اپراتورها

تلفن همراه

August 7, 2015
15:31 جمعه، 16ام مردادماه 1394
کد خبر: 72454

مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل: توسعه ICT پیشرفت زیربنایی استان‌ها را رقم می‌زند

مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل گفت:‌ توسعه ICT به عنوان زیر‌ساخت اصلی تحول اساسی و پیشرفت واقعی را در کشورهای مختلف رقم می‌زند.
 
 
محسن تقوی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد:‌ کاربردهای گسترده اینترنت همراه آموزش، حمل و نقل، خدمات مبتنی بر مکان، سرگرمی و سلامت است.
 
وی گفت: سرفصل‌های این کاربردها هستند که هر کدام زیرشاخه‌های مختلفی چون بازی‌های آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی، آموزش تعاملی پیشرفته با استفاده از واقعیت مجازی، هوشمندسازی جاده‌ها و کنترل ترافیک، کنترل و پایش وسایل نقلیه به صورت لحظه‌ای (Real-Time)، آگهی‌های چندرسانه‌ای با کیفیت بالا و با توجه به موقعیت کاربر فراهم کرده است.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل یادآور شد: خدمات واقعیت افزوده مبتنی بر مکان، مشاهده و شنیدن محتوای چندرسانه‌ای با کیفیت بالا به طور همزمان روی تلفن همراه، تبلت و سایر وسایل الکترونیکی، استفاده از خدمات پزشکی از راه دور، ایجاد پروند‌ه سلامت الکترونیک برای تمامی شهروندان تقسیم می‌شوند.
 
تقوی با بیان این کارکردها تصریح کرد: روند رو به رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند، توسعه پهن‌باند همراه را بیش از پیش ضروری کرده است، به طوری که تا زمان ارائه این گزارش 332 شبکه LTE در بیش از 113 کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است.
 
وی درباره پیش‌بینی روند رشد جهانی دیتای همراه در جهان نیز افزود: رشد تجمعی مصرف دیتای همراه در منطقه خاورمیانه و آفریقا تا سال 2018، 70 درصد خواهد بود و 10 میلیون دستگاه از وسایل الکترونیکی که تا سال 2018 با استفاده از فناوری‌های همراه با یکدیگر در ارتباط خواهند بود و با این روند ترافیک دیتای همراه در جهان از سال 2013 تا 2018 یازده برابر رشد خواهد داشت و برآورد میزان ترافیک ماهانه دیتای همراه در سال 2018 نیز به 15 اگزابایت افزایش خواهد یافت.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل ادامه داد: توسعه ICT زمینه‌ساز اصلی بهره‌مندی از پتانسیل‌های فراوان استان اردبیل است و توسعه پهن‌باند همراه شاه کلید تحول در شاخص‌های ICT محسوب می‌شود.
 
تقوی افزود: ایرانسل در نظر دارد تا پایان سال‌جاری برای نصب بیش از 67 سایت 3G و 4G برای پوشش شهرهای اصلی استان اقدام کند و سرعین را نیز تحت پوشش آخرین نسل اینترنت همراه قرار دهد.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل نقش نسل چهارم اینترنت تلفن همراه را در اقتصاد، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، فرهنگ، اقتصاد فرهنگی و شبکه‌‌ ملی اطلاعات، مهم اعلام کرد.
 
تقوی در مورد تاثیرات اقتصادی آن گفت: هر 10 درصد افزایش ضریب نفوذ پهن‌باند منجر به 38/1 درصد رشد در تولید ناخالص ملی می‌شود و به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن‌باند نرخ اشتغال 2/0 درصد، و نرخ بهره‌وری در تولید 13/0 درصد افزایش خواهد یافت.
 
وی یادآور شد: به ازای هر 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه پهن‌باند 1.8 میلیون شغل در طول 10 سال ایجاد می‌شود و این روند در کشوری مثل آمریکا 300 میلیارد دلار صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در سال 2007 (22 درصد از کل صرفه اقتصادی) را به دنبال دارد.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل افزود: با استفاده از اینترنت پهن‌باند 6 درصد افزایش در صادرات شرکت‌های تولیدی و 10 درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی ایجاد خواهد شد.
 
تقوی تصریح کرد: نسل چهارم اینترنت همراه ایرانسل بر بهبود کارآیی شرکت‌ها نیز تاثیر مثبت خواهد داشت و طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) با استفاده از اینترنت پهن‌باند 10 درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی و شش درصد رشد صادرات شرکت‌های تولیدی به وجود خواهد آمد.
 
وی در مورد روند توسعه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نیز گفت: اینترنت پهن‌باند بر تقاضای بازار، روند فناوری و حرکت در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله تغییر ایجاد خواهد کرد.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل ادامه داد: تغییرات رفتاری کاربران و تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات مبتنی بر داده، نیاز به سرعت و کیفیت بیشتر در انتقال داده‌ها و نیاز به دسترسی دایمی به خدمات دیتا منجر به تغییر تقاضای بازار خواهد شد.
 
تقوی همچنین مواردی چون از رده خارج شدن فناوری‌های نسل دوم و وایمکس، توقف تولید تجهیزات و ارائه پشتیبانی از سوی تامین‌کنندگان و رشد و تکامل فناوری‌های پهن‌باند همراه (نسل 3 و 4) به عنوان راهکار پایدار دسترسی یکپارچه به خدمات دیتا و توسعه شبکه ملی اطلاعات را از مواردی دانست که تأثیر روند فناوری بر جریان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است.
 
* پهن‌باند و تحقق چشم‌انداز 20 ساله
 
وی با اشاره به روند توسعه پهنای باند در جریان تحقق چشم‌انداز 20 ساله کشور، نهادینه‌سازی برای توسعه و تولید علم و تحقیقات، افزایش سهم تولید ناخالص ملی در تولیدات علمی، توسعه و تقویت جنبش نرم‌افزاری و تاکید بیشتر بر رویکردهای نوآورانه و تحقق رشد اقتصادی سریع، ثابت و پیوسته را از جمله مزایای توسعه پهن‌باند عنوان کرد.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل افزود: کارآفرینی مفید و کاهش نرخ بیکاری، تعامل جهانی فعال در تمامی بخش‌ها و مشارکت موثر در اقتصاد جهانی، حمایت از کارآفرینی، فعالیت‌های نوآورانه و توسعه قابلیت‌های فنی و تحقیقاتی، تکیه بر مزیت‌های رقابتی و ایجاد مزیت‌های جدید، تقویت بخش‌های خصوصی و تعاونی به عنوان محرک‌های اصلی رشد اقتصادی، ارتقای قابلیت‌ها و توان بخش تعاونی و تسهیل دسترسی آن به منابع از دلایل توسعه پهن‌باند به شمار می‌رود.
 
تقوی اطلاعات و فناوری و بهبود ارتباطات و توسعه، برقراری پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی میان موسسات تعاونی، برآورده ساختن نیازها و خواسته‌های جوانان و فراهم ساختن بستر لازم برای مشارکت فعال آنها در فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت نخبگان را از دیگر دلایل توسعه پهن‌باند برشمرد.
 
وی با اشاره به تاثیر بهره‌گیری از این تکنولوژی بر اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده و براساس تجارب بین‌المللی، بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی با توسعه شبکه پهن‌باند محقق خواهد شد چراکه این تکنولوژی بر کاهش وابستگی به نفت، اصلاح الگوی مصرف، ایجاد تحرک، پویایی و بهبود شاخص‌های کلان، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، رویکرد جهادی، مردم محوری، امنیت اقلام راهبردی و اساسی، فسادستیزی و دانش‌محوری تأثیرگذار است.
 
امکان اشاعه فرهنگ ایرانی _ اسلامی با فناوری نسل چهارم
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل با اشاره به تأثیر اینترنت پهن‌باند بر فرهنگ  بیان کرد: با استفاده از این خدمت امکان اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی به اقصی نقاط دنیا با افزایش دسترسی و سهولت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تولید و توزیع محتوای فرهنگی و مذهبی، الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی توسط علما، متخصصین و آحاد مردم فراهم و ارتقای فرهنگی جامعه از طریق افزایش میزان نشر و توزیع و همچنین سهولت دسترسی مقرون به صرفه به کتاب، انواع فیلم و محتواهای ویدئویی در حوزه‌های علمی، مذهبی، فرهنگی، سبک زندگی، انواع نواها و آواهای ملی، محلی، مذهبی و آثار هنری ممکن می‌شود.
 
تقوی یادآور شد: همچنین با بسط امکان توزیع گسترده پیامدهای ناشی از فرهنگ نامطلوب، توسعه آموزش در راستای رفع بدآموزی‌های فرهنگی و قانون‌گریزی در بستر انتقال پهن‌باند با استفاده از عکس، متن و ویدئو از توسعه فرهنگ نامطلوب جلوگیری می‌شود و با فراهم آوردن دسترسی به اینترنت پهن‌باند برای تمامی اقشار جامعه فارغ از موقعیت جغرافیایی و زمان در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان و امنیت پایدار، زمینه‌های توسعه عدالت اجتماعی محقق می‌شود.
 
وی ادامه داد: این تکنولوژی می‌تواند بستری مناسب در جهت تحقق دولت الکترونیک و همراه در راستای تحقق مفهوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی «شهروند الکترونیک» نیز باشد.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل گفت: فراگیرترین و مقرون به صرفه‌ترین لایه‌ دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به وسیله شبکه اینترنت پهن‌باند ایرانسل فراهم می‌شود.
 
تقوی در مورد رشد میزان درآمد بخش‌های مختلف اکوسیستم پهن‌باند همراه نیز عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 100 میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می‌شود و اقتصاد برنامه‌های کاربردی بیش از 10 میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می‌کند و در سال 2013، نزدیک به 1.8 میلیون شغل تنها در بخش تولید محتوا و برنامه‌های کاربردی در جهان ایجاد شده است.
 
مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل افزود: افزایش نزدیک به 181 درصدی درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ تا سال 2020 و افزایش 22 درصدی سهم درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی از کل درآمد ایجاد شده در اکوسیستم پهن‌باند همراه تا سال 2020 از دیگر ویژگی‌های نسل چهارم اینترنت همراه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.