اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

October 6, 2015
10:00 سه شنبه، 14ام مهرماه 1394
کد خبر: 73686

صدرنشینی اپل و گوگل در فهرست برندهای جهانی

هر سال فهرستی از بزرگ ترین و موفق ترین شرکت های فناوری جهان توسط موسسه اینتربرند منتشر می شود. در جدیدترین فهرست منتشر شده از این موسسه موسوم به Interbrand's 2015 ، اپل و گوگل دو کمپانی حوزه آی تی به سیاق سال های قبل همچنان در رده های نخست مشاهده می شوند.
 
در جدیدترین فهرست اینتربرند، مانند پارسال و دوسال پیش، اپل و گوگل در صدر برندهای جهانی معرفی شدند. 
در فهرست امسال Interbrand نام چند شرکت آی تی محور دیگر نیز وارد لیست یکصد شرکت نخست شده است. از جمله لنوو که در حوزه تولید لپ تاپ و رایانه فعال است، PayPal کمپانی مشهور در حوزه پرداخت های الکترونیک و کارت های اعتباری و شرکت اتریشی Lego که قبلا در زمینه تولید اسباب بازی شناخته می شد ولی هم اکنون در زمینه آی تی از جمله تولید فیلم سینمایی و بازی های کامپیوتری هم فعالیت هایی را آغاز کرده است. مقام لگو در اینتربرند 2015 هشتاد و دوم است. 
 
گسترش حضور شرکت های فناورانه در این لیست که در زمره معتبرترین فهرست های مرجع جهانی در مورد اعتبار و جایگاه برندهای جهانی است، از جمله افزایش شرکت های حوزه در فهرست یکصدتای اول، از 5 شرکت به 6 شرکت، نشانگر پیشرفت و رشد حوزه فناوری اطلاعات طی یک سال اخیر است. کارشناسان یکی از علل این امر را تغییر گرایش خریداران از حوزه های خودرو، پوشاک، صنایع غذایی و بانکداری به سوی ابزارهای دیجیتال و صرف پول بیشتر در این حوزه می دانند. امروزه فناوری به بخشی لاینفکی از علایق بسیاری از افراد تبدیل شده و همین موضوع بازار مصرف آن را تقویت کرده است.
 
موسسه اینتربرند هر سال بر اساس معیارهایی چون سود خالص، بهره وری اقتصادی، گسترش مشتریان و تاثیرگذاری بر قیمت بازار، به ارزیابی و معرفی برندهای جهانی می پردازد. 
با اتکا بر همین سنجه ها، از سال 2013 به بعد اپل و گوگل با پایین راندن کوکاکولا بر رده های یکم و دوم تکیه زده اند. اپل از لحاظ رشد هم مقام اول را کسب کرده. از سال پیش ارزش این برند 43 درصد رشد کرده و از 119 میلیارد دلار به 170 میلیارد دلار رسیده است. 
 
شرکت های آمازون و فیس بوک هم وضعیت رو به جلویی داشته اند و ارزش برندشان به ترتیب 29 و 54 درصد رشد کرده است. آمازون در رتبه دهم ارزشمندترین برندهای جهانی قرار دارد و فیس بوک از رده 29 به 23 صعود کرده است.
 
شرکت مایکروسافت هم پیشرفت محسوسی داشته و جای IBM را در لیست برترین ها گرفته است. این برند امریکایی 11 درصد افزایش ارزش داشته است. این در حالی است که مایکروسافت طی دوسال اخیر از نظر سودآوری به طور مداوم با کاهش مواجه بوده است.
 
اما پس از هواوی، سازنده گوشی و تجهیزات شبکه، لنوو موفق شد به عنوان دومین شرکت چینی وارد فهرست صد برند برتر اینتربرند ود. هواوی امسال به واسطه گسترش فعالیت جهانی اش به رده 88 رسید.
در این میان، شرکت هایی هم از حوزه فناوری اطلاعات بودند که نسبت به سال های پیشین با افت مواجه شدند. شرکت ژاپنی نینتندو که زمانی به واسطه کنسول های بازی اقبال فراوانی داشت و کمپانی فنلاندی نوکیا هر دو امسال از فهرست صد برند برتر خارج شدند.
 
نوکیا از سال 2013 که به تملک مایکروسافت درآمد دیگر نتوانست قدرت و موفقیت پیشین خود را تداوم بخشد. گفته می شود شعبه فنلاندی نوکیا قصد دارد از سال 2016 دوباره گوشی تولید و وارد بازار کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.