اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 28, 2015
12:33 دوشنبه، 6ام مهرماه 1394
کد خبر: 73542

فرهنگ لغات گوگل

گوگل شرکت بسیار بزرگی با بیش از 40 هزار کارمند است، اما فرهنگ لغات خاص خودش را ایجاد کرده است که همه گوگلی‌ها با آن صحبت می‌کنند. برای هر کسی خارج از شرکت گوگل این زبان ممکن است عجیب و نامفهوم باشد، اما گوگل لهجه و گویش خودش را دارد.
 
با این اوصاف است که مجله بیزینس اینسایدر به تازگی به بررسی بعضی از رایج‌ترین و جالب‌ترین بخش‌های این فرهنگ لغات پرداخته است که آن را در اینجا می‌خوانیم.
 
Plex: دفتر مرکزی شرکت گوگل در مانتین ویو در کالیفرنیا Googleplex خوانده می‌شود. این کلمه در میان کارمندان به Plex مخفف شده است.
 
 
GBike: روش حمل‌ونقل در سطح مقر اصلی گوگل به GBike شناخته می‌شود. در واقع GBike یک دوچرخه رنگارنگ است که در همه جا در سطح محوطه گوگل دیده می‌شود و کارمندان با استفاده از آنها در این محوطه جا به جا می‌شوند.
 
Stan: هر کسی وارد محوطه گوگل شود، می‌تواند Stan را ببیند؛ یک مجسمه از دایناسور «تی‌رکس» که در این محوطه وجود دارد تا کارمندان و گوگلی‌ها یادشان بماند که گوگل هرگز به یک دایناسور منقرض شده تبدیل نخواهد شد.
 
Noogler: هر تازه واردی در گوگل به این نام شناخته می‌شود که خوانده می‌شود: «نیوگلر». این افراد با کلاه مخصوص و رنگارنگی که به آنها داده می‌شود به‌راحتی قابل شناسایی هستند. 
 
Greyglers: یک اسم مستعار گوگلی دیگر که به کارمندان 40 ساله و مسن‌تر این شرکت گفته می‌شود، هر چند ممکن است هنوز موهای بعضی از آنها خاکستری نشده باشد. یکی از Greyglersهای معروف و شناخته شده، یکی از پدران وب یعنی «وینت سرف» است.
 
Xoogler: کارمندی که شرکت گوگل را ترک کرده و از این شرکت می‌رود به این نام شناخته می‌شود. Xoogler در واقع مخفف کلمه ex-Googler به معنای کارمند سابق گوگل است. Xoogler با تلفظ «زو گلر» خوانده می‌شود. 
 
Googlegeist: این نام روحی نیست که در مجموعه گوگل پرواز می‌کند، بلکه به یک تحقیق و نظرسنجی سالانه در این شرکت گفته می‌شود که در آن از تمام کارمندان گوگل خواسته می‌شود به مدیران‌شان، کار و زندگی در گوگل رای بدهند. درحالی‌که بسیاری از کارمندان از این کار خجالت می‌کشند، اما بیش از 90 درصد از گوگلی‌ها این فرم‌ها را پر می‌کنند. 
 
TGIF: این مخفف عبارت «خدا را شکر، امروز جمعه است» (Thank God It’s Friday) نیست، بلکه نام جلسات هفتگی است که هر هفته پنج‌شنبه‌ها برگزار می‌شود. این جلسات که معمولا یک ساعت طول می‌کشد از اولین روزهای گوگل مرسوم بوده و برگزار می‌شده است. در همین جلسات است که Nooglerها کلاه مخصوصشان را دریافت می‌کنند و مسائل هفته گذشته مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 
 
Tech Stop: یک اسم رمز برای کارمندان دپارتمان IT در گوگل. این افراد کامپیوترهای کارمندان را تعمیر می‌کنند و در تمام دفاتر گوگل در کشورهای مختلف سراسر جهان حضور دارند. 
 
time20%: گوگل به مهندسانش اجازه می‌دهد تا 20 درصد از زمان کارشان را روی هر چیزی به جز کار اصلی خودشان صرف کنند. در این زمان گوگلی‌ها درباره چیزهایی که به بعضی از بزرگ‌ترین محصولات گوگل تبدیل شده‌اند مانند Gmail، Google News و AdSense رویاپردازی می‌کنند. 
 
GUTS: این کلمه مخفف سیستم برچسب‌گذاری جهانی گوگل یا جایی است که برچسب‌های مربوط به مشکلات مختلفی که باید این شرکت پیگیری کند، آرشیو و نگهداری می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.