رسانه‌های اجتماعی

September 25, 2015
13:10 جمعه، 3ام مهرماه 1394
کد خبر: 73474

رسوایی آل سعود به فضای مجازی کشیده شد

به دنبال کشتار بیش از 1300 نفر از حجاج کشورهای اسلامی در مراسم رمی جمرات امسال، هزاران نفر از کاربران اینترنت در ایران و دیگر کشورهای جهان خشم خود را از بی کفایتی و سوء مدیریت آل سعود به نمایش گذاشتند.
 
 
کاربران اینترنت با استفاده از هش تگ های مختلف مانند عجز آل سعود، مرگ بر ال سعود، حج 2015، بی کفایتی آل سعود و معادل های آنها به زبان عربی مانند الاداره السعودیه الفاشله، اداره فاشله، تدافع مشعر منی، تدافع منی، الحج 1436، یوم العجز و… اعتراض و ناراحتی خود را سران آل سعود به نمایش گذاشته اند.
 
علاوه بر این عکس ها، فایل های ویدیویی و متون مختلفی در ارتباط با تلفات فاجعه تاسف بار منی از طریق شبکه های اجتماعی موبایلی و اینترنتی میان کاربران دست به دست می شود. در این تصاویر و فایل ها جنازه های حجاج و ضعف عملکرد ماموران سعودی به تصویر کشیده شده است.
 
متون نوشته شده توسط برخی شاهدان عینی رویدادهای تلخ روز گذشته نیز در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.
 
در این متون که توسط برخی مدیران کاروان‌ها و کادر پزشکی و خدماتی به رشته تحریر درآمده بسته شدن ناگهانی مسیر عبور حجاج عامل این فاجعه دانسته شده و بر عدم همکاری و کارشکنی طرف سعودی برای رسیدگی به مجروحان و دسترسی به جنازه‌های کشته شدگان تاکید شده است.
 
همچنین اشعار و تصاویر گرافیکی متنوعی توسط کاربران شبکه های اجتماعی در شبکه های اجتماعی در مورد این رویداد تلخ به اشتراک گذاشته شده که مضمون اکثر آنها لعن ال سعود و همدردی با خانواده های داغدار فاجعه کشتار حجاج در منی است.
 
نکته جالب این است که رسانه های سعودی هم به جای عذرخواهی و در واکنش به خشم مسلمانان جهان، با استفاده از هش تگ مضحک مدعی شده اند، ایران حجاج را می کشد تلاش کرده اند فضای شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند.
 
این رسانه ها مطالب تحریف شده متعددی را در مورد پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد فاجعه منی منتشر کرده و در حالی که در یمن، عراق، سوریه و … از تروریست های داعش حمایت می کنند، ایران را به اختلاف افکنی و ایجاد فتنه در جهان اسلام متهم کرده اند.
 
 برخی کاربران سعودی شبکه های اجتماعی نیز به جای عذرخواهی و همدردی با مسلمانان جهان با حمله به صفحات کاربران شبکه های اجتماعی منتقد عملکرد آل سعود، به آنان توهین کرده و از عملکرد بن سلمان و دیگر مزدوران آل سعود دفاع می کنند. فحاشی های زننده این کاربران به خصوص در شبکه اجتماعی اینستاگرام از شب گذشته تشدید شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.