فناوری اطلاعات

October 4, 2015
20:32 یکشنبه، 12ام مهرماه 1394
کد خبر: 73659

از ایجاد 4200 پورت فیبر نوری تا بازار 58 میلیاردی ICT کشور

دومین نشست فعالان بخش فاوای کشور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن همایش‌های شهید قندی برگزار شد.
 
این نشست، در پی نخستین نشست که در ابتدای سال جاری برگزار شده بود و جهت پاسخ به سوالات مطرح شده در نشست اول برگزار شد.
 
در این نشست علاوه بر دکتر واعظی، معاونین وزارت و فعالان عرصه فاوای کشور حضور دارند و بخش خصوصی نیز نقطه نظرات خود را ارایه کرد.
 
محمود واعظی در این مراسم به ارائه توضیحاتی درخصوص وضعیت همکاری بخش دولتی وزارت ارتباطات با شرکت‌های خصوصی و اپراتورها پرداخت و گفت: قطعا در دوره پس از تحریم شرایط ما، مسائل بانکی و وضعیت مالی مردم، بخش دولتی و بخش خصوصی تغییر خواهد کرد و لازم است که ما برای دوره پس از تحریم آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.
 
وزیر ارتباطات کشور همچنین از سرمایه‌گذاری بخش دولتی برای توسعه زیرساخت‌ها یاد کرد و افزود: ما به سرعت در حوزه توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا بخش خصوصی بتواند از زیرساخت‌های آماده استفاده کرده و فعالیت‌های خود را افزایش دهد.
 
واعظی در ادامه با اشاره به مطالعات مختلفی که برای صدور پروانه در بخش‌های مختلف صورت گرفته اظهار کرد: ما معتقدیم که بخش ما در قیاس با دنیا کوچک است و باید این سهم را افزایش دهیم.
 
وی همچنین به لزوم رقابت سالم میان بخش‌های مختلف تاکید کرده و گفت: حمایت از بخش خصوصی وظیفه ماست و برای انجام این کار هیچ منتی بر سر کسی نیست اما اگر بخش خصوصی فعال شود می‌توانیم ادعا کنیم که یک ICT سالم، پر رونق و شکوفا داریم.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در تلاشیم تا پست بانک را به عنوان بانک تخصصی حوزه ICT معرفی کنیم، البته در این راه مشکلاتی وجود دارد که باید این مشکلات مرتفع شود.
 
واعظی که پس از صحبت‌های فعالان مختلف بخش خصوصی صحبت می‌کرد در پاسخ به بحثی که از سوی شرکت های وب به عنوان اجرا کننده طرح ارتباط رسانی به روستاها مطرح شده بود و در آن از افزایش 4 درصدی تعرفه‌های گمرکی گلایه شده بود اظهار کرد: درباره این موضوع بهتر است مسئولان این شرکت منتظر نمانند چرا که اتفاقی رخ نخواهد داد و این افزایش تعرفه پیشنهاد خود بنده بوده است.
 
وی در پایان اظهار کرد: در آینده باید کل اقتصاد در دست بخش خصوصی باشد و دولت تنها به نظارت در این حوزه پرداخته و از تصدی‌گری اجتناب کند.
 
در این مراسم علاوه بر وزیر ارتباطات مسئولان شرکت‌ها و اپراتورهای مختلف ارتباطی کشور نیز به صحبت پرداخته و هریک از مشکلات و دغدغه‌های خود و همچنین اقدامات انجام شده گفتند.
 
در میان این صحبت‌ها محسن باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت یا اپراتور چهارم فیبر نوری اظهار کرد: ما برای فعالیت‌های خود چندین برنامه داریم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به این برنامه اشاره کرد که در 7 شهر بیش از 4200 پورت فیبر نوری ایجاد خواهد شد.
 
مدیرعامل صبانت نیز در بخشی از این مراسم در قالب صحبتی کوتاه از بی‌مهری‌های مخابرات نسبت به شرکت‌های ارائه کننده اینترنت یاد کرد و افزود: اگر این شرایط وجود نداشت ما می‌توانستیم ظرفیتی به مراتب بیشتر را برای خدمات‌دهی مورد استفاده قرار دهیم.
 
مهندس آریانیان از مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت هم از تشکیل کمیته‌ای با نام پساتحریم یاد کرد و افزود: لازم است با همکاری شرکت‌های مختلف در بازار ICT کشور 58 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد اما پس از برطرف شدن تحریم‌ها این بازار بزرگ مورد استفاده خارجی‌ها هم قرار خواهد گرفت و لازم است اکنون طراحی‌های ما به گونه‌ای باشد که تمام این بازار به سمت سرمایه‌گذاران خارجی نرفته و سهم تولیدکنندگان داخلی هم محفوظ بماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.