تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 10, 2015
12:12 پنجشنبه، 19ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73224

تدوین سند تعرفه خدمات آموزش الکترونیکی

چندی است که موضوع آموزش‌های غیرتخصصی در زمینه آموزش‌های الکترونیکی در کشور مطرح شده است. این موضوع به گمان کارشناسان به‌دلیل ناشناخته بودن حوزه‌های الکترونیک و کاربرد آن در زمینه مجازی برای کاربران و از سوی ارائه‌دهندگان خدمات روی می‌دهد. 
 
برای از بین بردن چنین نواقصی و استانداردسازی در حوزه آموزش الکترونیک که بخش‌های دولتی و غیر دولتی را شامل می‌شود سازمان نظام صنفی رایانه ای، سند تعرفه خدمات آموزش الکترونیکی را به‌زودی تدوین می‌کند.
به گفته مسوول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران این سند در حال حاضر با سه عضو کارگروه آموزش الکترونیکی در حال بررسی است، اما این کارگروه قصد دارد با جذب کردن افراد فعال در این زمینه و بالا بردن اعضای کارگروه نظارت کارشناسی بیشتری را در تدوین این سند به‌کار بگیرد.
 
مهرداد سیجانی در گفت‌وگو با « دنیای اقتصاد» درباره دوره‌های آموزش الکترونیکی که اعلام می‌شود فاقد استانداردهای لازم و معیارهای صحیح است و مخاطبان عمومی و دولتی این دوره‌ها نمی‌توانند از کیفیت لازم استفاده کنند، می‌گوید: «برگزاری این دوره‌ها بیشتر در فضای مجازی و به‌صورت آموزش‌های اینترنتی انجام می‌شود و شامل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش دولتی و غیردولتی است که این دست از آموزش‌ها بین استاد و شاگرد به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. درحالی که برگزاری این دوره‌ها به خودی خود دارای استانداردها، بایدها و نبایدها و شرایط لازم است که دانشگاه‌های و مراکز برگزاری آموزش‌های الکترونیکی در هر رشته‌ای باید دارای آن باشند.»
 
به گفته سیجانی ارائه سی دی‌های آموزشی و تمامی دوره‌هایی که به‌صورت آنلاین و آفلاین برگزار می‌شوند نیز شامل این دوره‌ها هستند که ملزم هستند از استاندارد لازم استفاده کنند. سیجانی به موضوع رواج ارائه مدارک غیرمعتبر تحت برگزاری آزمون‌های الکترونیکی اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌دلیل نبود نظارت کافی، برخی آموزشگاه‌های مجری برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی و آنلاین، مدارک غیرمعتبری در ازای دریافت هزینه‌هایی به مخاطبان این حوزه ارائه می‌کنند که متاسفانه هیچ کدام رسمیت و کارآیی لازم را ندارد.»
 
کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیش از این با نام کمیسیون نشر دیجیتال فعالیت داشت که به گفته رئیس این کمیسیون در چهار سال گذشته با نام کمیسیون فضای مجازی در حال فعالیت است «برای تدوین استانداردها در زمینه آموزش الکترونیک هم کارگروه آموزش الکترونیکی با سه عضو فعال است و این کارگروه امروز برای به روزآوری اطلاعات با جذب اعضای جدید درصدد تهیه سندی مدون است.
  
او درباره اینکه این سند تا چه اندازه مورد قبول سازمان ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش دولتی و غیر دولتی است و مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: «نظرات کارشناسی کارگروه به‌صورت مکتوب کردن در جلسات تخصصی با مدیران دولتی و غیردولتی مطرح می‌شود، اما اینکه آنها این استانداردها را بپذیرند و به‌کار ببرند بستگی به سازمان‌های مورد نظر دارد. اما به‌طور معمول مراکز دولتی این نظرات را به‌عنوان پیشنهادهای تخصصی در تدوین قوانین و مقررات خود لحاظ می‌کنند.» 
 
مسوول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران می‌گوید که کارگروه آموزش الکترونیکی در حال حاضر با سه عضو به فعالیت مشغول است، اما با دعوت عمومی از افراد متخصص در این زمینه تعداد اعضا می‌تواند به 5 یا 10 نفر برسد تا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و تحقیقات کارشناسی ارائه نظرات به صورت تخصصی صورت بگیرد. 
 
او با تاکید بر اینکه کارگروه آموزش الکترونیکی به دنبال هدایت فرآیند آموزش الکترونیکی در کشور است، ادامه می‌دهد: «ماموریت کارگروه این است که ضمن آسیب شناسی فعالیت در زمینه آموزش الکترونیکی، توانمندی و قابلیت‌های موجود در این کسب و کار را شناسایی کند؛ علاوه‌بر ارائه استانداردهای آموزش الکترونیکی، کارگروه در تلاش است فرآیند فرهنگ سازی برای بهره‌گیری بیشتر از خدمات آموزش الکترونیکی در کشور را به‌ویژه برای دستگاه‌های دولتی توسعه دهد.»
 
اودرخصوص فواید توسعه آموزش الکترونیکی قانونمند در کشور می‌گوید: «قطعا با ترویج و توسعه آموزش الکترونیکی مبتنی بر استانداردهای جهانی و با رعایت ضوابط این حوزه، کاربران و مخاطبان در سراسر کشور می‌توانند دانش مورد نیاز خود را به کمک روش‌های آموزش الکترونیکی و آنلاین دریافت کنند.»
 
مسوول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ادامه می‌دهد: «کارگروه در فعالیت‌های خود به دنبال تدوین سند تعرفه خدمات آموزش الکترونیکی براساس معیارهای مختلف هزینه‌های برگزاری این دوره‌ها است. با آگاهی از این تعرفه ها، مخاطبان خصوصی و دولتی دوره‌های آموزش الکترونیکی می‌توانند هزینه‌های استانداردی را برای بهره‌گیری از این دوره‌ها پرداخت کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.