لبه تکنولوژی

August 21, 2015
12:45 جمعه، 30ام مردادماه 1394
کد خبر: 72831

تاکسی‌های فضایی وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند

این تاکسی‌ها به صورت مغناطیسی روی فضا معلق هستند و هیچ تماسی با سطح زمین ندارند. در مرحله نخست پروژه، این تاکسی‌ها می‌توانند با ارتفاع کمی از سطح زمین در خیابان‌های آسمانی حرکت کنند و از نقطه مشخص شهر به نقطه مورد نظر مسافر بروند و به عبارت دیگر، آنچه را که تاکسی‌های زمینی انجام می‌دهند کمی بالاتر به انجام برسانند.
 
شرکت SkyTran برای تجهیز این تاکسی ها از فناوری هوشمند خودروهای بدون راننده گوگل استفاده کرده است تا بتواند آنها را به صورت کاملاً هوشمند و از طریق یک سیستم رایانه‌ای مرکزی به حرکت درآورد
براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، اواخر سال 2015 میلادی این سیستم حمل‌ونقل فضایی با توان پرواز به ارتفاع 400 متر فعالیت خود را آغاز می‌کند و قرار است نخستین مجوز برای پرواز آن به مسافت 20 کیلومتر ظرف سه سال آینده صادر شود. کارشناسان امیدوارند بزودی این سیستم حمل‌ونقل را در آسمان اروپا و آسیا هم مشاهده کنند
 
 
تاکسی‌های بدون راننده که در راه‌های هوایی مشغول به حرکت هستند یا از آسانسورهای فضایی استفاده می‌‌کنند تا مسافران خود را در کمترین زمان به کرات دیگر برسانند؛ طرحی جدید محسوب می‌شود که شرکت SkyTran آن را مطرح کرده است. اما آیا برای سوار شدن به این تاکسی‌ها باید مدت طولانی منتظر بمانیم؟
 
شرکت SkyTran طرحی را مورد بررسی قرار می‌دهد که از آن به عنوان مدل پیشرفته‌تر خودروهای بدون راننده یاد می‌شود. گوگل که عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای بدون سرنشین را به خود اختصاص داده است، ماه گذشته شرکت جدیدی را با نام Google Auto LLC تأسیس کرد تا بتواند این خودروها را به صورت گسترده‌تر توسعه دهد. اما این بار قرار است خودروهای بدون سرنشین پرواز کنند و حتی انسان را به کرات دیگر برسانند.
 
شرکت SkyTran برای عملی کردن طرح خود از سیستم زمان‌بندی قطارها و ایستگاه‌های مرکزی کمک گرفته است تا چندصد متر بالای سطح زمین شبکه‌ پیچیده‌ای راه‌اندازی کند که در آن مراکز متعدد در قالب ایستگاه‌های مسافربری موجود است و مردم عادی می‌توانند به صورت آنلاین و از روی فناوری‌های پوشیدنی خود بلیت سوار شدن به این تاکسی‌های فضایی را پیش‌خرید کنند و با حاضر شدن در ایستگاه‌های آسمانی به مقصد مورد نظر برسند. قرار است همه این موارد در مجموع خط تاکسیرانی فضایی راه‌اندازی شود.
 
تاکسی فضایی
شرکت SkyTran ادعا می‌کند برای سوار شدن به تاکسی‌های فضایی آن نیاز نیست مدت زیادی منتظر ماند. در زمان راه‌اندازی، هر کاربر از روی گوشی هوشمند، فناوری پوشیدنی یا رایانه شخصی می‌تواند یکی از این تاکسی‌ها را خبر کند تا جلو منزل خود سوار آن شود. این تاکسی‌ها به صورت مغناطیسی روی فضا معلق هستند و هیچ تماسی با سطح زمین ندارند. در مرحله نخست پروژه، این تاکسی‌ها می‌توانند با ارتفاع کمی از سطح زمین در خیابان‌های آسمانی حرکت کنند و از نقطه مشخص شهر به نقطه مورد نظر مسافر بروند و به عبارت دیگر، آنچه را که تاکسی‌های زمینی انجام می‌دهند کمی بالاتر به انجام برسانند.
 
در خیابان‌های آسمانی که برای این تاکسی‌ها راه‌اندازی می‌شود تمام علائم راهنمایی و رانندگی وجود دارد و سرعت هر یک از تاکسی‌های آسمانی هم باید در حد مجاز باشد. این تاکسی‌ها با سوخت الکتریکی فعالیت می‌کنند و یک مرکز هوشمند کنترل تمامی آنها را در اختیار گرفته است. تاکسی‌ها بدون راننده حرکت می‌کنند و شرکت SkyTran برای تجهیز آنها از فناوری هوشمند خودروهای بدون راننده گوگل استفاده کرده است تا بتواند آنها را به صورت کاملاً هوشمند و از طریق یک سیستم رایانه‌ای مرکزی به حرکت درآورد.
 
«جان کول» مدیر مرکز فناوری در شرکت SkyTran در این خصوص گفت: «نوآوری بزرگ بعدی که می‌تواند بیشترین تأثیر را در زندگی مردم برجا بگذارد، هوشمندسازی خطوط حمل‌ونقل است تا بر اساس سیستم جابه‌جایی مسافران خودکار شود. در حال حاضر جابه‌جایی مردم به یکی از معضلات شهرهای بزرگ تبدیل شده است. اما در آینده نزدیک این اتفاق به یک جریان پس‌زمینه در فعالیت‌های روزمره تبدیل می‌شود و مردم برای آنکه از مبدأ به مقصد برسند، هیچ نگرانی نخواهند داشت.
 
اگر سیستم حمل‌ونقل خودکار شود، این اتفاق به یک امر معمول و عادی در زندگی روزمره ما تبدیل می‌شود. فقط کافی است که فکر کنم به کدام مقصد می‌خواهم بروم. سپس از روی رایانه شخصی یا گوشی هوشمند یک تاکسی آسمانی را خبر می‌کنم و در کمتر از چند دقیقه به مقصد می‌رسم».
 
شرکت SkyTran توضیح داده است تاکسی‌های هوشمند آن می‌توانند یک‌سوم خودروهای برقی امروزی انرژی برق را مصرف کنند، زیرا وزن آنها حدود 100 کیلوگرم است و در عین حال می‌توانند به اندازه اتومبیل‌های معمولی گنجایش داشته باشند.
 
مسافرت به آسمان
قرار است نخستین پروژه در این زمینه به صورت آزمایشی در مرکز صنایع هوایی امریکا به اجرا گذاشته شود. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، اواخر سال 2015 میلادی این سیستم حمل‌ونقل فضایی با توان پرواز به ارتفاع 400 متر فعالیت خود را آغاز می‌کند و قرار است نخستین مجوز برای پرواز آن به مسافت 20 کیلومتر ظرف سه سال آینده صادر شود. کارشناسان امیدوارند بزودی این سیستم حمل‌ونقل را در آسمان اروپا و آسیا هم مشاهده کنند.
 
اگر مرحله نخست این طرح موفقیت‌آمیز باشد، کارشناسان فضایی یک گام برای رسیدن به آرزوی دیرینه خود نزدیک‌تر می‌شوند و می‌توانند پروژه رفت و آمد آسان به فضا را به اجرا برسانند. کارشناسان در طرح جامع‌تر سیستمی را ارائه کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان سوار بر تاکسی‌های آسمانی به کرات مختلف، حتی مریخ سفر کرد. این طرح که هنوز مشخص نیست از چه زمان به مرحله اجرا می‌رسد، مهم‌ترین دغدغه کنونی سازمان فضایی ناسا محسوب می‌شود و از طراحی پهپادهای چهار ملخه گرفته تا تاکسی‌های بدون راننده بررسی می‌شود تا در آینده نزدیک انسان بتواند سفر آسان به کرات دیگر را تجربه کند.
 
ساخت فضاپیمای پیشرفته و غول‌پیکر با صرف هزینه فراوان انجام می‌شود و معمولاً برای ساخت هر دستگاه از آنها چندین سال زمان سپری می‌شود. در مدل زمینی، سیستم‌های سنتی حمل‌ونقل، از راه‌آهن گرفته تا جاده‌های شهری با صرف هزینه‌های فراوان به تولید می‌‌رسند و همواره به واسطه آنها خطرات فراوانی مردم را تهدید می‌کند. شلوغی جاده‌های کنونی همچنین باعث شده است آنها هرگز به صورت دقیق فعالیت نکنند و مردم اعتماد خود را به وسایل حمل و نقل عمومی از دست بدهند.
 
یکی از روش‌هایی که بشر طی چند سال اخیر روی آن تمرکز کرده، استفاده از خطوط زیرزمینی بوده است و شبکه مترو توانسته تا اندازه‌ای کارساز باشد. اما این کار هم ضمن داشتن هزینه فراوان، به صورت گسترده در همه نقاط شهری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با همه این توضیحات، دانشمندان مطمئن شدند خطوط هوایی بهترین روش برای عبور و مرور مردم است و سرمایه‌گذاری‌های اصلی باید روی آنها انجام شود.
 
«جری ساندرز» مدیرعامل SkyTran در این خصوص توضیح داد: «ما می‌توانیم بر فراز کره زمین پیاده‌رو، ساختمان، خیابان، خطوط حمل و نقل، ایستگاه،‌ پارک و هرآنچه را که مردم در زندگی روزمره خود نیاز دارند بسازیم. ساخت هر مایل از این سیستم با سرمایه‌‌گذاری 10 میلیون دلاری انجام می‌شود و در عوض این خیابان فضایی برای همیشه باقی می‌ماند. باید توجه داشت که هزینه نگهداری از یک خیابان آسمانی بسیار کمتر از خیابان‌های زمینی است». اما آیا در آینده نزدیک از این خیابان‌ها عبور خواهیم کرد؟
 
«جو دیگنان» یکی از متخصصان حوزه شهرهای هوشمند است که پروژه‌ای در این زمینه را در بریتانیا به انجام می‌رساند. او معتقد است طرح SkyTran بسیار جالب است و می‌تواند یکی از بزرگترین معضلات زندگی امروز را برطرف کند. اما برای آنکه این شرکت نوپا بتواند پروژه خود را به انجام برساند، موانع فراوانی وجود دارد اهداف مختلف باید به نتیجه برسد. این شرکت تمرکز خود را بر سیستم‌های حمل و نقل خودکار و شخصی معطوف کرده است.
 
او در این خصوص گفت: «در این زمینه‌ آزمایش‌های مختلف صورت می‌گیرد، ولی آزمایش اصلی این است که باید ببینیم آیا مردم عادی سوار این تاکسی‌های آسمانی می‌شوند؟ من در پاسخ به این سؤال باید بگویم که در سفرهای روزمره و درون‌شهری ترجیح می‌دهم این تاکسی را جایگزین تمام وسایل نقلیه کنونی کنم. من تاکسی‌های آسمانی را بسیار کاربردی می‌بینم و بر این باورم که در کشورهای نوظهور و جوامع روبه‌رشد، این تاکسی‌ها می‌توانند موجبات رشد اقتصادی را هم فراهم کنند».
 
این روزها انواع پروژه‌های حمل و نقل شخصی پرسرعت مبتنی بر خطوط آسمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و حتی دانشگاه MIT نیز با صرف سرمایه‌گذاری فراوان در این زمینه گام برداشته است، ولی هنوز مشخص نیست برای سوار شدن به این تاکسی‌ها چندسال باید منتظر ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.