سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 13, 2015
11:18 سه شنبه، 21ام مهرماه 1394
کد خبر: 73785

رونق خریدهای خرد در بازار دیجیتال

40 تا 50 درصد مراجعان اجناسی با قیمت زیر یک میلیون می‌خرند.
بازار لوازم الکترونیک در کشور این روزها با توجه به اتفاقات درونی بازار تنظیم می‌شود و اگرچه در بسیاری از بازارها با رکود نسبی مواجهیم، اما مراکز خرید و فروش معروف جمهوری در پایتخت همچنان پر رفت و آمد هستند و خریدارانی دیده می‌شوند که برای ارزیابی قیمت به این مرکز معروف خرید و فروش وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و تبلت مراجعه می‌کنند.
 
با وجود نارضایتی فروشندگان در این بازارها اما آنچه آنها از وضعیت این بازار حکایت می‌کنند نشان می‌دهد که خریدهای کلان کمتر و خریدهای جزئی بیشتر صورت می‌گیرد و مصرف‌کنندگان اجناس زیر یک میلیون تومان در بازار همچنان در رفت و آمدند.
 
محمدی یکی از فروشندگان موبایل و تبلت در این بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «به عنوان مثال مردم گوشی‌های ارزان قیمت را بهتر می‌خرند مثلا گوشی‌هایی تا یک میلیون تومان هنوز مشتریان خودش را دارد هرچند که پایه قیمت گوشی‌های زیر یک میلیون تومان از 300هزار تومان شروع می‌شود و مردم محصولاتی با این رنج قیمت را به خوبی می‌خرند.» او می‌گوید که قیمت اجناس اگر از یک میلیون تومان بیشتر و تا 2 میلیون برسد سخت تر به فروش می‌رسند.
او اضافه می‌کند:«40 تا 50 درصد مراجعان اجناسی با قیمت زیر یک میلیون می‌خرند. البته عوض کردن پی در پی گوشی به نسبت قبل کمتر شده و علت آن هم این است که درآمدها قبلا بیشتر و بهتر بود اما الان رکود است و دست مردم خالی.»
 
طبقه 6 بازار علاالدین یکی از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین بازارهایی است که فعالان بازار دیجیتال آن را می‌شناسند و البته شایعات زیادی بر سر نحوه خرید و فروش در این بازار وجود دارد. شایعات حکایت از آن دارد که اجناس بدون گارانتی یا گارانتی‌های غیرمعتبر اینجا به راحتی دست به دست می‌شود و هیچ تضمینی پس از خرید برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد.
 
 اما این اجناس اغلب با قیمت پایین‌تری به نسبت دیگر بازارها ارائه می‌شود. مجید اسلامی یکی از فروشندگان در این طبقه درباره اوضاع این بازار می‌گوید: «اینجا به این علت می‌توانید گوشی‌های ارزان‌قیمت پیدا کنید چون همه اجناس به قیمت عمده‌فروش می‌رود، اما طبقه اول همین پاساژ به قیمت مصرفی خرید و فروش صورت می‌گیرد و قیمت‌ها هم بیشتر است. 
به دلیل اینکه آنها خدمات و تبلیغات ارائه می‌کنند به همین دلیل هزینه‌هایی را هم که می‌دهند، خیلی بیشتر است.»
 
او درباره اینکه چطور گارانتی‌هایی که در همین بازار ارائه می‌شود در قبال تعهداتشان جوابگو نیستند، می‌گوید: «مثلا شرکت‌های خودروسازی هم گارانتی دارند، اما آیا جوابگو هستند؟ متاسفانه در کشور ما هیچ کس تعهدی به دیگری ندارد. 
 
در همه جای دنیا بر سر کیفیت رقابت می‌شود، اما اینجا بر سر بی‌کیفیتی رقابت است.» با این حال آنها همین اجناس را در بازار دست به دست می‌کنند.
 او می‌گوید: «ما به خودی خود جنسی تولید نمی‌کنیم، ما هم آن را از یک جایی می‌آوریم یعنی این جنس از جایی دست به دست می‌شود و به دست ما می‌رسد، ما هم فروشنده‌ایم. این روزها مردم بسته به طبقه اجتماعی شان خرید می‌کنند. اما انگلیسی‌ها مثل خوبی دارند و می‌گویند ما اینقدر پولدار نیستیم که جنس ارزان بخریم.»
 
شایعات دیگر حکایت از اختلافاتی دارد که فروشندگان این پاساژ 7 طبقه هنگام خرید از یکدیگر پیدا می‌کنند. اسلامی درباره تعامل فروشندگان با هم می‌گوید: «اینجا بیشتر همکاران از هم خرید می‌کنند و برای اطمینان بیشتر اجناس تا 24 ساعت قابل مرجوع شدن است. برای مصرف‌کننده اما این 24 ساعت وجود ندارد و آنها باید همان لحظه جنس را تست کنند. هرچند در این بازار هم ضمانت‌نامه به دست مشتری داده می‌شود، اما کسی جوابگو نیست.
 
الان تقریبا 90 درصد بازار این حالت را پیدا کرده‌ و اگر بخواهید گارانتی اصل پیدا کنید فقط چند مورد است که آنها هم قیمت اجناسشان هم گران‌تر است. به نظر من اما جنس سالم و با کیفیت خرابی ناچیزی دارد حال چه گارانتی داشته باشد، چه نداشته باشد.» او می‌گوید مشتریان این بازار باید به فروشنده اعتماد کنند: «اگر می‌بینید این اعتماد نیست باید ببینیم ایراد کار کجاست. در هر صنفی فروشنده متخلف وجود دارد اما نمی‌شود همه را با این نگاه دید. به نظر من الان در بازار این عده تعدادشان کم است. فروشنده جنس را می‌آورد و می‌فروشد و خیلی هم صادقانه به مصرف‌کننده می‌گوید تست کنید. 
 
مصرف‌کننده مختار است از لحاظ ظاهری و سخت‌افزاری جنس را ارزیابی کند. الان تعداد معدودی جنس در این بازار می‌بینید که وقتی تست می‌شود خراب از آب در می‌آید با این حال اوضاع بازار اصلا جالب نیست.»
اشاره‌ای به رفت و آمد مردم و شلوغی طبقه می‌کند: «به این شلوغی نگاه نکنید، ببینید خریدار چقدر است.  طبقه همکف اینجا الان به نسبت روزهایی که اصلا جای راه رفتن نبود خیلی خلوت است. 
 
هرچند که عده معدودی هم هستند که اینترنتی خرید می‌کنند و این موضوع هم تاثیرگذار است، اما نه زیاد چون در نهایت جنس از همین بازار خرید می‌شود و فروشگاه اینترنتی هم از بازار خرید می‌کنند، اما این موضوع می‌تواند در شلوغی و خلوتی تاثیر بگذارد چون همان مشتری که تا دیروز از بازار خرید می‌کرد حالا در خانه اش نشسته، قیمت را می‌بیند خرید می‌کند و جنس هم برایش ارسال می‌شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.