تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

August 8, 2015
14:29 شنبه، 17ام مردادماه 1394
کد خبر: 72484

لوازم جانبی موبایل اصل و غیراصل، چه تفاوتی باهم دارند؟

لوازم جانبی موبایل اصلی بخریم یا غیراصلی؟ این سؤال بسیاری از کسانی است که می‌خواهند برای گوشی‌ تلفن همراه‌شان لوازم جانبی تهیه کنند؛ بازار لوازم‌جانبی مملو از برندهایی با ظاهر و قیمت‌های مختلف است که البته همه‌ آن‌ها ادعای «اصل بودن» دارند.
 
یکی از ارائه دهندگان  رسمی گارانتی و خدمات پس از فروش لوازم‌جانبی در گفتگو با ایلنا در این رابطه می گوید:" می‌توان گفت لوازم غیراصل، سطح عملکرد گوشی را پایین می‌آورند، مانند اینکه کسی خودروی خوبی داشته باشد؛ اما بنزین غیراستاندارد داخل باک آن بریزد.
 
وی در رابطه با باتری و شارژرهای غیراصل می‌گوید:" این باتری‌ها مدت‌زمان صحبت (Talk time) مناسبی ندارند، نشت اسید پیدا می‌کنند، به Main Board گوشی آسیب می‌رسانند، نوسان برق شارژرها به گوشی صدمه می‌زند، و از همه مهم‌تر امنیت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند.
 
گفتنی است که برای هر بخش از یک محصول، استانداردی تعریف شده که این استانداردها در کالای غیراصلی چندان رعایت نمی‌شود و علت اصلی تفاوت قیمت کالاهای اصل و غیر اصل نیز همین است.
 
این  ارائه دهنده رسمی گارانتی تاکید می کند که" در صورت استفاده همزمان باتری و شارژر غیراستاندارد، تلفن همراه شما می‌تواند تبدیل به یک بمب دستی شو؛ کیفیت پایین مواد اولیه در ساخت باتری غیراصل (الکترولیت با غلظت معین و خلوص صفحات هادی)، استاندارد نبودن شرایط تولید (عدم ایجاد خلاء برای جلوگیری از تولید حفره های میکروسکپی) و نوسانات شدید ایجاد شده توسط شارژر غیراستاندارد باعث تولید حرارت و گازهای قابل اشتعال می‌شود و در نهایت می‌تواند باعث انفجار باتری شود؛ کما اینکه این اتفاق بارها در جهان رخ داده است.»
 
چرا باید جنس اصل بخریم؟
 
پنج دلیل مهم و اساسی برای خرید کالای اصل وجود دارد؛ عملکرد برتر، کیفیت و ماندگاری محصول، ضمانت تعویض تا یک سال، از بین نرفتن ضمانت گوشی (در صورت استفاده از اجناس غیراصلی، ضمانت گوشی از بین می‌رود) و مقرون به‌صرفه بودن.
 
گودرزیان ضمن تأیید این موارد، اضافه می‌کند:" کالای ارزان‌تر، لزوماً بهتر نیست. کالای اصلی به سبب عمر بیشتر، مقرون‌ به‌صرفه‌تر هستند چون به جای چند بار هزینه کردن برای کالای نامرغوب، تنها یک‌بار هزینه برای کالای اصل پرداخت می‌شود. ضمن اینکه اگر کالای اصل برای مثال پنج واحد کارایی بیشتر داشته باشد، قیمت آن اما نهایتاً سه واحد گران‌تر است و باز شما به نسبت هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، بیشترین کیفیت را دریافت می‌کنید.»
 
چگونه از اصلی بودن کالایی مطمئن شویم؟
 
این موضوع، شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی باشد که قصد خرید لوازم‌جانبی موبایل را دارند.
 
یک راهکار ساده برای این کاردقت و تاکید بر خرید کالا با هولوگرام، کارت گارانتی مخصوص و درخواست کالای پلمب است که روی بسته‌بندی محصول چسبانده می‌شود و به همراه دفترچه‌ای که حاوی اطلاعات سایر محصولات برای گوشی موردنظر است به خریدار تحویل داده می‌شود. برخی از هولوگرام ها نیز منحصربفرد بوده و قابل کپی نیست؛ آخرین مرحله هم بررسی قیمت جهانی محصول و ظاهر آن است؛ بسته‌بندی محصولات اصلی طبق قاعده خاصی صورت می‌گیرد، به عنوان مثال در بسته‌بندی باتری لایه‌های مختلف بسته‌بندی تنها جنبه زیبایی ندارد بلکه برای منظورهای مختلفی از جمله ایجاد شرایط مناسب دمایی، رطوبتی، ضربه و … طراحی شده است که همگی در عمر مفید کالا تاثیر مهمی دارد.
 
تهیه لوازم‌جانبی اصلی، به‌رغم وجود انواع جنس‌های غیراصل در بازار به سادگی ممکن است. تنها کافی است تا از چند راهکار بالا پیروی کرد؛ خرید کالای اوریجینال خریدی هوشمندانه است؛ زیرا همزمان می‌توان کارایی گوشی را حفظ کرد، امنیت مصرف را تضمین نمود و خریدی اقتصادی انجام داد. حواس‌تان باشد هیچ گرانی هم مانند ارزانی، بی‌دلیل نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.