رگولاتوری

August 24, 2015
16:54 دوشنبه، 2ام شهریورماه 1394
کد خبر: 72897

وزیر ارتباطات: وزارت ارتباطات برای دریافت باند ۷۰۰ صداوسیما به نتیجه نرسیده است

وزیر ارتباطات گفت: از دو سال پیش در حال پیگیری موضوع باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ از صدا‌وسیما هستیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
 
 
محمود واعظی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های اپراتور دوم ارتباطی درباره موضوع پارازیت‌ها و سرانجام آن گفت: مساله‌ پارازیت‌ها خط قرمز نظام و همواره بر این امر تاکید شده‌ است. رسیدگی به این موضوع وظیفه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان انرژی اتمی است.
 
وی افزود: معمولا بررسی‌ها توسط این سازمان‌ها صورت گرفته و هرگاه اتفاقی رخ دهد این مسئله را گزارش داده و برخورد می‌کنند. اخیرا نیز یک مورد بود که سریعاً دخالت کرده و گزارشی را هم برای شورای عالی امنیت ملی فرستادیم.
 
او ابراز کرد: همواره سیاست دولت بر آن است که پارازیت‌هایی که به مردم لطمه می‌زنند با جدیت مورد مقابله قرار گیرند.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت ارتباطات برای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌های ملی چیست؟، گفت: در حال حاضر دو برنامه‌ موازی داریم که یک مورد آن از گذشته شروع شده تا بتوانیم ماهواره‌های مورد نیاز خود را در داخل بسازیم و طی چند سال گذشته نیز چندین ماهواره آزمایشی پرتاب کردیم.
 
او افزود: امیدواریم این روند مستمر باشد. با توجه به نیازمندی‌های بخش‌های مختلف از جمله صدا‌وسیما، بانک‌ها، شرکت‌های ماهواره‌ای، شرکت زیرساخت، وزارت ارتباطات و سایر کسب‌وکارهای مختلف نیازمند داشتن دو ماهواره ملی هستند که یکی از آنها در ارتباط با پخش و مسائل ارتباطی است که کنسرسیومی متشکل از استفاده‌کننده‌ها در این بخش باید وجود داشته باشد. طبیعی است در این بخش محوریت کار بر عهده سازمان فضایی باشد.
 
وی اضافه کرد: ماهواره دیگر که بیشتر در بخش‌های کشاورزی، محیط زیست و هواشناسی استاده می‌شود، ماهواره سنجش از راه دور است که تلاش داریم این دو ماهواره را در برنامه آینده کشور لحاظ کنیم.
 
واعظی در ارتباط با برنامه وزارت ارتباطات برای رفع مشکل بهره‌برداری از باندهای فرکانسی 700 و 800 که در اختیار صداوسیما است، تصریح کرد: از 15 سال قبل در ITU تصمیم گرفته شد که تمام کشورهای دنیا ظرف مدت 15 سال شبکه پخش خود را از حالت آنالوگ به سمت دیجیتال ببرند. زمانیکه همه وارد پخش دیجیتال شدند پهنای باند فرکانسی بسیار کمی نیاز دارند و برهمین اساس لازم است باند‌های فرکانسی 700 تا 800 را برای استفاده موبایل آزاد کنند.
 
او خاطر نشان کرد: ما نیز از دو سال پیش در حال پیگیری این موضوع از سوی صدا‌وسیما هستیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. با این حال امیدواریم این اتفاق مانند کشور‌های دیگر در کشور ما نیز رخ دهد چرا که این موضوع حتی به نفع خود صدا‌وسیما نیز هست. اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده در نوار مرزی کشور مشکلات فنی ایجاد خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات در ارتباط با تخصیص باند فرکانسی 2.3 مگاهرتز به اپراتورهای ارائه دنده خدمات TD-LTE نیز گفت: این فضای فرکانسی وقتی در اختیار اپراتوری قرار می‌گیرد و اپراتور برای آن میلیارد‌ها تومان هزینه می‌کند امکان پس گرفتن آن وجود ندارد. بحث صدا‌وسیما نیز یک مساله‌ی خاص است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.