تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

October 14, 2015
11:03 چهارشنبه، 22ام مهرماه 1394
کد خبر: 73799

بازار کم رونق گجتهای پوشیدنی در ایران/ ساعت هوشمند طرفدار ندارد

روند رو به رشد استفاده از گجتهای پوشیدنی در دنیا، از علاقه کاربران به این فناوری حکایت دارد اما در ایران هنوز این کالاهای دیجیتالی نتوانسته اند خود را در دل کاربران جای دهند.
 
نمی توان به راحتی از تجربه داشتن تجهیزات الکترونیکی کوچکی که در کنار گوشی های هوشمند، می تواند قابلیتها و امکاناتی فراتر از یک گوشی را در اختیار کاربر قرار دهد، گذشت؛ شاید به همین دلیل است که کمپانی های مختلف فناوری در دنیا به سرعت در حال ارائه این ابزارها تحت عنوان «گجتهای پوشیدنی» هستند تا بتوانند در بازار تکنولوژی های نو، سهمی در اختیار بگیرند.
 
اما در ایران هنوز این ابزارهای دیجیتالی در سبد مصرف کاربران موبایل جای نگرفته است.
 
استقبال جهانی از ساعت و مچ بندهای هوشمند
 
محبوبیت گجتهای تازه از راه رسیده اگرچه در ایران آنطور که باید نیست اما رقابت بسیاری در میان کمپانی های مطرح جهان برای این گجتها شکل گرفته است، به نحوی که براساس آخرین بررسی های اعلام شده از سوی موسسه تحقیقاتی بین المللی IDC که مربوط به سه ماهه نخست سال جاری میلادی می شود بالغ بر ۱۱.۴ میلیون ابزار پوشیدنی هوشمند به بازار عرضه شده که این رقم در بازه زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۳.۸ میلیون گجت بوده است.
 
در این بررسی ها مشخص شده که فروش و استقبال جهانی از ساعت های هوشمند مبتنی بر اندروید خوب بوده اما دستبندهای سلامتی محبوب تر از این ساعتها هستند و با اقبال بیشتری مواجه اند.
 
در این فهرست کمپانی Fitbit با فروش ۳.۹ میلیون دیوایس، برترین سازنده ابزارهای پوشیدنی هوشمند در این بازه زمانی بوده و در این بازار کمپانی چینی شیائومی رتبه دوم را دارد. البته این بررسی ها قبل از ورود ساعت های هوشمند اپل به بازار جهانی بوده و پس از ورود این برند به بازار، بررسی های سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که اپل واچ با در اختیار گرفتن ۲۰ درصد سهم بازار، پس از فیت بیت با ۲۴ درصد سهم بازار، قرار گرفته است. در این بازه زمانی بیش از ۱۸.۱میلیون دستگاه گجت پوشیدنی در جهان به فروش رفته است.
 
در این رده بندی کمپانی هایی مانند سامسونگ و موتورولا جایگاههای پایین تری را به خود اختصاص داده اند.
 
شواهد نشان می دهد که دستبند و مچ بندهای سلامتی و ساعت های هوشمند در بازار ایران، آنطور که باید مشتری ندارند و به رغم انتظارات، کاربران گوشی های هوشمند، هنوز نیاز این ابزارهای تکنولوژیکی را حس نکرده اند.
 
چرا که انتظار می رفت جوانان و نوجوانانی که زمان زیادی را وقف استفاده از گوشی های هوشمند خود می کنند از این گجتهای تازه از راه رسیده استقبال کنند اما فعالان بازار می گویند که رونقی در این بازار نیست و از نظر کاربران ایرانی این گجتها امکانات چندانی نداشته و نسبت به قیمتشان کارآمد نیستند.
 
با گذشت نزدیک به ۲ سال از اولین ورود این گجتها به ایران، اندک کاربران ایرانی که خواستار خرید گجتهای پوشیدنی هستند نیز بیشتر محصولاتی را مورد توجه قرار می دهند که قیمتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان داشته باشد.
 
این درحالی است که هم اکنون ساعتهای هوشمند کمپانی اپل حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بوده و تا ۵ میلیون تومان هم قیمت داده می شود. در همین حال ساعتهای هوشمند سامسونگ نیز قیمتی بالاتر از یک میلیون تومان دارند.
 
در بازار ایران علاوه بر اپل، سامسونگ، ال جی، سونی، هوواوی و موتورولا که نسبت به عرضه این گجتها اقدام کرده اند، کمپانی های ناشناخته ای چون کانکت دیوایس با مدلهایی چون کوکوواچ و کوجیتو، مای کرونور با مدل زی کلاک و سی ام اس نیز ساعتهای هوشمند با قیمت نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند.
 
فعالان بازار دیجیتال معتقدند که فروش دست بندهای هوشمند از ساعتهای هوشمند بهتر است و برخی کمپانی ها مانند سامسونگ و سونی، این گجتها را به همراه گوشی موبایل در جشنواره های تخفیف خود ارائه می کنند. این درحالی است که به دلیل سیستم عامل متفاوت اپل، ساعتهای هوشمند اپل در ایران خوب نمی فروشد و کاربران در صورت تقاضا برای این گجتها ترجیح می دهند گجتهای اندرویدی خریداری کنند که با تمامی گوشیهای اندرویدی سازگار باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.