فناوری اطلاعات

September 18, 2015
11:02 جمعه، 27ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73370

از رفع فیلتر فیس بوک تا 12 میلیون مشترک اپراتورهای مجازی موبایل

هفته ای که گذشت در عرصه فضای مجازی کشور با اتفاقات مهمی مانند تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی و تعیین دبیر جدیداین شورا همراه بود.
 
شاید بتوان مهم ترین رویداد عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته ای که گذشت را تغییر دبیر شورای عالی فضای مجازی دانست.
 
هفته گذشته از سوی رهبری حکم های جدید اعضای شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده و پس ازآن اعضای این شورا دیداری با رهبری داشتند که در قالب این دیدار بر اهمیت این حوزه تاکید شد.
 
بر همین اساس پس از وقفه ای چند ماهه جلسه شورای عالی فضای مجازی چهارشنبه شب با حضور رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورا برگزار شده و در قالب آنابوالحسن فیروز آبادی به عنوان دبیر جدید شورا معرفی شده و از زحمات محمدحسن انتظاری دبیر قبلی این شورا قدردانی شد.
 
12 میلیون مشترک برای اپراتورهای مجازی موبایل
همچنین در این هفته همایشی با عنوان«اپراتورهای مجازی تلفن همراه موفقیت یا ناکامی» برگزار شده و در حاشیه آن معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات متذکر شد: تا 10 سال آینده حداقل 15 درصد از سهم بازار ارتباطات کشور در اختیار اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) خواهد بود و برای این بخش بالغ بر 12 میلیون مشترک وجود خواهد داشت.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین یادآور شد: در پروانه ارتقاء اپراتورهای موبایل اینگونه عنوان شده است که هریک از آنها باید حداقل با دو اپراتور مجازی همکاری کنند.
 
اقدامات رگولاتور برای رفع مشکل دسترسی به ADSL
علی اصغر عمیدیان که در جمع خبرنگاران سخن می گفت،در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت منابع شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت و محدودیت دسترسی شهروندان به سرویس ADSL سازمان تنظیم مقررات چه تصمیمی در این زمینه گرفته و آیا در این خصوص به مخابرات تذکری داده شده، توضیح داد: در گذشته در پروانه شرکت مخابرات و همچنین پروانه ارتقاء این شرکت تاکید شده بود که لازم است مخابرات امکانات عمومی که در اختیار دارد را در اختیار سایر ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی قرار دهد. مخابرات نیز تاکنون نشست‌های مختلفی با شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت داشته و در این زمینه قرار‌دادی تنظیم شده است.
 
وی ادامه داد: اما در یک بند این قرار‌داد میان دو طرف اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد و از آنجا که در گذشته پیش‌بینی شده بود که اختلاف میان این دو گروه به سازمان تنظیم مقررات ارجاع داده شود تا این سازمان تصمیم نهایی را اتخاذ کند، اکنون بررسی این موضوع در مراحل نهایی قرار دارد. البته ما منتظر این مرحله نشدیم و پیش از آن تذکرات کافی را به مخابرات دادیم، چرا که این سرویس باید ارائه شود و مردم به آن نیاز دارند.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین یادآور شد: به هرحال پیگیری این مساله روند قانونی خود را دارد و در این میان ما اصلا دوست نداریم ادبیات‌مان به این شکل باشد که مواردی مانند تذکر، توبیخ، محدود‌کردن پروانه و یا مواردی از این دست مورد توجه قرار گیرد، چرا که در زمان تدوین قوانین در سازمان تنظیم مقررات نمایندگان خود شرکت‌ها نیز حضور دارند و اکنون همین ماده‌ای که اشاره شد با حضور مسوولان شرکت مخابرات تدوین شده و این مسوولان امضاء کرده‌اند که هرچند این بند را اجرا می‌کنند حال ما نیز انتظار داریم که آنها به این موضوع وفادار باشند.
 
پارسی جو و داستان رقابت با گوگل
از دیگر اتفاقات این مدت اظهارات مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی جو بود که در قالب آن تاکید شد: در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود.
 
امیرعلی خیراندیش با اشاره به راه اندازی رسمی این موتور جستجوی ایرانی در مهر ماه سال جاری،اظهار کرد: با مطرح شدن پروژه جستجوگر ملی، بسیاری تصور می کنند که این جویشگر قرار است جای گوگل و یاهو را بگیرد به همین خاطر به طور مداوم پارسی جو با این موتورهای جست‌وجوگر مقایسه می شود درحالی که هدف ما پاسخگویی به نیازهای بالقوه کاربران در اینترنت است.
 
وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی شود افزود: قرار نیست پارسی جو، جای گوگل را در ایران بگیرد چرا که پارسی جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال می کنند و درواقع کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت است.
 
فیس بوک رفع فیلتر می شود؟
از دیگر اخبار این هفته می توان به صحبت های وزیر ارتباطات در خصوص رفع فیلتر فیس بوک اشاره کرد.
 
محمود واعظی با تاکید بر این که فیلترینگ شبکه‌هایی مانند فیس بوک و توئیتر قبل از دولت یازدهم صورت گرفته اظهار کرد: اکنون در این زمینه برخی نمایندگان دولت به طور شفاهی صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره این که چندی پیش یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای اینگونه اعلام کرده بود که این احتمال وجود دارد که با ارسال نامه درخواستی از سوی وزارت ارتباطات، شبکه اجتماعی فیس بوک رفع فیلتر شود، گفت: این صحبت‌ها از سوی یکی از اعضای این کمیته مطرح شده و به معنای نظر کلی کارگروه مربوطه نیست.
 
واعظی همچنین متذکر شد: وزارت ارتباطات زمانی وارد عمل می‌شود که بیش از 50 درصد اطمینان داشته باشد که نتیجه مثبتی حاصل می‌شود. در خصوص این موضوع نیز اگرچه برخی نمایندگان دولت به طور شفاهی صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند اما هنوز به طور رسمی مطلبی ارسال نشده است.
 
رتبه نخست ایران در میزبانی داخلی اطلاعات
همچنین طی این مدت رئیس سازمان فناوری اطلاعات که برای برگزاری همایش دولت الکترونیک کاربردها ، فرایندها و وظایف دستگاه های اجرایی راهی گیلان شده بود،به بحث میزبانی اطلاعات اشاره کرده و از کسب رتبه نخست ایران در خاورمیانه در میزبانی اطلاعات در داخل خبر داد.
 
نصر الله جهانگرد با بیان این مطلب گفت: در آغاز به کار دولت 90 درصد ترافیک اطلاعات داخلی در خارج کشور میزبانی می شد اما هم اکنون و با اقدامات انجام شده 40 درصد ترافیک اطلاعات داخلی در کشور میزبانی می شود.بر همین اساس امکان مسیریابی در داخل کشور ایجاد شده و تاکنون بیش از 45 میلیون درخواست اینترنتی در داخل مدیریت و دیگر نیازی به خروج از کشور نخواهد داشت.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به توسعه دیتاسنترهای داخلی به کمک بخش خصوصی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده ظرفیت تبدیل شدن به مرکز ترافیک اینترنتی غرب آسیا در حال فراهم شدن است.
 
وی از ارتقا 5 پله ای رتبه ایران در رتبه بندی های بین المللی حوزه ICT خبر داد و گفت:طی دو سال گذشته شبکه ثابت اتصالات 3 برابر شده و با ورود نسل سوم تلفن همراه هم اکنون امکان برقراری بیش از 20 میلیون ارتباط هوشمند ایجاد شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.