تحلیل بازار

تلفن همراه

August 7, 2015
16:12 جمعه، 16ام مردادماه 1394
کد خبر: 72462

٨٢٠ ‌میلیون دلار قاچاق در ۴ ماه

قاچاقی‌بودن ٩٠‌درصد تلفن‌های همراه وارداتی در بازار در کنار آمار گمرک از میزان واردات موبایل به کشور نشان می‌دهد که حدود ٧٢٠‌ هزار دستگاه موبایل قاچاق با ارزشی حدود ٨٢٠‌ میلیون دلار تنها در چهارماهه اخیر به کشور وارد شده‌ است.
 
خریداران تلفن‌های همراه سال‌هاست به مسئله قاچاقی‌بودن عمده موبایل‌های بازار عادت کرده‌اند و بسیاری با آگاهی به همین امر امیدی به دریافت خدمات پس از فروش برای دستگاهی که از مبادی قانونی و تحت‌نظارت نمایندگی به کشور وارد نشده، ندارند. در کنار این امر صحبت‌های وزیر دادگستری از حجم قاچاق در بازار موبایل حاکی از آن است که همچنان واردات غیرقانونی سهمی معادل ٩٠‌ درصد از بازار موبایل را به خود اختصاص داده است.
از سوی دیگر آمارهای گمرک نشان می‌دهد واردات تلفن همراه در چهارماهه نخست سال جاری به ۴٠٠ تن می‌رسد که البته با درنظرداشتن آمار ٩٠‌ درصدی قاچاق موبایل می‌توان گفت، این میزان تنها ١٠‌ درصد تلفن‌های همراه است که مجموعا از مبادی قانونی و غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند.
 
 با درنظرداشتن اینکه متوسط وزن هر دستگاه تلفن همراه حدود ٢۵٠ گرم است، در این صورت واردات موبایل از مبادی قانونی گمرک به ٨٠٠ ‌هزار دستگاه می‌رسد. با استناد به همین آمار از قاچاق تلفن همراه، می‌توان گفت در چهارماهه نخست امسال چهار ‌هزار تن دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده است، البته سهم قاچاق از این بین می‌تواند چیزی حدود سه‌هزارو ۶٠٠ تن باشد. به این ترتیب میزان واقعی واردات تلفن همراه به کشور را نیز می‌توان حدود هشت ‌میلیون دستگاه تخمین زد.
 
 بر این اساس حدود ٧٢٠‌ هزار دستگاه تلفن همراه از مبادی غیرقانونی به کشور واردشده است و طبیعتا این بخش از موبایل‌ها تحت پوشش ضمانت شرکت مربوطه نخواهد بود. همچنین طبق این آمارها، ارزش واردات قانونی تلفن همراه در چهار ماه اول سال به کمتر از ٩١‌ میلیون دلار می‌رسد، به این ترتیب با درنظرگرفتن سهم قاچاق از این بازار می‌توان گفت ارزش کل موبایل‌های وارد شده در چهارماهه اول سال جاری به حدود ٩١٠‌ میلیون دلار می‌رسد که کمتر از ٨٢٠ ‌میلیون دلار آن مربوط به ورود غیررسمی موبایل می‌شود.
 
فهرست اقلام وارداتی گمرک نشان می‌دهد در این مدت بیشترین میزان واردات قانونی تلفن همراه از امارات صورت گرفته‌ و پس از آن چین بیشترین صادرات موبایل را به ایران داشته است. کره، هنگ‌کنگ و ویتنام نیز از دیگر صادرکننده‌های تلفن همراه به ایران هستند. در ادامه آمارهای گمرک حاکی از آن است که هر کیلو تلفن همراه وارداتی ارزشی معادل ۴٧٣ دلار دارد، به این ترتیب به‌طور متوسط قیمت هر دستگاه موبایل به بیش از صد دلار؛ یعنی حدود ٣٠٠ ‌هزار تومان می‌رسد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.