رگولاتوری

August 14, 2015
14:28 جمعه، 23ام مردادماه 1394
کد خبر: 72633

دریافت هزینه از موبایل‌های اعتباری که کار نمی‌کند

مشترکان اعتباری که ظرف سه‌ماه اقدام به استفاده از سیم‌کارت خود نکنند، براساس مصوبه رگولاتوری به ازای هر دو هفته باید معادل ۲۰ دقیقه نرخ مکالمه تلفن دائمی از حساب آنها کسر شود. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با توجه به افزایش تقاضا برای سیم‌کارت‌های اعتباری شبکه‌های تلفن همراه کشور و در راستای حمایت از حقوق مشترکان، افزایش رضایت آنها و به منظور ساماندهی استفاده از این سیم‌کارت‌ها و بهره‌مندی مؤثر و کارآمد از شماره‌ها که جزء منابع کمیاب محسوب می‌شود و همچنین جبران هزینه‌های اپراتورها دستورالعمل مدیریت سیم‌کارت‌های اعتباری را بررسی و آن را تصویب کرد. 
 
براساس این مصوبه اپراتورهای موبایل دارنده پروانه صرفا پس از ثبت‌نام، اجازه حضور در شبکه و مجوز استفاده از خدمات تلفن همراه را به مشترک داده و مشترک با دریافت سیم‌کارت ثبت‌نام‌شده، مجوز حضور در شبکه و امکان استفاده از خدمات دارنده پروانه را خواهد داشت.
 
همچنین اپراتورها با اتمام اعتبار مشترک می‌توانند نسبت به قطع یک‌طرفه همراه با اطلاع‌رسانی لازم اقدام کنند. چنانچه مشترک هیچ‌گونه تراکنشی در طول یک بازه زمانی سه‌ماهه نداشته باشد، در صورت وجود اعتبار اپراتور می‌تواند با انجام اطلاع‌رسانی لازم، پس از بازه زمانی سه‌ماهه و همچنین به ازای هر دوره زمانی (حداقل دو هفته) بدون تراکنش از طرف مشترک پس از گذشت این بازه زمانی سه‌ماهه، نسبت به جبران هزینه‌های لازم‌التأدیه برای نگهداری شبکه و ارتباط، به میزان حداکثر تعرفه ٢٠ دقیقه نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دائمی اقدام کند.
 
در این صورت مشترک مجاز به استفاده از باقی‌مانده اعتبار خود خواهد بود و در صورت عدم وجود اعتبار، دارنده پروانه می‌تواند با انجام اطلاع‌رسانی لازم نسبت به قطع دوطرفه یا سلب امتیاز سیم‌کارت اقدام کند.
 
 از طرفی با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، مهلت و بازه زمانی (منظور سه ماه) مجددا برای مشترک لحاظ و آخرین تراکنش مبنای شروع بازه زمانی سه‌ماهه خواهد شد. دارنده پروانه نیز در صورت عدم انجام تراکنش از طرف مشترک می‌تواند تا هنگام اتمام اعتبار، نسبت به جبران هزینه‌های لازم‌التأدیه نگهداری شبکه و ارتباط اقدام کند. در وضعیت قطع یک‌طرفه و دوطرفه، تمامی خدمات سیم‌کارت مسدود شده ولی اپراتور موبایل موظف است امکان تماس با کدهای خدماتی اضطراری ملی مندرج در جدول یک مصوبه سه جلسه ٢١٢ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و اصلاحات بعدی آن را برقرار کند.
 
 امکانات و تسهیلاتی که دارنده پروانه برای افزایش اعتبار مشترک در شبکه یا فعال‌سازی مجدد ارائه می‌کند، مشمول قطع امکانات یا تسهیلات در قطع یک‌طرفه یا دوطرفه نخواهد شد. در وضعیت قطع دوطرفه، دارنده پروانه موظف است شماره مشترک را تا زمان سلب امتیاز حفظ کند. همچنین تمامی سیم‌کارت‌های ثبت‌شده برای مشترکان، مشمول تعاریف و مفاد این دستورالعمل هستند. دارنده پروانه از تاریخ ابلاغ مصوبه موظف به رعایت دستورالعمل حاضر در تنظیم قرارداد جدید و اصلاح قراردادهای قبلی مشترکان خود علاوه بر رعایت مفاد قرارداد مندرج در موافقت‌نامه پروانه‌ها بوده و موارد مغایر با آن در قراردادهای قبلی مشترکان، غیرقابل استناد تلقی می‌شود.
 
 همچنین در این مصوبه آمده است: «تخلف دارنده پروانه از مفاد این دستورالعمل، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و جرایم در چارچوب موافقت‌نامه پروانه و الحاقیه‌های صادره آن، تعیین و دریافت خواهد شد. ازاین‌رو، دارنده پروانه موظف است نحوه ثبت‌نام، غیرفعال‌کردن، قطع یک‌طرفه، قطع دوطرفه و سلب امتیاز از مشترک را به‌صورت صریح در قرارداد مشترکان در نظر بگیرد. این دستورالعمل برای دارندگان پروانه از تاریخ ابلاغ، لازم‌الاجراست». 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.