اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 28, 2015
9:26 دوشنبه، 6ام مهرماه 1394
کد خبر: 73529

معاون وزیر ارتباطات: در اینترنت موبایل از ارزان‌ترین‌های دنیا نیستیم/ 40 میلیون سیم‌کارت متصل به اینترنت

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: آنچه در ارتباط با ارزان بودن اینترنت ایران مطرح شده بیشتر مربوط به اینترنت پرسرعت خانگی است و در زمینه اینترنت موبایل از ارزان‌ترین‌های دنیا به شمار نمی رویم.
 
نصرالله جهانگرد – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – صبح امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران و در نمایشگاه تلکام حاضر شده و در آستانه سالگرد تاسیس سازمان فناوری اطلاعات به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت.
 
وی در صحبتهای خود توضیحاتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات، قیمت اینترنت، انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات، گذر از IPV4 به IPV6 و مسائلی از این دست پرداخت.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات مهم‌ترین اقدام سازمان فناوری اطلاعات را توجه به برنامه ششم توسعه و خدمات دولت الکترونیک برشمرد و در خصوص ارائه گزارش های شبکه ملی اطلاعات به شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: ما از طرف مجموعه وزارت ارتباطات خود را مسوول طراحی، هماهنگی و نظارت بر شبکه ملی اطلاعات می دانیم اما مجری این شبکه نیستیم بلکه نقش طراحی و هماهنگی و پایش را بر عهده داریم.
 
جهانگرد ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه و تاکید شورای عالی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات دارای ضوابطی است که باید رعایت شود و این ضوابط در شش یا 7 دسته طبقه بندی شده و مهم ترین مورد آن است که در عرصه ملی شبکه ای پایدار با پهنای باند و امنیت بالا و استقلال مدیریت ایرانی برپا کنیم.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: همه می دانند شبکه ثابت ایران مبتنی بر صوت است و در چنین شبکه ای خدمات مبتنی بر IP بر لایه روی آن قرار می گیرند اما شبکه هایی که بتوانند ایده‌آل‌های مورد نظر را در نظر بگیرند باید شبکه IP محور باشد و شبکه ما اکنون در حال دگردیسی به این سمت است.
 
جهانگرد در عین حال متذکر شد: برای دسترسی به خدمات مناسب لازم است مخابرات‌های استانی نیز توسعه پیدا کند تا بتوانیم به مردم استانها به ظرفیت مورد نیاز خدمات رسانی کنیم.
 
معاون وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: امید داریم در سال آینده ظرفیت ارتباطی زیرساخت هم برای پاسخ به نیاز مخاطبین محدودیتی نداشته باشد. البته منظور گیت وی نیست بلکه ترافیک و پشتیبانی شبکه است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال شبکه ملی اطلاعات را به کودکی تشبیه کرد و گفت: این شبکه مانند کودکی است که وقتی متولد می شود اندام های یک انسان را دارد اما به تدریج این اندامها تکامل پیدا می‌کند. ساختار این شبکه فعلا در حالت نونهالی است و باید سرمایه گذاری شود چراکه اکنون در این رمینه عقب هستیم و بزرگترین نگرانی ما عقب ماندگی سرمایه گذاری در شبکه ثابت است.
 
وی در خصوص امنیت این شبکه نیز اظهار کرد: روی این ساختار هر موسسه‌ای می تواند امکانات فنی گرفته و یک شبکه کشوری اختصاصی داشته باشند و به اقتضای کار خود تدابیر امنیتی لحاظ کنند. چرا که این شبکه امنیتی بالا دارد و تا کنون هم حتی چند بار که در مراکزی مانند بانکها بحثهایی مبنی بر هک شدن شبکه مطرح شده معمولا از داخل شبکه خود آنها و درون سازمانی بوده و گرنه در بیرون از شبکه بخصوص در حوزه بانک‌ها بحث هک شدن بسیار نادر است.
 
معاون وزیر ارتباطات با تاکید مجدد بر اینکه سازمان فناوری اطلاعات مجری شبکه ملی اطلاعات نیست متذکر شد: برای اجرای این شبکه همه ارکان در کنار یکدیگر کار می کنند.
 
انحلال یا عدم انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات در انتظار
 
وی در پاسخ به سوالی که درباره انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات مطرح شده بود نیز اینگونه توضیح داد که در دور جدید شورای عالی فضای مجازی،مقام معظم رهبری حکم بسیار کامل و جامعی را ابلاغ کردند که مبنای حرکت جامع و عمده ای در کشور شده و ابهامات سه سال قبل در آن روشن شده است که اجرا و نظارت بر عهده چه کسی است. اینها هم در حکم و هم در دیدار با اعضای شورا اعلام کردند. درخصوص انحلال شوراهای موازی نیز آقایان در شورای عالی در حال اتخاذ تصمیم هستند و هر تصمیمی گرفته شود برای ما هم مطاع است.
 
اینترنت موبایل ایران از ارزان ترین‌ها نیست
 
جهانگرد در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر کاهش قیمت اینترنت که وعده داده شده بود با اجرای شبکه ملی اطلاعات محقق می شود، اظهار کرد: مسوول قیمت من نیستم اما استراتژی وزارتخانه این است که هزینه دسترسی مردم برای اینترنت خالی به حداقل برسد منظور از اینترنت خالی هم این است که مثلا برای دانلود و غیره شما باید هزینه پرداخت کنید.
 
وی ادامه داد: پیش از این جایی گفته بودیم قیمت اینترنت ایران از ارزان ترین‌هاست اما در بخش اینترنت موبایل قیمت ما ارزان ترین نیست و متوسط است. اکنون اگر شما بخواهید یک فیلم را با اینترنت موبایل و بدون بسته دانلود کنید هزینه آن گران تمام می شود.
 
جهانگرد در عین حال عنوان کرد: اما در حوزه اینترنت ثابت از ارزان‌ترین ها هستیم که البته کیفیت آن جای بحث دارد و مدتی است وزارتخانه تیمی گذاشته که از نظر فنی و کیفی وضعیت اینترنت را مهندسی کند.
 
معاون وزیر ارتباطات در ادامه صحبتهای خود با اشاره به تخفیف هایی که شرکت ارتباطات زیرساخت برای ارائه کنندگان اینترنت در نظر گرفته بود گفت: ما قیمت را در زیرساخت کاهش دادیم اما شرکتها در قیمت نهایی خود تغییری اعمال نکردند و دیدیم این روش جواب نمی‌دهد چرا که شرکتها اینگونه عنوان می کنند که هزینه پهنای باند تنها 25 درصد هزینه‌های آنها را دربرمی‌گیرد به همین دلیل حتی اگر زیرساخت هزینه‌های این بخش را 10 برابر هم کم کند شرکتها خیلی هزینه های کاربر نهایی را کم نمی کنند اما به هر حال هدف دولت کاهش هزینه دسترسی مردم به اینترنت است.
 
ارائه آمارها با همکاری مرکز آمار
 
جهانگرد در بخش دیگری از صحبت های خود هم به بحث ارائه آمارها پرداخت و گفت: در کشور ما شاخص‌ها همیشه تداخل دارد و چند مرکز هر یک با شاخصی آماری می دهند اما از سال قبل با مرکز آمار ایران توافق کردیم با پیمایش آنها آمارها را به شکل رسمی ارائه می کنیم و تاکنون دو بار هم روی سایت قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: الان حدود 40 میلیون سیم کارت وصل به اینترنت داریم اما تعداد مشترکان آنها حدود 20 میلیون نفر است از سوی دیگر ضریب نفوذ موبایل در ایران 105 درصد است اما موبایل فعال متغیر است.
 
وی در خصوص مرورگر ملی نیز اظهار کرد: ما در سطح ملی جویشگر بومی بیش هفت تا هشت نمونه داریم. جویشگرهای عمومی که کاربران بیشتری دارند هم عمدتا عمومی هستند و هر کشور سعی کرده با توجه به شرایط خود جویشگرهایی داشته باشد که خدمات بهتری دارند ما نظرمان این است که صفحات فارسی زبان وب حدود یک و نیم میلیارد است و تلاش داریم این صفحات افزایش پیدا کند، بخصوص صفحات مفید و با اطلاعات مفید در حوزه های مختلف.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.