اپراتورها

تلفن همراه

August 7, 2015
15:45 جمعه، 16ام مردادماه 1394
کد خبر: 72455

همدست فروشندگان دیتابیس مشترکین همراه اول، کارمند این شرکت بود و بازداشت شد

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری دو همکلاسی که قصد فروش اطلاعات کاربران یکی از اپراتورهای تلفن همراه در فضای مجازی را داشتند خبر داد.

police fata.jpg

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمد مهدی کاکوان در این باره گفت: چندی پیش در پی اعلام حراست یکی از اپراتورهای تلفن‌های همراه مبنی بر فروش دیتا بیس‌های (اطلاعات اصلی کاربران) در فضای مجازی پرونده‌ای تشکیل و بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه پلیس با بررسی محل‌های بارگذاری این اطلاعات در فضای مجازی یکی از متهمان را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی او را دستگیر کرد، افزود: این متهم تحت بازجویی قرار گرفته و در اظهارات خود اعتراف کرد که با همکاری یکی از هکلاسی‌هایش به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و قصد فروش آن را داشته است.
 
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری همدست این متهم نیز آغاز شد گفت: در تحقیقات بیشتر مشخص شد که همدست این فرد کارمند این اپراتور تلفن همراه بوده که با هماهنگی حراست شرکت مذکور این فرد دستگیر و به مقر پلیس منتقل شد.
 
وی با اشاره به انجام بازجویی از متهم دستگیر شده اظهار کرد: این فرد در اعترافات خود گفت که قصد داشته این اطلاعات را به مبلغ 150 میلیون تومان به فروش برساند که توسط پلیس دستگیر شد.
 
کاکوان با بیان اینکه هر دو متهم مرد بوده و بین 25 تا 30 سال سن داشتند گفت: هر دوی آنها دارای لیسانس نرم افزار بوده اما گمان نمی‌کردند که از طریق فضای مجازی احتمال شناسایی و دستگیری‌شان وجود داشته باشد.
 
به گفته کاکوان دو متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده طی مراحل قانونی برای ادامه روند رسیدگی به جرم، روانه دادسرا و پس از آن راهی زندان شدند.
 
این در حالی است که 13 مردادماه همراه اول با صدور اطلاعیه ای رسمی با عنوان "همراه اول مدعیان فروش اطلاعات مشترکین را روانه زندان کرد" مدعی شده بود "با هوشیاری سیستم نظارتی همراه اول، مشخص شد که تلاش هایی برای بازاریابی اطلاعاتی از مشترکین، در خارج از شرکت در حال انجام است. به دنبال آن، ارتباطات فردی که در بیرون شرکت، واسطه ماجرا بود، شناسایی و موضوع به اطلاع پلیس فتا رسانده شد".
 
در این اطلاعیه آمده بود "در ابتدای هفته جاری، با عملیات پلیسی به عمل آمده، واسطه بیرونی بازاریابی دستگیرو به دنبال آن عامل داخلی نیز شناسایی و دستگیر شد که هردو مدعی، در اختیار مراجع قضایی قرار گرفتند.
 
این شرکت در پایان اطلاعیه خود با رد تلویحی درز دیتابیس مشترکین این اپراتور تصریح کرده بود که "طی ۲۱ سال فعالیتش، همواره اطلاعات مشترکین، ارزشمند ترین سرمایه این اپراتور بوده و با هوشمندی و سرمایه گذاری سنگین و مداوم در حوزه امنیت شبکه، از آن به دقت حفاظت کرده؛ به نحوی که اطلاعات مشترکین تاکنون از گزند هرگونه دستبردی مصون مانده است. سیستم های امنیتی و کنترلی همراه اول به نحوی است که اطلاعات مشترکین در آن از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار بوده و هرگونه اقدام برای دسترسی غیر متعارف به آن، در ابتدای امر شناسایی می شود".
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.