اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 7, 2015
17:14 جمعه، 16ام مردادماه 1394
کد خبر: 72468

ترک یاهو؛ بهترین تصمیم

از راه‌اندازی یک استارت‌آپ گرفته تا فروش آن به شرکتی بزرگ‌تر، کارمندان سابق شرکت Yahoo با ترک اتاق کارشان در این شرکت برای جست‌وجوی اتفاقی بزرگ‌تر موفقیت‌های زیادی را به‌دست آورده‌اند. در همین راستا مجله بیزینس اینسایدر فهرستی از موفق‌ترین موسسان شرکت یاهو را که از این شرکت رفته‌اند، بررسی و منتشر کرده است.
 
جان کوم و بریان اکتون: آنها هر دو مهندسان نرم‌افزاری بودند که در سال 2007 شرکت یاهو را به قصد سفر به دور دنیا ترک کردند. وقتی آنها به سیلیکون ولی بازگشتند سعی کردند شغلی در فیس‌بوک پیدا کنند، اما موفق نشدند. چند ماه بعد در سال 2009 کوم و اکتون استارت‌آپ WhatsApp را تاسیس کردند؛ یک اپلیکیشن پیام‌رسان بین‌المللی. پنج سال بعد فیس‌بوک شرکت آنها را با قیمت 19 میلیارد دلار خرید. 
 
استوارت باترفیلد: اولین موفقیت او تاسیس وب سایت اشتراک گذاری عکس Flickr بود. شرکت یاهو در نهایت این وب سایت را در سال 2005 با قیمت 22 میلیون دلار خرید. باترفیلد یاهو را در سال 2008 ترک کرد تا استارت‌آپ دیگری را به نام Tiny Speck راه‌اندازی کند. این استارت‌آپ بازی ویدئویی را به نام Glitch معرفی کرد که شکست خورد، اما ایده بعدی او دوباره موفقیت خوبی را برایش به همراه آورد. باترفیلد یک پلت‌فرم همکاری مجازی در دفتر کار را با نام Slack در ماه آگوست سال 2013 معرفی کرد و حالا این استارت‌آپ ارزشی برابر 8/ 2 میلیارد دلار دارد. 
 
دیو گلدبرگ: یک طرفدار دو آتشه موسیقی که یکی از موسسان وب سایت و مجله موسیقی آنلاین Launch Media در سال 1995 هم بود. این شرکت بعدا به یک سرویس رادیوی اینترنتی توسعه پیدا کرد و یاهو به سرعت برای خرید آن اقدام کرد تا در نهایت در سال 2001 آن را با قیمت 12 میلیون دلار بخرد. گلدبرگ در یاهو ماند و تا سال 2007 به عنوان مدیر بخش موسیقی فعالیت کرد. بعد از یک سرمایه‌گذاری کوچک در شرکت Benchmark Capital، گلدبرگ مدیرعامل شرکت SurveyMonkey شد. او تا پیش از مرگش در ماه مه سال جاری میلادی کمک کرد تا این شرکت به ارزش 2 میلیارد دلاری برسد. 
 
ایان روگرز: او که شاگرد گلدبرگ در بخش موسیقی یاهو بود، در این بخش رشد کرد و بعدها به عنوان معاون و حتی مدیر این بخش ارتقا پیدا کرد. او در نهایت در سال 2008 یاهو را ترک کرد تا به شرکت TopSpin Media برود، اما چهار سال بعد و در سال 2013 به عنوان مدیرعامل به شرکت Beats Music رفت. او در این شرکت باقی ماند تا پس از خرید آن توسط اپل، عضوی از خانواده اپل شود. او در حال حاضر یکی از مدیران میانی بخش Apple Music است.
 
گیدون یو: او که حالا به‌عنوان یکی از مالکان شرکت San Francisco 49ers شناخته می‌شود، در فاصله سال‌های 2002 تا 2006 خزانه‌دار یاهو بود. او در این سمت بر سرمایه‌گذاری یاهو روی Alibaba و خرید Flickr نظارت کرد. او زمانی یاهو را ترک کرد تا به‌عنوان مدیر ارشد مالی در YouTube مشغول به‌کار شود. سپس به فیس‌بوک رفت و در نهایت به شرکت مالی و سرمایه‌گذاری San Francisco 49ers رفت تا یکی از مالکان و رئیس هیات‌مدیره آن باشد. در نهایت او در سال 2014 بازنشسته شد و یک استارت‌آپ جدید را به نام Eva Automation راه‌اندازی کرد. 
 
پل گراهام و روبرت موریس: آنها شرکت Viaweb را در سال 1995 تاسیس کردند. «ترور بلکول» هم به این شرکت پیوست و بعد از آن یاهو در سال 1998 این شرکت را خرید و نامش را به Yahoo Store تغییر داد. گراهام موریس و بلکول دوباره در سال 2005 در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا با همکاری «جسیکا لیوینگستون» شرکت سرمایه‌گذاری Y Combinator را راه‌اندازی و تاسیس کنند. شرکت سرمایه‌گذاری آنها به راه‌اندازی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی مانند Airbnb، Dropbox و Reddit کمک کرده است.
 
آلبرت لی: او مدیر بخش محصولات در یاهو بود و تا سال 2006 هم در این سمت باقی ماند. بعد از سرمایه‌گذاری کوچکی درWebjuice، لــی به ریشــه‌های خانوادگی‌اش بازگشت و به برادرش مایک لی پیوست تا اپلیکیشن پیگیری تغذیه و رژیم MyFitnessPal را در سال 2009 ارائه کنند. این اپلیکیشن در سال 2014 با قیمت 475 میلیون دلار به شرکت Under Armour فروخته شد.
 
آمر آوادالاه: او که یکی از کارمندان سابق یاهو بوده است، حالا یکی از موسسان و مدیر ارشد تکنولوژی شرکت نرم‌افزاری Hadoop است. او همچنین یکی از موسسان شرکت پردازش و تحلیل داده‌های بورسی Cloudera است که حالا ارزشی برابر 7/ 4 میلیارد دلار دارد. 
 
پاشا صدری، گوانگوی یوان و جیانینگ هو: آنها کارمندان سابق یاهو در بخش‌های مختلفی بودند که بعد از بیرون آمدن از این شرکت تجارت الکترونیکی Polyvore را راه‌اندازی کردند. این وب سایت در ماه جولای گذشته با قیمت 60 میلیون دلار توسط یاهو خریداری شد. 
 
اریک مارکولیر: او یک کارآفرین است که یکی از کارمندان سابق شرکت یاهو بوده و حالا در شرکت‌های مختلفی از شبکه اطلاعات بازی‌های ویدئویی IGN گرفته تا شبکه اجتماعی ویژه بلاگرها MyBlogLog هم به عنوان یکی از موسسان حضور داشته است. بعدها یاهو شرکت MyBlogLog را خرید اما شش ماه بعد مارکولیر یاهو را ترک کرد تا شرکت تحلیل داده‌های اجتماعی Gnip را راه‌اندازی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.