رگولاتوری

September 14, 2015
22:51 دوشنبه، 23ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73325

پروانه شرکت‌‌های جدید اینترنتی ناخواسته ریزش می‌کند

تعداد پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت(FCP) یک شبه به سه برابر افزایش می‌یابد درحالیکه مسئولان وزارت ارتباطات معتقدند با توجه به کمبود امکانات و فرکانس، در نهایت تعداد شرکت‌ها باید کم شود. اصولا در این شرایط چرا باید مجوز بیشتر صادر کنیم و بعد خط بزنیم؟
 
 
تاکنون 26 متقاضی برای دریافت پروانه خدمات ارتباطی ثابت یا همان FCP به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه کرده و از این تعداد قرار است برای 18 شرکت تا آبان ماه پروانه نهایی صادر شود.
 
علی اصغر عمیدیان –رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در مورد آخرین وضعیت متقاضیان دریافت پروانه فعالیت در حوزه خدمات ارتباطات باندپهن ثابت (FCP) که قرار است جایگزین خدمات دهندگان PAP در کشور شوند، گفت: تاکنون وضعیت 6 شرکت برای دریافت پروانه فعالیت مشخص شده و به زودی نیز وضعیت 12 متقاضی دیگر نهایی می‌شود.
 
وی عنوان کرد: ورود 18 اپراتور به بازار اینترنت FCP در حال بررسی نهایی است. 6 شرکت متقاضی تمامی شرایط دریافت پروانه فعالیت را داشته‌اند و 12 شرکت باقیمانده به دلیل اشتراک در سهام و سرمایه‌گذاری، واجد شرایط دریافت این پروانه نبوده‌اند که در حال رفع این تداخل طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هستند.
 
در حالی قرار است مجوز ارائه خدمات FCP به 18 شرکت ارائه شود که مسئولان ارتباطی پیش از این معتقد بودند کل بازار کشور گنجایش تنها 5 تا 6 بازیگر در زمینه FCP را دارد.
تغییر رویکرد وزارت ارتباطات در ارائه مجوزهای FCP به اندازه بیش از سه برابر پیش‌بینی‌های اولیه، نگرانی‌هایی را برای برخی صاحب نظران این حوزه در ارتباط با کمبود تجهیزات و مشکلات عدیده‌ای در آینده به وجود آورده است.
 
حال جالب است که مسئولان رگولاتوری بارها اعلام کرده‌اند به شرکت‌هایی که قصد دارند پس از دریافت پروانه FCP، در قالب مجموعه‌ای متقاضی دریافت پروانه LTE باشند، توصیه می‌شود تعداد پورت و پهنای باند بالایی در موقع درخواست پروانه FCP داشته باشند چرا که به دلیل محدودیت فرکانس، واگذاری در شرایط رقابتی و با لحاظ کردن شاخصه‌هایی مانند تعداد پورت و پهنای باند انجام خواهد شد.
 
به عبارتی طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، محدودیتی در واگذاری پروانه FCP به متقاضیان خدمات‌دهی در حوزه اینترنت وجود ندارد اما برای ارائه خدمات نسل چهارم ارتباطات پرسرعت ثابت TD-LTEامکان ارائه باند فرکانسی به تمامی متقاضیان وجود نخواهد داشت و این شرکت‌ها باید با یکدیگر تشکیل کنسرسیوم داده و در قالب دو کنسرسیوم، باند فرکانسی دریافت کنند.
 
همین موضوع نوید بخش ادغام‌هایی زودرس در زمان ارائه مجوزهای FCP است زیرا قطعا تمامی بازیگران این عرصه دنبال فناوری‌های نو و با ظرفیت بالا در ارائه خدمت‌رسانی هستند و از این جهت با توجه به محدودیت‌های فرکانسی که گفته می‌شود شاید در ابتدا شاهد اعطاء 18 پروانه در زمینه FCP باشیم اما این تعداد شاید ظرف کمتر از یک سال به تعداد انگشت‌های یک دست برسد.
 
در پروانه خدمات ارتباطات باند پهن ثابت، مجوزهایی که صادر می‌شود تمامی امکانات را در حد پروانه شرکت مخابرات ایران به متقاضیان واگذار می‌کند و حق امتیاز دریافت پروانه‌های جدید خدمات اینترنت در کشور – FCP – مبلغ 20 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
 
شرکت‌هایی که موفق به دریافت این پروانه می‌شوند ملزم به رعایت سایر تعهدات مالی از جمله تسهیم درآمد 3 درصد به صورت سالانه به دولت هستند. این شرکتها در صورت عدم رعایت الزامات پروانه نیز مشمول جریمه و اخطار و تذکر خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.