باندپهن

باندپهن ثابت

September 28, 2015
12:09 دوشنبه، 6ام مهرماه 1394
کد خبر: 73534

ماجرای بخشودگی مالی مشترکان بدهکار چه بود؟

پیش از این در موارد متعدد شاهد بودیم که بدهی های مشترکان مخابرات به دلیل هک شدن شماره تماس و یا ترمینیت از طریق ثالث فرد رخ داده است که در اکثر موارد به استفاده مشترک از گوشی های غیر استاندارد اشخاص مربوط بوده است.
 
به گفته مخابراتی‌ها، طی سال‌های گذشته در بحث تلفن ثابت به دلیل اینکه اغلب خط های تلفن ثابت دارای ودیعه بودند موضوع پرداخت میان دوره ای کمتر مورد توجه قرار می گرفت و بر همین اساس در موارد متعدد بدهی‌ها و معوقه های متعددی برجا می ماند.
 
در این باره معاون مالی، تدارکاتی و منابع انسانی مخابرات استان تهران از بخشودگی مالی مشترکان بدهکار همزمان با نمایشگاه تلکام خبر داد و گفته بود: در کنار این موضوع در آن دوره و تا سال 1381 شاهد بودیم که حتی امکان سوء استفاده هایی از برخی خط ها نیز وجود داشت و گاه حتی بدون آنکه مشترک بداند از خط او سوء استفاده هایی صورت می گرفت و همین موضوع موجب می شد بدهی هایی برای خط مربوطه ایجاد شده و مشترک و مخابرات را با دشواری هایی مواجه کند.
 
اما طی سالهای اخیر تمهیدات مختلفی در این زمینه اندیشیده شده و با توجه به اینکه در خط هایی که با قیمت 50 هزار تومان خریداری می شوند ودیعه ای نزد مخابرات قرار ندارد پس از اینکه میزان مصرف مشترک به مرز 50 هزار تومان رسید اما به گفته عبدالرضا ناجی پس از اعلام موضوع و درخواست برای پرداخت قبض میان دوره،برای جلوگیری از بدهی های بیشتر برای مدتی خط مشترک به حالت یک طرفه در خواهد آمد.
 
معاون مالی مخابرات استان تهران در این باره گفته بود که با این وجود طی این سال ها شرکت مخابرات استان تهران بیش از 68 میلیارد تومان بدهی معوقه داشته که همان طور که اشاره شد در برخی موارد در زمینه این بدهی ها مشترک هم مقصر نبوده است. گاهی نیز برخی شرکت ها بوده اند که اگرچه علاقمند به پرداخت بدهی های خود بودند اما به دلیل بالا بودن حجم بدهی امکان پرداخت آن را نداشتند که بر همین اساس شرکت مخابرات استان تهران به مناسبت نمایشگاه تلکام امسال تخفیف های متعددی دراین زمینه در نظر گرفته است.
 
بر همین اساس مشترکانی که نام آنها در لیست سیاه مخابرات قرار گرفته می توانند با مراجعه به غرفه مخابرات استان تهران در نمایشگاه تلکام یا دفاتر این شرکت در سطح شهر از 4 تا 7 مهر ماه نسبت به پرداخت بدهی های خود و درآوردن نامشان از لیست سیاه مخابرات اقدام کنند.
 
ناجی ادامه داد: پیش از این بخش عمده ای از خدمات مخابرات به خدمات تماس صوتی مربوط می شد اما اکنون با توجه به ارائه سرویس های متعدد از سوی مخابرات،بسیاری افراد مایل هستند نام آنها از لیست سیاه مخابرات خارج شود تا بتوانند از سرویس های جدید شرکت مخابرات بهره مند شوند.
 
البته باید به این نکته هم توجه داشت که برای مشترکانی که خط آنها تخلیه و سلب امتیاز شده این امکان وجود ندارد که آن شماره به مشترک بازگردانده شود اما بعد از تسویه حساب شرکت مخابرات در راستای رضایت مشترک تلاش خواهد کرد.
 
در سالهای قبل هزینه خرید یک خط تلفن ثابت حدود 100 هزار تومان بود که از این رقم حدود 95 هزار تومان آن به عنوان ودیعه و 5000 تومان به عنوان هزینه نصب در نظر گرفته میشد اما پس از خصوصی سازی مخابرات با کاهش قیمت هر خط تلفن ثابت به 50 هزار تومان این رقمبه حساب درآمد مخابرات واریز می شود و بدین ترتیب پس از آنکه میزان مکالمه مشترک به حدود 50 هزار تومان برسد پس از ارائه هشدارهای لازم خط وی به حالت یک طرفه درخواهد آمد.
 
بنا بر اعلام در حال حاضر حدود شش میلیون خط تلفن ثابت از خط های قدیمی هستند که برای آنها ودیعه 95 هزار تومانی در نظر گرفته شده و حدود دو میلیون شماره هم از خط هایی هستند که به قیمت 50 هزار تومان خریداری شده و امکان مکالمه با آنها تا سقف 50 هزار تومان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.