بازی

فناوری اطلاعات

August 10, 2015
14:41 دوشنبه، 19ام مردادماه 1394
کد خبر: 72535

ایران تنها نماینده خاورمیانه در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای

 امسال در نمایشگاه گیمزکام 2015 ایتالیا، چین، آرژانتین، کانادا، مکزیک، انگلیس و کشورهای دیگر فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای شرکت داشتند و ایران هم به عنوان تنها نماینده خاورمیانه در بازی‌های رایانه‌ای حضور یافت تا آخرین دستاوردهای صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور را به معرفی کند.
 
 نمایشگاه گیمز کام هر سال برندگانی در شاخه‌های مختلف دارد و امسال نیز جوایزی به بخشی از بازی‌ها تعلق گرفت. در میان کمپانی‌های حاضر در این نمایشگاه شاید بتوان سونی را خوش شانس‌ترین دانست، چرا که جوایز متعددی را در شاخه‌های مختلف از آن خود کرد و این موضوع حتماً می‌تواند بر فروش آن تأثیری فوق العاده داشته باشد.
 
 در نمایشگاه امسال کمپانی‌های مختلفی حضور داشتند و یکی از موضوع‌های اصلی آن نیز واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت مجازی است و ZEISS عینک خود را در این زمینه ارائه داد.
 
هر روز بر تعداد علاقه مندان بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای در جهان افزوده می‌شود و به همین دلیل شرکت‌های مختلف فعال در عرصه بازی سازی، تلاش می‌کنند برای خلق نمونه‌های جدیدتر از یکدیگر پیشی بگیرند که برپایی نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف مرتبط با صنعت بازی‌سازی نیز بخشی از این تلاش است و فعالان این عرصه در چنین رویدادهایی، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند؛ موضوعی که امسال مسئولان بازی‌های رایانه‌ای کشور نیز به آن توجهی ویژه داشته‌اند و  ایران به عنوان تنها نماینده
خاور میانه، نخستین حضور  خود را در نمایشگاه gamescom 2015 تجربه کرد.
 
در هفتمین دوره نمایشگاه گیمزکام که از 5 آگوست(14مرداد) در کلن آلمان آغاز به کار کرد و دیروز 9 آگوست(18مرداد) به کار خود پایان داد، بیش از 800غرفه از 45کشور جهان محصولات مرتبط با صنعت بازی‌سازی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. همچنین امسال غرفه‌های خارجی سهم 64درصدی از نمایشگاه gamescom 2015داشتند که این رقم نسبت به سال گذشته بیشتر است.
 
  تفاوت E3  و گیمزکام
شاید بسیاری از علاقه مندان بازی‌های رایانه‌ای، نمایشگاه E3  را شناخته شده‌ترین رویداد بازی‌های ویدیویی جهان بدانند ولی مطمئناً این رویداد،بزرگ‌ترین نمایشگاه بازی محسوب نمی‌شود و این عنوان به رویداد سالیانه Gamescom که یک نمایشگاه تجاری برای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود، اطلاق شده است چرا که مساحت نمایشگاه گیمزکام که در سال گذشته 180هزار مترمربع بود امسال با 18درصد افزایش به 193هزار مترمربع حدود 27برابر یک زمین فوتبال رسید.
 
همچنین این نمایشگاه امسال بیش از 350هزار بازدیدکننده به خود جذب کرد در حالی که رویداد E3 در آخرین دوره خود که چندی پیش برگزار شد تنها 48هزار و 900 بازدیدکننده داشت. از سوی دیگر E3 تنها محدود به افراد شاغل در صنعت بازی‌سازی می‌شود ولی در نمایشگاه Gamescom به جز روز اول در باقی روزها بازدید برای عموم آزاد است و  بسیاری از علاقه مندان بازی‌های ویدیویی، با اشتیاق و علاقه‌ای زیاد راهی این مرکز می‌شوند تا قبل از سایرین، بازی‌ها را ببینند و احتمالاً دقایقی هم با نمونه‌های اولیه و آزمایشی آن بازی کنند.
 
همچنین در نمایشگاه E3، بازی‌ها برای سال آینده معرفی می‌شوند ولی بازی‌های معرفی شده در این نمایشگاه می‌توانند درآینده‌ای نزدیک به بازار بیایند.
 
 350هزار نفر در گیمز کام
نمایشگاه gamescom 2015چیزی بیش از یک نمایشگاه تجاری است چرا که بخشی از آن نیز به تفریح اختصاص دارد و به نوعی می‌توان گفت که  این نمایشگاه به نوعی، بهشت علاقه مندان به بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود.
 
امسال بیش از 300هزار نفر از گوشه و کنار جهان برای شرکت در نمایشگاه Gamescom بزرگ‌ترین رویداد بازی اروپایی، راهی کلن آلمان شدند. این رویداد در مرکز کنوانسیون Koelnmesse مشتمل بر 10 میدان مسابقه و عرصه و سالن که با نام بزرگان صنعت بازی‌سازی جهان نامگذاری شده است، برگزار شد.
 
برای بسیاری از علاقه مندان بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی بسیار هیجان انگیز است که پیش از آمدن بازی‌های محبوب به بازار، بتوانند در چنین نمایشگاه و رویداد بزرگی آنها را بازی کنند و همچنین فرصتی برای آنها فراهم شود تا با کاراکترهای دوست داشتنی بازی‌های مختلف رایانه‌ای، عکس‌های یادگاری بگیرند.در بخشی دیگر از این نمایشگاه نیز پلیرهای برترین تیم‌های بازی‌های رایانه‌ای جهان(eSports) گرد هم جمع شدند و علاوه بر دیدار با مردم و دوستداران شان، اتوگرافی خود را نیز برای علاقه مندان امضا کردند.
 
  بریتانیا میهمان ویژه نمایشگاه آلمان
نمایشگاه  gamescom 2015 توسط (BIU) انجمن فدرال نرم افزار تفریحی اینتراکتیو سازماندهی شده و هر شرکتی که سازنده بازی یا تولیدکننده سخت افزارهای مرتبط  با آن باشد می‌تواند در آن حضور داشته باشد و آخرین محصولات و توانمندی‌هایش را به نمایش بگذارد. شاید برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی در آلمان است که باعث شده این کشور به بزرگ‌ترین بازار بازی‌های ویدئویی در اروپا تبدیل شده و حتی از بریتانیا نیز که امسال میهمان ویژه این نمایشگاه بود، سبقت بگیرد.
 
امسال در این نمایشگاه Phil Spencer مدیر بخش ایکس باکس  مایکروسافت پس از رونمایی از بازی Quantum Break گفت: از آنجا که بازی‌های کنسول مایکروسافت به دنبال یافتن راهی برای غلبه بر رقیب خود یعنی پلی استیشن سونی هستند گیمرهای اروپایی، برای ما یک هدف کلیدی محسوب می‌شوند و بریتانیا یکی از بخش‌های مهم این استراتژی است. وی ادامه داد: در خارج از ایالات متحده امریکا، بیش از هر مکان دیگری به دنبال بازار بریتانیا که بازاری به ارزش 2میلیارد پوند دارد، هستیم و بخشی از تیم‌های ما در این کشور فعالیت دارند. همچنین ما می‌خواهیم در بریتانیا با ژاپن به رقابت بپردازیم و مطمئن شویم علاقه مندان به ایکس باکس، مطمئن باشند که همیشه بازی‌های خوب برای آنها در راه است.
 
در نمایشگاه امسال کمپانی‌های مختلفی حضور داشتند و یکی از موضوع‌های اصلی آن نیز واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت مجازی است کهZEISS عینک خود را در این زمینه ارائه داد. عینکی که با سنسور تلفن‌های هوشمندی مانند آیفون 6 و گلکسی سامسونگ S6 برای نمایش سه بعدی تصاویر کار می‌کند. این شرکت همچنین اپ TrinusVR که در یک مسابقه اپ برنده شده بود را هم عرضه کرد. این اپ کمک می‌کند تا تصاویر از طریق وای فای از رایانه پی سی به تلفن هوشمند منتقل شود و با کمک عینک واقعیت مجازی، با حرکت سر می‌توان بازی خارق العاده‌ای انجام داد.
 
  ارتباط ایران با ناشران بازی های رایانه‌ای
امسال بیش از 6 هزار خبرنگار گیمزکام را پوشش دادند و ایتالیا، چین، آرژانتین، کانادا، مکزیک، انگلیس و کشورهای دیگر فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه شرکت داشتند و ایران هم به عنوان تنها نماینده خاورمیانه در بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه حضور یافت تا آخرین دستاوردهای صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور را به معرفی کند.
 
حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به فعالیت‌های این بنیاد در حوزه‌های حمایت، آموزش و جریان‌سازی گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ارتباط با ناشران، استادان برتر جهان و نیز ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه بازی‌های ویدئویی در این نمایشگاه شرکت کرده تا با تعدادی از ناشران بازی‌های رایانه‌ای و نیز مسئولان برخی نهادهای کشورهای دیگر جهت ایجاد روابط و گسترش همکاری‌ها جلساتی برگزار کند.
 
قدوسی ادامه داد: ملاقات‌هایی هم با مقامات دانشگاه کلن داشتیم و انتظار می‌رود با استادان دانشگاه مونیخ و برلین نیز دیدار داشته باشیم تا طراحان مستعد بازی ایران از این ظرفیت بهره‌مند شوند. همچنین در نظر داریم که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای کشور را به صورت بین‌المللی درآوریم تا از این فضا بهترین بهره گرفته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.