اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 22, 2015
11:25 سه شنبه، 31ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73418

مدیر تلکام یک مجموعه خصوصی: مشکل تلویزیون اینترنتی را با پروانه FCP حل می‌کنیم

مدیر تلکام فناپ گفت: در ارتباط با IPTV یک بحث ارتباطی و زیرساختی وجود دارد که بین وزارت ارتباطات و صداوسیما ایجاد مشکل کرده است اما با توجه به اینکه متقاضی پروانه FCP هستیم، قاعدتا این مشکل حل شده به نظر می‌رسد.
 
 
محسن یوسف پور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره چرایی حضور یک شرکت خصوصی با رویکرد ارائه راهکارهای بانکی در حوزه مخابرات و تلکام گفت: شرکت فناپ 10 سال است که در حوزه ICT فعالیت می‌کند. رویکرد روزهای اول تأسیس و مأموریت محوری تأمین راهکارهای بانکی بود اما بعد از آن شروع به توسعه فعالیت‌ها در سایر بخش‌های کسب‌و‌کاری ICT کردیم.
 
وی با بیان اینکه از سال سوم فعالیت‌ها در نظر داشتیم تا وارد حوزه مخابرات شویم، عنوان کرد: از حدود شش سال پیش با تمرکز روی خدمات مبتنی بر شبکه‌های انتقال همچون پرداخت موبایلی، مجموعه سرویس‌هایی ارائه کردیم و توانستیم بالغ بر 30 میلیون مشترک موبایل را جذب کنیم.
 
او در پاسخ به این سوال که چرا یک شرکت وابسته به بانک باید درخواست پروانه FCP (ارتباطات ثابت) را در قالب کنسرسیوم دهد؟، اذعان کرد: از قبل مترصد فرصت FCP بودیم و سال گذشته به دلیل اینکه رگولاتوری قانونگذاری جدیدی در ارتباط با پروانه‌های این بخش کرد و از طرفی اعتبار پروانه‌های قدیمی رو به اتمام بود، فرصت را مناسب برای ورود به این فضا دیدیم.
 
یوسف‌پور خاطر نشان کرد: هم درخواست پروانه FCP و هم MVNO (اپراتور مجازی موبایل) را داشته‌ایم و از سویی درخواست مجوز IPTV را به سازمان صداوسیما که مزایده‌ای در این راستا برگزار کرد، دادیم. هر سه مجوز و پروانه‌ها فرصتی بودند که این امکان را به ما می‌داد تا اهداف بلند پروازانه خود برای فعالیت‌های مخابراتی را تحقق بخشیم.
 
او افزود: مجوز تلویزیون اینترنتی را از طریق کنسرسیوم باران به صداوسیما دادیم که مذاکرات آن در حال انجام است و به زودی موافقت‌نامه را امضا می کنیم.
مدیر تلکام فناپ خاطر نشان کرد: پروانه‌های FCP و MVNO را هم با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ارتباطاتی که با رگولاتوری وجود دارد، دریافت خواهیم کرد.
 
وی درباره اینکه چرا فناپ از بین تعداد کثیری از کنسرسیوم‌های متقاضی دریافت پروانه FCP به سمت پیشگامان آمد و دلایل این انتخاب چه بود؟، گفت: مهم‌ترین دلیل الزامات قانونی بود که برای دریافت این پروانه در نظر گرفته شده و از این جهت ناگزیر بودیم در کنسرسیومی فعالیت کنیم که درصدی از سهام آن متعلق به فعالان قبلی صنعت باشد.
 
او افزود: انتخاب‌های بسیاری برای ما وجود داشت اما ترکیب این کنسرسیوم نشان می‌دهد که هر کدام آورده‌ای در آن دارند؛ جوان‌ترین عضو آن بیش از 10 سال سابقه کاری دارد و اعضای دیگر آن جزو اولین مجموعه‌هایی هستند که اینترنت را وارد کشور کردند. از این حیث به نظر می‌رسید که این بهترین کنسرسیوم به عنوان هسته محوری فعالیت‌ها باشد.
 
یوسف‌پور تصریح کرد: مشابه این اتفاق در سایر حوزه‌ها همچون MVNO و IPTV هم افتاده است؛ فناپ به سمت ایجاد شراکت‌های موثر و استراتژیک می‌رود و در تمامی حوزه‌ها مناسب‌ترین شرکا را برای آن موضوع انتخاب کرده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که با وجود اختلاف نظرهای فراوان پیرامون مجوز IPTV بین سه مجموعه وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و صداوسیما، چگونه توانستید این مجوز را به صورت یکجانبه و تنها با موافقت صداوسیما دریافت کنید؟، گفت: پروانه IPTV نیست و مجوز تأسیس یک شبکه تلویزیونی است؛ طبق این مجوز نماینده صداوسیما هستیم و چون طبق قانون اساسی تأسیس شبکه تلویزیونی در انحصار صداوسیماست مجبور بودیم که این مجوز را از آنها بگیریم.
 
او تصریح کرد: نکته‌ای که باعث اختلاف می‌شود یکی بحث ارتباطی و زیرساختی است که بین وزارت ارتباطات و صداوسیماست که آن هم با توجه به اینکه ما متقاضی پروانه FCP هستیم، قاعدتا حل شده به نظر می‌رسد.
 
یوسف‌پور گفت: برای بخش ارتباطی طبق قانون مجوز را از رگولاتوری و برای نشر محتوا مجوز را از صداوسیما می‌گیریم. مجوز نشر بر خط هم با وزارت ارشاد است.
 
وی معتقد است که با این مجوز، اجازه استفاده از محتوای تصویری صداوسیما و ایجاد شبکه‌ای تلویزیونی را خواهند داشت و در واقع جواز ورود به فعالیت شبکه‌ای اینترنتی را دریافت کرده‌اند.
 
او افزود: ترکیب مجوز و پروانه‌هایی که فناپ تقاضا داده، اجازه می‌دهد تا این شرکت به نمایندگی از سه ضلع این ماجرا (دو وزارتخانه مذکور و صداوسیما) کار کند.
 
مدیر تلکام فناپ در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود شرکتی وارد حوزه IPTV شود که مجوز استفاده از شبکه‌های ارتباطی را نداشته اما دنبال باند فرکانسی برای ارائه محتوای خود باشد؟، گفت: این موضوع عملا در مورد هر 5 کنسرسیومی که مجوز را از صداوسیما گرفته‌اند منتفی است و هر 5 مورد می‌توانند این کار را انجام دهند.
 
یوسف‌پور همچنین در ارتباط با اینکه آیا قرار است باند فرکانسی 700 صداوسیما که وزارت ارتباطات معتقد است باید تخلیه شود، در اختیار ارائه محتوای اینترنتی قرار گیرد؟، گفت: ما تنها یک شبکه جدید خواهیم بود و این موضوع که می‌گویید نه در قرارداد و نه در سند آمده است.
 
وی گفت: سازمان صداوسیما می‌گوید یک باند فرکانسی دارد که وزارت ارتباطات یک ادعاهایی در ارتباط با آن مطرح کرده است در حالیکه این موضوعات هیچ کجا تصریح نشده و اصل ماجرا همین نمایندگی شبکه تلویزیونی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.