فناوری اطلاعات

October 5, 2015
9:22 دوشنبه، 13ام مهرماه 1394
کد خبر: 73661

پرتاب یک شبه ماهواره و سوتی عجیب معاون جلوی وزیر

دو همایش و نشست متوالی در وزارت ارتباطات با چاشنی حاشیه‌های عجیب و خنده‌دار برگزار شد.
 
دو نشست متوالی وزارت ارتباطات با عناوین "دومین نشست فعالان بخش فاوای کشور" و "افتتاح هفته فضا" ظرف دیروز و امروز سرشار از حاشیه‌های عجیب و البته بی‌سابقه بود.
 
دومین نشست فعالان بخش فاوای کشور به دنبال اولین نشستی که سه ماه گذشته به ابتکار وزارت ارتباطات برای تعامل هر چه بیشتر با فعالان صنعت ICT طرح‌ریزی شده بود، برگزار و سالن همایش‌های شهید قندی سرشار از فعال ICT شد.
 
*نفری 5 دقیقه گزارش دهید*
 
اجرای این نشست طبق روال گذشته بر عهده نصر الله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بود و طبق دور اول، مدیران و مسئولان دولتی را در درجه اول به پای تریبون کشاند تا گزارش عملکرد آنها مورد استماع جمع حاضر قرار گیرد.
 
طبق برنامه هر کدام از مدعوین برای ارائه گزارش عملکرد، بیان دغدغه‌ و ارائه راهکارهای لازم جهت پیشبرد اهداف بخش فاوا، پنج دقیقه زمان داشت تا به سخنرانی بپردازد ولی از آن جهت که در چارت زمانی تعداد زیادی سخنرانی دیده شده بود، مجموع پنج دقیقه‌ها از ساعت‌ها سر برآورد.
 
*تذکرات ریز جهانگرد تشری  محکم شد*
 
برات قنبری، محسن بهرامی، حسین مهری، علی اصغر عمیدیان و خسرو فرحی به عنوان معاونان وزیر ارتباطات به همراه محمد علی آریانیان -معاون سابق فناوری ارتباطات شرکت زیرساخت- به نمایندگی از طرف محمود خسروی در دور اول گزارش عملکرد بخش‌های دولتی ICT حاضر شدند و بعد از آن نوبت به فعالان بخش خصوصی رسید.
 
نکته جالب این بود که اغلب مسئولان دولتی بیش از پنج دقیقه به بیان گزارش خود پرداختند و موجب شد جهانگرد چندین بار تذکرات ریزی به برخی معاونان وزیر ارتباطات دهد تا جاییکه تذکرات ریز به تشر محکم ختم شد.
 
*جنگ معاونان وزیر ارتباطات برای وقت بیشتر*
 
تذکرات ریز جهانگرد برای رعایت وقت به جایی رسید که علی اصغر عمیدیان بیش از تایم در نظر گرفته شده به سخنرانی پرداخت و حتی 10 دقیقه‌ای که به گفته خودش، حقش بود را هم رد کرد.
 
در چنین شرایطی که جهانگرد مدام تکرار کرد وقت شما تمام است، عمیدیان ملتمسانه خواستار وقت شد و حتی با بیان اینکه وقت من هنوز تمام نشده به چانه‌زنی با معاون دیگر وزیر پرداخت. این پرده بیشتر به مناظره‌های جنجالی انتخاباتی شبیه بود که کاندیدها برای وقت بیشتر چانه‌زنی می‌کردند.
 
*سوتی مسئولان وزارت ارتباطات و خنده‌های حاضران*
 
این پایان قضیه نبود و دولتی‌ها وقت‌کشی را به نهایت رساندند. موضوع زمانی جالب شد که به نظر می‌رسید صحبت معاونان وزیر تمام شده و به درخواست جهانگرد صحنه را ترک کردند اما نماینده شرکت زیرساخت جا مانده بود و از این رو دوباره به سن بازگشت تا گزارش عملکرد این مجموعه دولتی را ارائه دهد.
 
محمد علی آریانیان که گویا از این رفتار و ترک سن سایر معاونان ناراحت شده بود، دیگر میکروفن را رها نکرد و بالغ بر یک ربع گزارش عملکرد داد. جهانگرد طبق روال بعد از گذشت پنج دقیقه اقدام به اخطار پایان وقت کرد اما طرف توجهی نکرد و به صحبت‌های خود ادامه داد.
 
بعد از گذشت هفت دقیقه مجددا تذکر بعدی ارائه شد و این تذکر به سومین مرتبه هم رسید که در این شرایط جهانگرد پشت میکروفن اعلام کرد "آقای محترم وقت شما تمام شده است" اما آریانیان باز هم توجه نکرد؛ گویی اصلا جهانگرد روی سن حضور نداشت.
 
در این شرایط کل حاضران در جمع با صدای بلند می‌خندیدند اما آریانیان همچنان گزارش می‌داد و گویی می‌خواهد کل سابقه این شرکت دولتی را در یک ربع تشریح کند. البته جهانگرد هم از بی‌توجهی‌های او به خنده افتاد.
 
باز هم پنج دقیقه صبر کرد و نهایتا که دید ظاهرا قصد رها کردن میکروفن نیست، با تشری محکم گفت "آقای محترم اصلا گزارش نمی‌خواهیم؛ نمی‌خواهد صحبت کنید… بفرمایید آقا بفرمایید"
 
*مدیر همراه اول به دغدغه‌هایش نرسید*
 
دور بعدی هم که مختص حضور اپراتورها بود تنها چهره وحید صدوقی در قامت مدیر عامل اپراتور اول موبایل به چشم می‌خورد و دیگر اپراتورهای موبایل نماینده فرستاده بودند. که البته مدیر اپراتور اول ارتباطی هم برای بیان دغدغه‌های خود وقت کم آورد و با تهدید جهانگرد برای خاموش کردن میکروفن، صحبت‌هایش را خاتمه داد.
 
*ناز کردن SAPها برای حضار*
 
شروع صحبت‌ نماینده هفت شرکت ماهواره‌ای (SAP) هم جالب بود. سمیعی آنقدر ناز کرد و هماهنگی دیر هنگام مجموعه وزارت ارتباطات برای حضور در این نشست را بهانه آورد تا دلیلی برای جامع نبودن صحبت‌هایش ارائه دهد که پای جهانگرد بار دیگر به سخنرانی او باز شد.
 
معاون وزیر ارتباطات با لحنی زیرکانه گفت عیب ندارد اگر صحبتی ندارید ما به وقت شما نیاز داریم و آن را در اختیار دیگران می‌گذاریم؛ همین تیکه کلام‌ها مؤثر واقع می‌شد و حتی سمیعی را هم به حرف آورد.
 
نکته جالب اینکه بعد از سمیعی، مدیر عامل اپراتور اول ارتباطی اینگونه خطاب شد "در خدمت حضرت اقای صدوقی هستیم".
 
*وزیر ارتباطات یکباره به جلسه با معاون اول رفت*
 
بیان دغدغه‌های اهالی صنف ICT آنقدر طولانی شد که یکباره برای وزیر ارتباطاتی که از اول نشست حضور داشت جلسه با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش آمد.
 
در حالیکه برگزاری پنل‌ها با حضور افراد جدید ادامه داشت اما یکباره وزیر ارتباطات روی سن و پشت تریبون رفت و از عدم رعایت وقت توسط مدعوین گلایه کرد.
 
البته بماند که صحبت‌های خود وزیر هم از پنج دقیقه گذشت.
 
*اظهارات متناقض رئیس ماهواره‌ای*
 
نشست امروز هم به مناسبت هفته جهانی فضا خالی از حاشیه نبود.
 
محسن بهرامی به عنوان میزبان و رئیس سازمان فضایی به ارائه سخنانی در این نشست با حضور وزیر ارتباطات و معاون حقوقی رئیس جمهور پرداخت که به نوعی تکذیب حرف‌های روز گذشته‌اش در نشست خبری با حضور خبرنگاران بود.
 
وی روز گذشته صراحتا اعلام کرد که امسال برنامه‌ای برای پرتاب ماهواره نداریم اما گویا این حرف به مذاق عده‌ای خوش نیامده که بهرامی امروز گفت اظهارات ما را ملاک قرار ندهید و علی‌رغم اینکه گفته بودیم امسال پرتاب ماهواره نداریم، ممکن است تا اسفند ماه ماهواره‌ای را پرتاب کنیم.
 
*انتقاد بهرامی از خودش*
 
این مدیر بخش فضایی که روز گذشته در نشست خبری هم به کلی گویی پرداخت و اصلا حوصله چالش نداشت؛ ظاهرا امروز صحبت‌هایش برای خودش هم تکراری بود که گریزی با نشست به خبرنگاران زد و گفت: الان دوباره خبرنگاران به من می‌گویند چرا کلی گویی می‌کنم!
 
*اکتشافات و قرآن چه بود؟!*
 
شاید ظریف‌ترین نکته هم این باشد که قرار بود سخنرانی او پیرامون "اکتشافات و قرآن" باشد اما به همه چیز پرداخته شد جز محور سخنرانی…!
 
*ورود به کرات دیگر خوب است یا نه؟!*
 
البته در این همایش بالاخره متوجه نشدیم که رفتن به کُرات دیگر دستاورد حساب می‌شود یا خیر؛ برنامه‌ای برای ورود به کرات دیگر باید داشته باشیم یا خیر! هر چند جای پای انسان در بنرهای فضایی دیده می‌شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.