رگولاتوری

August 17, 2015
16:15 دوشنبه، 26ام مردادماه 1394
کد خبر: 72733

وزیر ارتباطات: اگر مخابرات بدهی تماس بین الملل به زیرساخت را پرداخت نکند با خطر قطع ارتباطات بین الملل مواجه میشویم

وزیر ارتباطات گفت: در صورتی که مخابرات بدهی خود را به شرکت زیرساخت پرداخت نکند، نمی‌توانیم بدهی بین‌المللی در زمینه خرید پهنای باند را پرداخت کنیم و این به معنای قطع ارتباطات کل کشور خواهد بود.
 
محمود واعظی امروز در حاشیه همایش خدمات عمومی مخابراتی روستایی در نشست خبری به سئوالات خبرنگاران در خصوص موضوعات روز فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسخ گفت.
 
افزایش ۲۵ درصدی درآمد مخابرات با تغییر تعرفه‌ها
 
وی در مورد اختلافات اخیر دولت با شرکت مخابرات ایران، گفت: سال گذشته به دلیل اجرای طرح یکسان‌سازی کدهای مخابراتی، نرخ آبونمان تلفن ثابت را از ۳۳ تومان به ۹۰۰ تومان افزایش دادیم تا مخابرات ضرر نکند. در این بین اما تعرفه تلفن ثابت بین استانی کاهش محسوسی داشت. با این وجود پیش‌بینی شده بود که درآمد شرکت مخابرات ایران ۲۲ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اینکه امروز مخابرات با مشکل مالی مواجه است، ارتباطی به تعرفه‌های مخابراتی ندارد و این شرکت باید بداند که با سیستم‌های قدیمی نمی‌تواند سرویس خوبی به مردم ارائه دهد.
 
واعظی ادامه داد: مخابرات باید به فکر توسعه باشد و نباید در هر سال این مقدار سود را برای سهامدارانش هزینه کند، بلکه باید توجه خود را معطوف به توسعه کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر ما مطمئن باشیم که مخابرات پولی که از مردم می‌گیرد را تبدیل به توسعه و خدمات می‌کند، موضوع تغییر تعرفه‌های مخابراتی را در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی می‌کنیم.
 
بدون استدلال قوی اجازه تغییر تعرفه‌ها را نمی‌دهیم
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به درخواست مخابرات برای تغییر تعرفه‌های مخابراتی، گفت: با وجود اینکه بدون اجازه دولت و بدون داشتن استدلال قوی، نمی‌توانیم از افزایش تعرفه‌ها دفاع کنیم، اما در صورتی که مخابرات بسته توسعه‌ای خود را با دلیل و استدلال ارائه دهد، امکان بازنگری در نرخ خدمات مخابراتی وجود خواهد داشت.
 
واعظی گفت: ضرر درآمدی تنها با اصلاح ساختاری تبدیل به سود می‌شود و مخابرات نباید مخارج دستگاه عریض و طویل خود را از مردم دریافت کند.
 
قطع ارتباطات کشور در صورت عدم پرداخت بدهی مخابرات
 
وی در مورد بدهی شرکت مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت، گفت: مخابرات بابت خرید پهنای باند اینترنت، ۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت زیرساخت بدهکار است و این در حالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت نیز باید بابت خرید پهنای باند بین‌الملل به اپراتورهای بین‌المللی همین مقدار پول را پرداخت کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: شرکت ارتباطات زیرساخت باید طلب خود را از بدهی‌های مخابرات بپردازد و در صورتی که مخابرات این بدهی را پرداخت نکند، ارتباط کل کشور قطع خواهد شد و این موضوع به ضرر همه مردم خواهد شد.
 
واعظی گفت: ما با بازگشت تعرفه‌ها به حالت قبل از هم‌کدسازی مخابرات موافقیم و در صورتی که مخابرات این پیشنهاد را به صورت مکتوب به ما ارائه دهد، این پیشنهاد را قبول می‌کنیم.
 
شرکت‌های اینترنتی کم فروشی نمی‌کنند
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر کیفیت نامناسب خدمات اینترنتی در کشور، گفت: نظارت کاملی در فعالیت شرکت‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و ما معتقدیم که شرکت‌های اینترنتی کم فروشی نمی‌کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نباید تخلف معدود شرکت‌های اینترنتی را به کل شرکت‌ها تعمیم دهیم، اظهار داشت: در مورد کیفیت خدمات اینترنت، مطالبات مردم بالا رفته است.
 
واعظی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم سه میلیون کاربر ADSL در کشور داشتیم و هم‌اکنون این تعداد به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است. همچنین در ابتدای دولت تنها ۲۰۰ هزار نفر از اینترنت موبایل استفاده می‌کردند و هم‌اکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر کاربر اینترنت موبایل هستند که این یک تحول بزرگ در مدت زمان کوتاه به حساب می‌آید.
 
وی با بیان اینکه قرار است سامانه نظارت آنلاین بر عملکرد خدمات اینترنتی راه‌اندازی کنیم، افزود: می‌دانیم تمامی مردم از خدمات راضی نیستند اما تمامی تلاش بر این است که سرویس‌های بهتری به مردم ارائه شود و نظارت به صورت سیستماتیک و آنلاین باشد که البته این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که در حال تلاش برای انجام آن هستیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربران اینترنت باید انتظارشان از سرعت و کیفیت این خدمات در حد قراردادشان باشد، در مورد نرخ خدمات اینترنت نیز به مهر گفت: سال گذشته نرخ اینترنت ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و در زمینه بسته‌های اینترنت موبایل نیز به بیش از یک دهم قیمت قبلی رسیدیم. تمامی این موضوعات علاوه بر افزایش پهنای باند می‌تواند به ارائه خدمات بهتر در این حوزه بیانجامد.
 
واعظی گفت: هم‌اکنون ظرفیت پهنای باند اینترنت ۲۴۰۰ گیگابیت در ثانیه است که تا پایان سال به ۴۰۰۰ گیگابیت خواهد رسید.
 
طرح جابجایی اپراتورهای موبایل اجرایی می‌شود
 
وی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای تحول در حوزه تلفن همراه و تلفن ثابت، گفت: در حوزه ارتباطات ثابت به شرکت‌های جدیدی پروانه فعالیت خواهیم داد و در زمینه تلفن همراه نیز از سال آینده آیین‌نامه‌ای را اجرایی می‌کنیم که به مردم اجازه می‌دهد سالی دو بار با حفظ شماره خود، اپراتورشان را تعویض کنند.
 
از اپراتورهای موبایل راضی نیستیم
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارزیابی این وزارتخانه از وضعیت اپراتورهای تلفن همراه نیز گفت: اپراتورهای موبایل تمامی مولفه‌های مد نظر در ارزیابی را به دست نیاورده‌اند و آنچه در مورد ارزیابی‌ها عنوان شده، مطلوب ما نبوده است.
 
واعظی تصریح کرد: زمانی می‌توان یک اپراتور را برتر عنوان کرد که به رقم مورد نظر در ارزیابی رسیده باشد، اما بررسی اپراتورهای موبایل نشان داد که آنها با شاخص‌های در نظر گرفته از سوی ما فاصله بسیاری دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.