رگولاتوری

August 21, 2015
11:52 جمعه، 30ام مردادماه 1394
کد خبر: 72823

حکم جدید برای مشترکان دارای بیش از ١٠ سیم‌کارت

ساماندهی سیم‌کارت‌های بدون هویت در برنامه زمان‌بندی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار است در سه فاز، اجرائی شود تا درنهایت بعد از این مراحل دیگر شاهد نقض حریم ارتباطی به واسطه سیم‌کارت‌ها نباشیم.
 
براساس اعلام مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، فاز اول مربوط به دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیم‌کارت از طریق سامانه اپراتورها بود و فاز دوم نیز به اعمال محدودیت سیم‌کارت به نام افراد در اپراتورهای مختلف اختصاص یافت که بر مبنای آن هر مشترک نهایتا می‌تواند طبق مصوبه سال ٩٠ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در هر اپراتور نهایتا ١٠ سیم‌کارت داشته باشد.
 
فاز اول به‌صورت کامل و فاز دوم نیز با کمی تغییر در رویه اجرا، گفته می‌شود کامل شده است. قضیه از این قرار است که اجرای فاز دوم مربوط به مصوبه سال ٩٠ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌شود و از این جهت برخی مشترکان که پیش از این مصوبه اقدام به خرید بیش از ١٠ سیم‌کارت کرده بودند، این کار را خلاف و ناقض حقوق مشترکان دانستند و نامه به دیوان عدالت اداری زدند.
 
 از قضا دیوان هم رأی را به‌نفع مشترکان صادر کرد و گفت رگولاتوری نمی‌تواند سیم‌کارت این قبیل افراد را که ظاهرا محدود هم هستند و پیش از سال ٩٠ اقدام به خریداری سیم‌کارت‌هایشان کرده‌اند، قطع کند. یکی از مشترکانی که مشمول فاز دوم می‌شد شکایتی را نزد دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرشرعی‌بودن سلب مالکیت از دارندگان بیش از ١٠ سیم‌کارت برد و این دیوان در حکمی مانع از اجرای فاز دوم شد اما معاون رگولاتوری دستور دیوان را روشن و در ارتباط با مشترکانی دانست که پیش از مصوبه سال ٩٠ رگولاتوری، اقدام به خرید بیش از ١٠ سیم‌کارت کرده بودند.
 
علی‌اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات، در واکنش به اقدام قطع‌نکردن سیم‌کارت مشترکانی که بیش از ١٠ سیم‌کارت دارند، گفته بود: کسانی‌که بیش از ١٠ سیم‌کارت در اپراتورها داشتند و از آن استفاده غیرقانونی می‌کردند، رفتند حکمی از دیوان عدالت اداری گرفتند تا این حکم را ناقض حاکمیت جلوه دهند. در این‌باره موضوع را از طریق مراجع بالاتر پیگیری و عنوان کردیم این قبیل افراد استفاده غیردرست از سیم‌کارت‌هایشان دارند و بنابراین آنها نیز با نظر ما موافقت کردند. حال معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ حکم جدید ساماندهی دارندگان بیش از ۱۰ سیم‌کارت‌ خبر می‌دهد.
 
غلامرضا داداش‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که برخی مشترکان قدیمی موبایل پیش از مصوبه مربوط به فاز دوم اقدام به خرید بیش از ١٠ سیم‌کارت کرده‌اند و اکنون معتقدند با این مصوبه حقوق آنها نقض می‌شود، در این‌باره چه اقدامی انجام داده‌اید؟ گفته: مصوبه اعمال محدودیت برای داشتن بیش از ١٠ سیم‌کارت در اپراتورها همچنان به قوت خودش باقی است و در ارتباط با این قبیل افراد هم حکم قطعی را از مراجع بالادستی گرفته‌ایم و ساماندهی آنها نیز به‌زودی اجرائی می‌شود. دستور مورد نیاز در این زمینه به‌زودی توسط این نهاد ابلاغ می‌شود. از این‌رو باید منتظر ماند و دید با ابلاغ دستورالعمل جدید برای ساماندهی سیم‌کارت‌ها در بازار و رسیدگی به وضعیت مشترکانی که بیش از ١٠ سیم‌کارت دارند، آیا باز هم شاهد مزاحمت‌ها و بی‌سامانی بازار سیم‌کارت خواهیم بود یا نه؟ 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.