آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

October 10, 2015
9:32 شنبه، 18ام مهرماه 1394
کد خبر: 73723

آیین‌نامه توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات ابلاغ شد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور آیین‌نامه توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات را به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد.
 
هیات وزیران آیین‌نامه توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات را، ۱۱ شهریور ماه امسال به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نیز به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد.
 
این آیین نامه از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و بانک مرکزی ابلاغ شد.
 
متن این آیین نامه به این شرح است:
ماده ۱-به منظور تسهیل تحول در نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بر محور دانش و فناوری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات که از این پس در این آیین نامه “فاوا” نامیده می شود به عنوان منبع تحول و نوآوری در راستای اهداف عالی نظام که در راهبردهای دولت و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی نظام اداری، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی علم و فناوری تصریح شده، این آیین نامه با اهداف زیر به موقع اجرا گذاشته می‌شود:
 
۱-تقویت فضای کسب و کار، تجارت الکترونیکی و اقتصاد دانش بنیان در کلیه عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور.
۲-فراهم نمودن زمینه ها و فرصت های بهتر برای جلب مشارکت بخش خصوصی و ترغیب سرمایه گذاری در اجرای فعالیت ها برای رشد فناوری اطلاعات در کشور.
۳-تسهیل و تسریع خدمت رسانی به آحاد جامعه از رهگذر گسترش خدمات الکترونیکی و کاربرد آن در کلیه بخش های کشور.
 
۴-ارتقای کارآمد نظام اداری کشور مبتنی بر گسترش فاوا برای عرضه فراگیر و در دسترس عام خدمات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
۵-بهره گیری از فاوا برای ایجاد محیط زیست پایدار و سبز.
۶-تقویت حضور و عرضه فرهنگ ایرانی و اسلامی در عرصه های نوین فناوری و نوآوری.
۷-افزایش سهم بهره وری در نهاده ها و نرخ رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی کشور.
 
۸-توسعه سرمایه انسانی فاوا به عنوان اولویت راهبردی در توسعه اشتغال دانش پایه و ارزش افزا.
۹-ایجاد شفافیت و مدیریت هوشمند در نظام درآمد و هزینه های دولت و مقابله با فساد.
۱۰-توسعه دسترسی امن و پایدار کلیه آحاد مردم به خدمات الکترونیکی دولت.
۱۱-ایجاد زمینه رشد صنایع و خدمات دانش بنیان با تکیه بر فاوا.
 
ماده ۲-سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است در تدوین لایحه بودجه سالانه، ضوابط اجرایی بودجه و موافقت‌نامه‌های سالانه با دستگاه‌های اجرایی برای مواردی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، مفاد این آیین‌نامه را براساس موارد زیر عایت کند:
 
۱-تنظیم اعتبارات سرمایه‌ای و هزینه‌ای به عنوان توسعه کاربری فاوا و توسعه دولت الکترونیک در بودجه دستگاه‌های اجرایی در فصل و برنامه مستقل به گونه‌ای که امکان برنامه‌ریزی و نظارت بیشتر فراهم شود.
۲-احتراز از مصرف اعتبارات این بخش در احداث و خرید هر نوع ساختمان جدید.
 
۳-ملحوظ کردن هزینه‌های جاری سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و شبکه‌های رایانه‌ای و ارتباطی موجود دستگاه‌ها در فصول موافقت‌نامه متبادله.
 
۴-توجه به تقویت زیرساخت‌های فاوا و خدمات الکترونیکی در دستگاه‌های اجرایی با استفاده از مشارکت بخش خصوصی برای عرضه خدمات بهتر به شهروندان، کسب و کارها و دولت.
۵-واگذاری نقش حاکمیتی و برنامه ریزی به دستگاه های دولتی و احتراز از توسعه تصدی دولتی در اجرای پروژه ها و فعالیت ها با بهره گیری و مشارکت حداکثری از توان و تامین سرمایه بخش خصوصی در اجرای فعالیت ها و پروژه های فاوا.
 
ماده ۳-برنامه کاربری فاوا و توسعه دولت الکترونیک دستگاههای اجرایی (موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری) و تغییرات آن به تصویب کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات می رسد.
 
تبصره ۱-دستگاه های اجرایی مجازند تا میزان یک درصد از سرجمع اعتبارات سرمایه ای و هزینه ای خود را علاوه بر منابع اعتباری سالانه در فصل فاوا هزینه کنند. اجرای این بند توسط شرکت های دولتی که شمول این آیین نامه بر آن ها مستلزم ذکر نام است، پس از تصویب مجامع شرکت های مربوط است.
تبصره ۲-سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تنظیم موافقت نامه و ذی حسابان در هزینه کرد کلیه اعتبارات، مطابق با برنامه مصوب کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات، مکلف به نظارت هستند.
 
تبصره ۳-کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات مکلف است رئوس برنامه ها و فعالیت های قابل قبول در ذیل هر یک را ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه تهیه و ابلاغ نماید.
 
ماده ۴- وزارت امور اقتصاد و دارایی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی موظف است سازوکارهای لازم درجلب و تسهیل و مشارکت شرکت های بین المللی در فعالیت های فاوای ایران را ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه فراهم کند.
 
ماده ۵- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تهسیلات و سازو کارهای لازم جهت توسعه صادرات وحضور شرکت های خصوصی ایرانی ردر بازارهای بین المللی فاوا به ویژه از طریق کمک های توسعه ای و خطوط اعتباری بین المللی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف را با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و امر خارجه و هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه تهیه و نهایی کند.
 
ماده ۶- دستگاه های اجرایی می توانند در چارچوب قوانین بودجه سالانه کل کشور نسبت به تامین بخشی از هزینه های تحقیق و توسعه کاربرد فاوا در قلمرو مربوط به صورت بلاعوض که توسط بخش خصوصی حداقل پنجاه درصد هزینه آن تامین شده و مورد تایید و مشارکت یک بخش دانشگاهی باشد، اقدام نمایند.
 
تبصره- کمسیون توسعه دولت الکترونیک شورا موظف است شیوه نامه روش اجرا و ضمانت های اجرایی لازم را حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه تصویب و ابلاغ نماید.
 
ماده ۷- دستگاه های اجرایی می توانند در راستای توزیع عادلانه فرصت های دسترسی به بازار، پروژه های خدمات مشاوره حوزه فاوا به غیر از خرید تجهیزات و سخت افزار تا سقف سه برابر نصاب معاملات متوسط را به عنوان مصادیق جزء(ث) ماده (۱۶) آیین نامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویب نامه شماره ۱۹۳۵۴۲ /ت ک مورخ ۱/۱۰/۱۳۸۸ و اصلاح بعدی آن واگذار کنند.
 
ماده ۸- دستگاه های اجرایی مجازند کلیه فعالیت های اجرایی ارایه خدمات الکترونیکی خود به مردم را در چارچوب نقشه راه توسعه دولت الکترونیک پست از تصویب کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورا از طریق سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی نظیر ساخت، راه اندازی و انتقال مالکیت(BOT) و خصوصی سازی عملیات ساخت (BOO) انجام دهند.
 
ماده ۹- هزینه های انجام شده برای توسعه کاربردهای فاوا توسط کلیه شرکت های دولتی و خصوصی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
 
تبصره- دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و ابلاغ می شود.
 
ماده ۱۰- خرید هر نوع نرم افزار داخلی که در درگاه یکپارچه ثبت نرم افزارهای رایانه ای ثبت شده(ایجاد شده توسط وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) بدون رعایت مالکیت فکری در کلیه دستگاه های دولتی و موسساتی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام می باشد، ممنوع است.
 
تبصره- خرید هر نوع نرم افزار ثبت نشده در درگاه مذکور که نرم افزار ثبت شده با کاربری مشابه داشته باشند، ممنوع است.
 
ماده ۱۱- به منظور صیانت از نیروی کار داخلی واستفاده از توانمندی های داخلی و در جهت اجرای ماده (۱۲۱) قانون کار علاوه بر سایر مقررات به کارگیری نیروی کار خارجی در حوزه فاوا از نظر کیفیت تخصصی باید حداقل دستمزد در حد پرداخت هفت برابر حداقل حقوق پایه قانون کار هر سال باشد، صدور روادید کار منوط به تعهد پرداخت بیمه و مالیات مربوط است.
 
ماده ۱۲- حق بیمه قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات منتعقده اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک یا سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با دستگاه های اجرایی بر اساس بخشنامه ۳/۱۴ سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه و در صورت عدم داشتن بدهی، ظرف یک روز کاری مفاصاحساب قرارداد توسط سازمان تأمین اجتماعی صادر می گردد.
 
تبصره- در صورت احراز عدم ارسال لیست واقعی کارکنان شاغل و یا عدم ارایه دفاتر قانونی و ارسال لیست در برخی از ماه‌های دوره قرارداد، حق بیمه متعلقه طبق مقررات جاری سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و وصول خواهد شد.
 
ماده ۱۳- صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور دو درصد از منابع صندوق را برای حمایت از پذیرش سرمایه گذاری خطرپذیر در محصولات و دستاوردهای دانش، نوآوری و فناوری حوزه فاوا در تمام مراحل تولید، عرضه به کارگیری به نهادهای مالی خطرپذیر خصوصی فاوا مطابق با ضوابط مربوط تخصیص دهد.
 
تبصره- معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، کلیه بانک های دولتی و خصوصی و وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت می توانند از محل منابع مالی در نهادهای مالی خطر پذیر مشارکت کنند.
 
ماده ۱۴- دستگاه های اجرایی بر اساس بند (۳۲) سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بدون هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز به ایجاد شبکه های ارتباطی بین دستگاهی، خارج از شبکه ملی اطلاعات نیستند. کلیه طرح‌های اجرا شده شبکه‌های ارتباطی قبلی جهت تطبیق با معماری شبکه ملی اطلاعات ظرف سه ماه و طرح های توسعه جدید قبل از اجرا باید به تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برسد.
 
ماده ۱۵- به منظور تسریع در تحقق دولت الکترونیک و ایجاد شفافیت در فعالیت های اجرایی دولت، کاهش هزینه و زمان در ارایه خدمات به مردم، کلیه دستگاه های اجرایی موظفند بر اساس فهرست تکالیف دستگاه های اجرایی برای توسعه فناوری اطلاعات دولت الکترونیک که هر ساله توسط کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات به روزآوری، تصویب و اعلام می شود، برنامه سالانه خود را تنظیم و اجرا کنند.
 
تبصره- برای تحقق دولت همراه، کلیه دستگاه های اجرایی موظفند با هماهنگی کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورا نسخه الکترونیکی همراه(موبایلی) خدمات خود را تهیه و پس از تایید صحت کارکرد فنی از طریق درگاه دولت همراه سازمان فناوری اطلاعات ایران در دسترس مردم قرار دهند.
 
ماده ۱۶-به منظور تشویق دستگاه های اجرایی در اجرای این آیین نامه و مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات، ده درصد از منابع حاصل از صرفه جویی ناشی از به کارگیری فناوری اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک در فرآیندهای عملیات اجرایی و ارایه خدمات به مردم برای تشویق کارکنان ذی ربط با رعایت مقررات مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در لایحه بودجه سال بعد دستگاه اجرایی منظور و نتیجه اجرای این ماده سالانه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شورای عالی فناوری اطلاعات گزارش می شود.
 
تبصره – دستورالعمل اجرایی این ماده توسط کمیسیون توسعه دولت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات تصویب و ابلاغ می‌شود.
 
ماده ۱۷- به منظور افزایش محتوا و خدمات به خط و زبان فارسی در شبکه ملی اطلاعات و اینترنت و همچنین اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، کلیه دستگاه های اجرایی مجازند با استفاده از فرآیند ماده (۷) این آیین نامه از مشارکت بخش خصوصی در تهیه و تبدیل داده های موجود دستگاه ها به صورت رقومی استفاده کنند.
 
تبصره – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است حمایت های لازم از تهیه و عرضه ابزارهای توسعه خط و زبان فارسی از قبیل موتور جستجو، ترجمه فارسی، کدگذاری الفبای فارسی، درختواره واژگان فارسی (تزاروس) را به عمل آورد.
 
ماده ۱۸-مسئولیت اجرای این آیین نامه در دستگاه های اجرایی برعهده بالاترین مقام مسئول دستگاه است و ذی حسابان موظفند بر هزینه کرد اعتبارات و موضوعات مرتبط با این آیین نامه نظارت کنند.
ماده ۱۹-دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات موظف است گزارش عملکرد اجرای این آیین نامه را هر سه ماه یکبار به هیئت وزیران گزارش کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.