانه‌ دیتا در پایان تیرماه به بیش از 65 ترابایت رسیده است که این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره‌برداری نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن‌باند 360 درصد افزایش پیدا کرده است.
 
قلمبر دزفولی یادآور شد: سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 3G ایرانسل استان اردبیل در حال حاضر به طور متوسط 13 برابر شبکه‌ نسل 2.75 (EDGE) است، همچنین سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 4G ایرانسل در استان اردبیل در حال حاضر به طور متوسط  10 برابر شبکه 3G و 130 برابر نسل 2.75 است.
 
* شهرهای تحت پوشش نسل‌های سوم و چهارم ایرانسل
 
وی افزود:‌ بیش از 410 شــهر و دهستان در کل کشور تحــت پوشش نسل سوم تلفن همراه هستند که آبادان، آستارا، اراک، اردبیل، ارومیه، اسدآباد، اصفهان، اندیشه، اهواز، ایلام، بابل، بجنورد، بندر انزلی، بندرعباس، بوکان، قم، بهارستان، بیرجند، تبریز، تهران، درگهان، دستگرد، دوگنبدان، دولت‌آباد، جلفا، خرم‌آباد، خوی، رشت، ری، زاهدان، زنجان، ساوه، سرعین، سقز، سمنان، سنندج، سهند، شاهین شهر، شهرکرد، شیبان، شیراز، طرقبه، طوس، فسا، قائم شهر، قروه، قزوین، اردبیل، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان از جمله این شهرهاست.
 
وی لاهیجان، لنگرود، مرودشت، مشهد، میاندوآب، یاسوج، یزد، امیرکلا، محمودآباد، نور، آستانه اشرفیه، رودبار قصران، درود، شهربابک، میانه، ایزد شهر، تنکابن، رویان، رامسر، کیش، شهر جدید صدرا، کیش، ملایر را از شهرهایی عنوان کرد که تحــت پوشش نسل سوم تلفن همراه هستند.
 
مدیرعامل شرکت ایرانسل تصریح کرد: 80 درصد از مشترکان دیتا در این منــاطق تحت پوشش ایرانسل قرار گرفته‌اند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تعداد تا پایان سال‌جاری به بیش از 500 شهر و دهستان نیز خواهد رسید.
 
قلمبر دزفولی ادامه داد: شهرهای تحت پوشش نسل چهارم را نیز شهرهایی چون آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، آمل، اندیشه، اهواز، ایلام، بابل، بجنورد، بندر انزلی، بندرعباس، بیرجند، بوشهر، تبریز، تنکابن، تهران، خرمشهر، رشت، رامسر، ساری،  سمنان، سنندج، شهر قدس، شهریار، شیراز، فریدون‌کنار، قائم‌شهر، قزوین، قشم، قم، اردبیل، کرج کرمان، کرمانشاه، کیش، گرگان، ماهدشت، محمودآباد، مشهد، ملارد، نکا، نور، اردبیل، یاسوج و یزد عنوان کرد.
 
وی گفت: پوشش شبکه‌ 4G تا پایان سال در 120 شهر و دهستان هدف‌گذاری شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.