اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 4, 2015
9:39 جمعه، 13ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73108

اکنون می‌توانید در گوگل داکز به تایپ صوتی بپردازید

به مجموعه نرم‌افزار‌های اداری گوگل با نام داکز، شیتز و اسلایدز، پیش از شروع سال تحصیلی امکانات جدیدی افزوده شده است. این امکانات برای جذب هر چه بیشتر دانشجویان در نظر گرفته شده است. برای آشنایی بیشتر با امکانات افزوده شده، با ما همراه باشید.
 
مهم‌ترین قابلیت جدید این مجموعه، امکان تایپ با دستورات صوتی است که به گوگل داکز افزوده شده است. اکنون پس از سال‌ها توسعه تکنولوژی تشخیص و پردازش صدا توسط گوگل، قابلیت دیکته گفتن این شرکت به بلوغ خود رسیده است. برخلاف نمونه‌های دیگر، برای تایپ صوتی در داکز نیاز نیست ابتدا به نرم‌افزار آموزش دهید. فقط کافی است که با فعال کردن این گزینه از منوی ابزار در کروم و با استفاده از میکروفون اقدام به تایپ کنید. این قابلیت به نسخه‌های اندروید و آی‌او‌اس داکز نیز افزوده شده‌ است.
 
طبق نمایش نحوه عملکرد این قابلیت توسط گوگل، داکز به راحتی توانایی درک تفاوت متن و دستورات نگارشی مانند پاراگراف جدید، را داشت. قابلیت تایپ با استفاده از دستورات صوتی گوگل، از ۴۰ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و هم‌اکنون می‌توانید از آن بهره ببرید.
 
قابلیت دیگری که خاص اپلیکیشن اندروید این نرم‌افزار است، به بهبود چند وظیفگی کمک شایانی می‌کند. گوگل ابزاری به نام Research افزوده است که به کاربر اجازه می‌دهد از داخل محیط داکز مستقیما اقدام به جستجو در اینترنت کند و از متن، عکس‌ و لینک‌های یافته در سند خود استفاده کند. به احتمال زیاد این قابلیت به زودی به نسخه‌های کروم و آی‌او‌اس داکز نیز افزوده خواهد شد.
 
ریچا رانجان، مدیر مجموعه نرم‌افزارهای اداری گوگل در این خصوص گفت:
 
تعداد دانشجویان استفاده کننده از اپلیکیشن‌های بهره‌وری موبایل‌ها روز به روز در حال افزایش است. اما تغییر بین اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های موبایل اغلب پروسه‌ای زمان‌گیر است.
وی هم‌چنین افزود:
 
مشکل اصلی زمانی است که می‌خواهید اطلاعات را از اپلیکیشنی دیگر استخراج کنید. به عنوان مثال برای جستجو و کپی کردن عکس به داخل سند، ۱۴ مرحله را باید سپری کنیم.
 
اما برای کاربرانی که اقدام به ویرایش گروهی سند‌های خود می‌کنند، قابلیتی با نام مشاهده تغییرات جدید در داکز تعبیه شده است که با کلیک کردن روی آن تغییرات صورت پذیرفته از زمان آخرین مشاهده شما، با رنگ‌های مختلف نمایش داده می‌شوند و در کنار آن‌ها نام فردی که ویرایش را انجام داده است نیز ذکر می‌شود.
 
گزینه‌های دیگر افزوده شده عبارتند از قالب‌های آماده بیشتر برای داکز، شیتز و اسلایدز؛ رابط کاربری جدید برای نرم‌افزار فُرمز؛ و گزینه explore در نرم‌افزار شیتز که به صورت خودکار اقدام به رسم نمودار از اطلاعات می‌کند. هم‌چنین اساتیدی که از گوگل کلس‌روم استفاده می‌کنند، اکنون می‌توانند تنها با چند کلیک اقدام به اشتراک گذاری صفحات وب با دانشجویان بکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.