بازی

فناوری اطلاعات

August 14, 2015
15:49 جمعه، 23ام مردادماه 1394
کد خبر: 72641

بازی آی‏پد برای کمک به بیماران اسکیزوفرنی

به گفته محققان دانشگاه کمبریج، یک بازی آی‏پد «تعلیم مغز» ممکن است موجب بهبود حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شود و در امور روزمره در خانه و محل کار به آنها کمک کند.
نتایج حاصل از یک آزمایش نشان داد بیمارانی که این بازی را برای مدت چهار هفته انجام دادند، شاهد بهبود در حافظه و یادگیری‏شان بودند.
 
بازی Wizard برای کمک به حافظه رویدادی طراحی شده است. این نوع حافظه برای به یادآوردن چیزهایی مثل محلی که کلیدهای خود را چند ساعت پیش در آنجا گذاشتید یا مکانی که خودروی خود را در پارکینگ یک فروشگاه زنجیره‏ای قرار دادید، نیاز است. اسکیزوفرنی بیماری روانی بلندمدتی است که موجب بروز علائم روانی مختلفی، از تغییر رفتار گرفته تا توهم و هذیان می‏شود.
 
اگرچه برخی از این علائم روانی را می‏توان به خوبی با دارو درمان کرد، اما این بیماران همچنان دچار مشکلات ناتوان‏کننده حافظه و شناختی هستند که بازگشت به‌کار و ادامه تحصیل را برایشان مشکل می‏کند. شواهد فزاینده‏ای وجود دارد مبنی بر اینکه آموزش مبتنی بر کمک رایانه می‏تواند به بیماران اسکیزوفرنی در غلبه به برخی از مشکلات ناشی از بیماری‌شان کمک کند و نتایج بهتری را در زندگی آنها در پی داشته باشد.
 
این پژوهش نشان داد 22 نفر از بیمارانی که این بازی را انجام دادند، در آزمون‏های مختلف به‌طور قابل ملاحظه‏ای خطاهای کمتری داشته و زمان بسیار کمتری برای یادآوری مکان چیزهای مختلف نیاز داشتند. آنها همچنین نمره‏های بهتری در مقیاس جهانی ارزیابی عملکرد (GAF) به دست آوردند. این مقیاسی است که پزشکان در نمره دادن به عملکردهای اجتماعی، شغلی و روانی بزرگسالان از آن استفاده می‏کنند.
 
مهم‌تر اینکه، بیماران به گفته خودشان از این بازی لذت برده و مشتاق انجام آن در طول هشت ساعت آموزش شناختی بودند. به گفته محققان این موضوعی مهم است، زیرا نداشتن انگیزه و اشتیاق یکی از ویژگی‏های شایع این بیماران است. باربارا ساهاکیان از گروه روانپزشکی دانشگاه کمبریج می‏گوید: ما نیازمند روشی برای درمان علائم شناختی اسکیزوفرنی مثل مشکلات ناشی از حافظه اپیزودیک هستیم، اما سرعت پیشرفت برای دستیابی به درمان دارویی کند است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.