اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 31, 2015
21:10 دوشنبه، 9ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73013

اینترنت؛ بستر تجاری جدید در صنعت‌خودرو

تا سال 2020 درآمد حاصل از فروش خدمات ویژه خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی به 152 میلیارد دلار می‌رسد
شرکت‌های خودروسازی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به استفاده از تکنولوژی‌های جدید روی آورده‌اند و سعی دارند جدیدترین قابلیت‌های دیجیتالی و ارتباطی را در تولیدات خودشان بگنجانند. در این میان اما اینترنت و امکان دسترسی به آن در خودروهای جدید از اهمیت ویژه‌ای برای خریداران و طبیعتا خودروسازان برخوردار است.
 
این شرکت‌ها به دلایل مختلف تلاش می‌کنند به سرعت امکان ارتباط با اینترنت را در خودروهای جدیدشان اضافه کنند که جمع‌آوری اطلاعات از وسیله نقلیه، به‌روز‌رسانی نرم‌افزارها به صورت بی‌سیم و ارتقای سطح ایمنی خودرو بعضی از این دلایل هستند. با این حال اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که خودروسازان سعی دارند خودروهای جدیدشان را مجهز به امکان ارتباط اینترنتی کنند، این است که بتوانند در آینده محصولات و خدمات مرتبط با خودروهای مبتنی بر اینترنت را هم عرضه کرده و بفروشند. 
 
با این اوصاف انتظار می‌رود نقش تکنولوژی‌های ارتباطی در صنعت خودرو پررنگ‌تر شده و به بستر تجاری جدیدی برای این صنعت تبدیل شود. با این اوصاف موسسه تحقیقاتی BI Intelligence به تازگی بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است که نشان می‌دهد تا سال 2020 درآمدهای به‌دست آمده از فروش محصولات و خدمات ویژه خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی به 152 میلیارد دلار خواهد رسید. 
 
شرکت‌های خودروسازی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و امکانات ارتباطی را در داخل خودرو و با تمرکز ویژه بر اپلیکیشن‌های سرگرمی و مدیریت ایمنی ارائه می‌کنند. به این ترتیب موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این گزارش به بررسی درآمد حاصل از ارائه خدمات مختلف ویژه خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی و تاثیر ارائه این خدمات بر روند رشد بازار پرداخته است.  این گزارش نشان می‌دهد که امکانات و قابلیت‌های ایمنی تحت اینترنت، پردرآمدترین بخش در خدمات ویژه خودروهای جدید مبتنی بر اینترنت خواهد بود و انتظار می‌رود تا سال 2020 درآمد حاصل از این بخش به 13 میلیارد دلار برسد. این قابلیت‌های ایمنی به سرنشینان درباره شرایط جاده مانند آب و هوا، نزدیک شدن به وضعیت خطرناک و همچنین جلوگیری از بروز تصادف هشدار می‌دهند. 
 
سرگرمی یکی از محبوب‌ترین امکانات در دسترس برای خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی است، اما پردرآمدترین بخش نیست. انتظار می‌رود بخش سرگرمی در این صنعت تا سال 2020 تنها 13 میلیارد دلار درآمد کسب کند. قابلیت‌های سرگرمی در این خودروها شامل ادغام اپلیکیشن‌هایی مانند Pandora، Yelp و Facebook است که امکانات سرگرمی را با شبکه‌های اجتماعی ترکیب می‌کند.  افرادی که واقعا از امکانات و خدمات ویژه خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی استفاده می‌کنند، از آنها راضی هستند. حدود نیمی از آنهایی که یک خودروی مبتنی بر ارتباط اینترنتی دارند، از خدمات ویژه آنها استفاده می‌کنند و آنهایی که از بیشتر این امکانات بهره می‌برند، رضایت بیشتری هم دارند. 
 
بر اساس این گزارش، 25درصد از کاربران جهان تمایل دارند در مقابل دریافت اجازه استفاده رایگان از خدمات ویژه خودروهای مبتنی بر ارتباط اینترنتی، آگهی‌ها و تبلیغات اینترنتی را روی صفحه نمایش‌های دیجیتالی خودروشان ببینند. این به معنای آن است که شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات می‌توانند از این فرصت مناسب و بزرگ برای معرفی خدمات ویژه خودشان برای خودروهای مجهز به ارتباط اینترنتی بهره بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.