رگولاتوری

September 7, 2015
13:55 دوشنبه، 16ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73166

واعظی:تکلیف دولت برای فعالیت شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبری روشن شد

وزیر ارتباطات گفت: تکلیف دولت با حکم رهبری برای فعالیت شورای عالی فضای مجازی روشن شد.
 
 
محمود واعظی در همایش شهر هوشمند – زیرساخت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه تحولات دنیای امروز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار سریع شده است، اظهار کرد: مردم ایران با استعداد و هوشمند هستند و مزیت دیگری چون موقعیت ژئوپلوتیکی کشور نیز در کنار این استعدادها قرار گرفته و لذا پتانسیل کشور را برای هوشمندسازی ارتقاء داده است.
 
وی عنوان کرد: اکنون که موضوعی نظیر شهرهای هوشمند مطرح شده خودمان باید به سمت هوشمندسازی شهرها رفته تا از تمامی مزایای آن بهره‌مند شویم در غیر این صورت اگر این بعد از زندگی نوین به ما برسد تنها هزینه‌هایش به ما تحمیل می‌شود و مزیتی در بر نخواهد داشت.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به حکم رهبری در جهت معرفی اعضای شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: روز گذشته شاهد بودیم که مقام معظم رهبری برای دومین دور فعالیت‌های این شورا بودیم که در راستای آن 10 ماموریت و وظیفه برای شورای عالی فضای مجازی مشخص کردند که نشاندهنده اهتمام ایشان به این حوزه است.
واعظی خاطر نشان کرد: امیدواریم در دور دوم شورای عالی فضای مجازی شاهد همدلی تمامی اعضا و دستگاه‌های کشور باشیم تا 10 بند مورد توجه رهبری محقق شود.
 
وی با اشاره به حکم قبلی شورای عالی فضای مجازی گفت: آنچه در گذشته در حکم و پیوست آن از سوی رهبری به عنوان وظایف شورای عالی فضای مجازی تعریف شده همچنان برخی موضوعاتش محقق نشده است و امیدواریم در دور جدید تحقق یابد.
وزیر ارتباطات افزود: در این حکم همچنان به وظیفه کلان شورای عالی فضای مجازی در جهت تصمیم‌گیری، مدیریت کلان، نظارت و رصدکردن این فضا تاکید شده است.
 
واعظی خاطر نشان کرد: در حکم جدید تکلیف تمامی دستگاه‌های دولتی نیز روشن شده و باید مطابق با حکم ابلاغی از سوی رهبری عمل کنند.
وی اشاره‌ای به همایش شهر هوشمند نیز داشت و این کار را حاصل همکاری بخش غیردولتی و خصوصی دانست و گفت: اگر اعتقاد دستگاهی به شهر هوشمند نباشد، از این همایش تنها یک پاوریوپنت به جا خواهد ماند که چندان اهمیتی ندارد. تاکید جدی شهر هوشمند به تهیه زیرساخت‌هاست که در بخش ارتباطی آن وزارت ارتباطات و در سایر بخش‌ها شهر، محیط زیست و وزارتخانه‌های راه و کشور نیز دخیل خواهند بود.
 
وزیر ارتباطات گفت: وظیفه دولت تهیه زیرساخت‌ها برای اجرایی شدن پروژه‌هایی نظیر شهر هوشمند است و علاوه بر بخش‌های دولتی که گفتم بانک‌ها نیز در این زمینه بسیار دخیل هستند زیرا اگر آنها پول نیاورند چنین پروژه عظیمی اجرایی نخواهد شد؛ اما این را هم بدانیم اگر در گذشته بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های نفتی جزو 10 شرکت اول کشورها به حساب می‌آمدند اما الان جای خود را به شرکت‌های آی تی داده و از این حیث خیال بانک‌ها جهت سرمایه‌گذاری در شهر هوشمند برای درآمدهای آتی‌ راحت باشد.
 
واعظی افزود: علاوه بر سرمایه‌گذارانی که گفتم دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مخابرات، شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای موبایل نیز باید در این بخش فعال گردند تا شهر هوشمند حاصل شود.
وی گفت: با توجه به اینکه نمی‌خواهیم چنین همایش‌هایی به صورت فصلی برگزار شود و به اتمام برسد، پیشنهاد راه‌اندازی یک دبیرخانه دائمی را برای این همایش می‌دهیم.
 
وزیر ارتباطات در پایان تصریح کرد: برای حمایت از این پروژه از محل وام وجوه اداره شده به هوشمندسازی شهرها کمک می‌کنم و حتی برای تهیه سند راهبردی در این زمینه حاضرم موانع پیش روی آن را که نیاز به مصوبه مجلس یا شورای عالی فضای مجازی دارد پیگیری کنم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.