فناوری اطلاعات

October 2, 2015
7:26 جمعه، 10ام مهرماه 1394
کد خبر: 73601

از آشتی‌کنان به سبک مخابراتی تا ورود آیفون چینی و ارزانی اینترنت

برگزاری نمایشگاه تلکام را می توان مهم ترین رویداد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته دانست.
 
حوزه فاوای کشور در هفته‌ای که گذشت میزبان نمایشگاه تلکام بود و در قالب این نمایشگاه مسوولان مختلف به بازدید پرداخته و درخصوص موضوعات مختلف حوزه کاری خود توضیحاتی ارایه کردند.
 
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که در غیاب وزیر ارتباطات به وسیله دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی متذکر شد: پس از ورود به عرصه اینترنت اشیا، شاهد بازار بزرگی خواهیم بود که هنوز ابعاد آن مشخص نیست و تنها مشخص است بازار بزرگی پیش روی این بخش قرار دارد. بر همین اساس افرادی در دنیا موفق خواهند بود که بتوانند دراین فضا کارآفرینی همراه با نوآوری داشته باشند پس لازم است در کشور بیش از آنچه قائلیم، گام برداشته شود.
 
فرامرز رستگار – رئیس سندیکای مخابرات – هم در این مراسم با اشاره به وضعیت نامناسب شرکتهای فعال در این حوزه متذکر شد: امروز شرکتهای فنی مهندسی علاوه بر ارائه محصول باید پشتیبان مخابرات هم باشند و در این میان اگر پرداختهای مالی آنها با تاخیر صورت گیرد با مشکلات متعدد مواجه می شوند. عمده مطالبات نیز مربوط به مخابرات است که آنها هم توان پرداخت ندارند بر همین اساس از دولت می خواهیم که اگر دلش به حال مخابرات هم نمی سوزد، برای بخش صنعتی بسوزد چراکه با کاهش کم تعرفه ها علاوه بر حل این مشکلات، اشتغال هم ایجاد خواهد شد.
 
برقراری بیش از 11 میلیون دقیقه مکالمه بین ایران و عربستان
 
در این مدت شرکت ارتباطات زیرساخت هم اعلام کرد که از ابتدای ایام حج تا کنون 11 میلیون و 462 هزار دقیقه مکالمه بین ایران و عربستان را از مسیر دوصفر بین الملل برقرار کرده است.
 
مدیر کل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه اظهار کرد: بر همین اساس حجم ترافیک صادره به عربستان شش میلیون و 429 هزار دقیقه و حجم ترافیک وارده از مسیر مستقیم عربستان پنج میلیون و 33 هزار دقیقه بوده است.
 
همچنین طی این مدت مسوولان ارتباطی مختلف از افزایش حجم ترافیک بین الملل میان دو کشور خبر داده و از چند برابر شدن این ترافیک بعد از حوادث عربستان خبر دادند.
 
در اینترنت موبایل از ارزان‌ترین‌های دنیا نیستیم
 
برگزاری نشست خبری نصرالله جهانگرد در نمایشگاه تلکام از دیگر اتفاقات هفته‌ای که گذشت است که در قالب این نشست معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص قیمت اینترنت در ایران اظهار کرد: پیش از این جایی گفته بودیم قیمت اینترنت ایران از ارزان ترین‌هاست اما در بخش اینترنت موبایل قیمت ما ارزان ترین نیست و متوسط است. اکنون اگر شما بخواهید یک فیلم را با اینترنت موبایل و بدون بسته دانلود کنید هزینه آن گران تمام می شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال عنوان کرد: اما در حوزه اینترنت ثابت از ارزان‌ترین‌ها هستیم که البته کیفیت آن جای بحث دارد و مدتی است وزارتخانه تیمی گذاشته که از نظر فنی و کیفی وضعیت اینترنت را مهندسی کند.
 
معاون وزیر ارتباطات در ادامه صحبتهای خود با اشاره به تخفیف‌هایی که شرکت ارتباطات زیرساخت برای ارائه کنندگان اینترنت در نظر گرفته بود گفت: ما قیمت را در زیرساخت کاهش دادیم اما شرکتها در قیمت نهایی خود تغییری اعمال نکردند و دیدیم این روش جواب نمی‌دهد چرا که شرکتها اینگونه عنوان می کنند که هزینه پهنای باند تنها 25 درصد هزینه‌های آنها را دربرمی‌گیرد به همین دلیل حتی اگر زیرساخت هزینه‌های این بخش را 10 برابر هم کم کند شرکتها خیلی هزینه‌های کاربر نهایی را کم نمی کنند اما به هر حال هدف دولت کاهش هزینه دسترسی مردم به اینترنت است.
 
اداره مخابرات با تعرفه‌های سال 1382 شبیه معجزه است
 
نشست خبری سرپرست شرکت مخابرات ایران نیز در این مدت برگزار شد و در قالب آن اسدلله دهناد ضمن انتقاد از تعرفه های فعلی تلفن ثابت اظهار کرد: اساسا دنبال افزایش تعرفه نیستیم. اما تعرفه‌های مخابرات از سال 1382 تغییر چندانی نداشته و ما دنبال جبران عقب ماندگی هستیم تا مطابق رشد هزینه‌ها از جمله دستمزد که شش برابر شده، درآمد ما با هزینه‌هایمان همخوان شود.
 
او ادامه داد: اینکه با توجه به افزایش هزینه‌ها، درآمد مخابرات از سال 82 ثابت مانده این شبیه معجزه است. اکنون میانگین قیمت تمام شده تلفن ثابت یک میلیون و 100 هزار تومان و میانگین مصرف ماهانه هر خط حدود 6000 تومان است و این هیچ توجیهی ندارد.
 
آمادگی مخابرات تهران برای اجرای شبکه ملی اطلاعات
 
مدیرعامل مخابرات استان تهران هم در نشست دیگری در نمایشگاه تلکام از آمادگی این شرکت برای اجرای شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: در صورت تامین هزینه های مورد نیاز حتی اگر برنامه اجرای این طرح دو ساله در نظر گرفته شده باشد ما می توانیم آن را ظرف مدت یک سال و حتی شش ماه اجرایی کنیم.
 
علیرضا صیدی در ادامه به سرمایه گذاری 250 میلیارد تومانی شرکت مخابرات در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به ورود و توسعه شبکه های اجتماعی میانگین مصرف تلفن رو به کاهش است و ما تلاش داریم این کاهش را از طریق استقبال بیشتر مردم از سرویس اینترنت که رو به افزایش است جبران کنیم اما با این حال در شرایطی که ما هشت میلیون تلفن ثابت داریم تعداد خط های منصوبه اینترنت مخابرات تنها حدود 900 هزار خط است.
 
اولین منتقد بی کیفیتی‌ها
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص کیفیت خدمات فعلی اپراتورهای موبایل،تلفن ثابت و اینترنت اظهار کرد: خود من اولین نفری بودم که درباره کیفیت این خدمات از مردم عذرخواهی کردم. ما هم قبول داریم که در زمینه‌ی خدمات مشکلات متعددی وجود دارد اما لازم است این مشکلات با تعامل مردم با نهادهای نظارتی برطرف شود.
 
علی اصغر عمیدیان همچنین متذکر شد: با این وجود اپراتورها و شرکت‌های مختلف روند رو به رشدی را دنبال می‌کنند اما با این وجود هنوز وضعیت خدمات‌دهی آنها به‌طور کامل رضایت‌بخش نیست.
 
اینترنتی که قرار است ارزان شود
 
مدیر عامل اپراتور سوم هم در این مدت تاکید کرد: سیم‌کارت‌های رایتل به گونه‌ای طراحی شده که امکان دسترسی به نسل چهار را داراست و برای استفاده از 4G نیازی به تعویض این سیم‌کارت‌ها نیست.
 
مجید صدری در عین حال اظهار کرد: ارائه خدمات نسل چهار در حال حاضر به‌طور آزمایشی در شهرهای تهران، کیش و مشهد در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بر آن است که تا پایان سال جاری 15 شهر به خدمات نسل چهار دسترسی داشته باشند.
 
مدیر عامل اپراتور سوم در عین حال از ارائه بسته های ارزان قیمت و متنوع اینترنت رایتل خبر داد.
 
ورود برند معروف به آیفون چینی به ایران
 
مدیرعامل همراه اول نیز در این هفته از مذاکرات این شرکت با تولیدکننده چینی گوشی های شیائومی خبر داده و اظهار کرد: از جمله اقدامات ما مذاکره با شرکت چینی شیائومی بوده که بر اساس این مذاکرات شرکت ارتباطات سیار به عنوان ارائه کننده انحصاری این گوشی‌ها در کشور فعالیت خواهد کرد.
 
وحید صدوقی همچنین یادآور شد: این برند سومین برند دنیا محسوب شده و از آن به عنوان آیفون چینی یاد می شود.
 
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه اکنون کمتر از 10 درصد گوشی ها نسل 4 را پشتیبانی می کند از تاکید بیشتر همراه اول در توسعه خدمات نسل سه و ارجحیت آن به ارائه خدمات نسل چهار اشاره کرد.
 
دیدار وزیر در دقیقه 90
 
اما از مهم ترین رویدادهای نمایشگاه تلکام امسال می توان به حضور دقیقه نودی محمود واعظی از این نمایشگاه و مهم تر از آن بازدید و حضور او در غرفه مخابرات اشاره کرد.
 
وزیر ارتباطات کشور که در سفری همراه رییس جمهور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده بود،در آخرین روز نمایشگاه وارد تهران شده و به‌طور مستقیم از فرودگاه راهی تلکام شد تا به بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه بپردازد.
 
جالب اینکه بر خلاف تصورات همه محمود واعظی با وجود اختلافات و چالش‌هایی که طی ماه های گذشته میان مخابرات و وزارت ارتباطات وجود داشت راهی غرفه شرکت مخابرات شده و حتی برای دقایقی هم به همراه مدیران این شرکت دور یک میز نشسته و به صحبتی کوتاه پرداخت. موضوعی که به اعتقاد برخی کارشناسان می توان آن را استارتی برای بهبود روابط این دو بخش دانست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.