سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 8, 2015
15:39 شنبه، 17ام مردادماه 1394
کد خبر: 72493

چگونه باتری‌های نو را از قدیمی تشخیص دهیم؟

میزان پرش باتری‌های معمولی پس از افتادن، خالی یا پر بودن آن‌ها را مشخص می‌کند
 
دستگاه‌های امروزی بیشتر از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ استفاده می‌کنند، اما هنوز هم می‌توانیم در اطراف‌مان دستگاه‌هایی را پیدا کنیم که نیاز به باطری‌های AA معمولی دارند. از ریموت کنترل‌ها گرفته تا ماشین حساب‌ها یا حتی دسته‌های بازی، هنوز هم ما را مجبور می‌کنند تا هر چند وقت یک بار برای‌شان باتری تهیه کنیم.
 
پس احتمالا در کشوی‌تان می‌توانید باطری‌های مختلفی پیدا کنید. برخی از آن‌ها تمام شده‌اند، برخی دیگر قدیمی هستند و برخی هم ممکن است به‌خوبی کار کنند. با این حال، تشخیص این موضوع که آیا از آن‌ها می‌توان هنوز هم استفاده کرد یا نه کار ساده‌ای نیست. اما محققان امروز راه جدیدی را برای آزمایش باتری‌ها نشان دادند.
 
تیم محققین دانشگاه «پرینستون» ثابت کرده‌اند که میزان پرش یک باتری، میزان شارژ داخل‌اش را نشان می‌دهد. به این صورت که باتری‌های خالی، با رها شدن از فاصله‌ای روی زمین می‌پرند، در صورتی که باتری‌های پر، سر جای‌شان می‌ایستند.
 
باتری‌ها با خالی شدن، دچار تغییراتی فیزیکی و شیمیایی می‌شوند. یک طرف باطری، حاوی عنصر زینک به صورت یک ژل است. این زینک به مرور زمان که از باتری استفاده می‌شود، اکسید شده و تغییر حالت می‌ًهد. این اکسیداسیون، باعث می‌شود تا ژل زینک تبدیل به "پل"هایی کوچک و زیاد شود و مثل یک فنر عمل کند. در نتیجه باتری حالتی پرشی پیدا می‌کند. 
 
با این حال اگر باتری‌های‌تان می‌پرند، آن‌ها را به دور نیاندازید. آزمایش‌ها نشان داده است که میزان پرش باتری‌ها، زمانی به اوج خود می‌رسد که باتری تنها 50 درصد مصرف شده باشد. با اینکه تولید اکسید زینک بیشتر شده، اما از این میزان به بعد، مقدار پرش کاهش می‌یابد.
 
محققان می‌گویند که از پریدن یا نپریدن باتری‌ها فقط برای فهمیدن این موضوع که آیا استفاده شده‌اند بهره گیرید، چون اطلاعات دقیق‌تری از آن نمی‌توان گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.