تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

October 22, 2015
12:55 پنجشنبه، 30ام مهرماه 1394
کد خبر: 73924

ساعت‌های هوشمند مقاوم دربرابر آینده

ساعت‌های ماژولار به کاربران اجازه انتخاب امکانات ساعت را می‌دهند.
یک استارت‌آپ کوچک که با یک ایده درخشان در زمینه ساعت هوشمند از حدود دو سال قبل شروع به کار کرده، در نخستین قدم برای پیش‌فروش و حمایت عمومی از طریق سایت کیک‌استارتر موفق به جذب سه‌برابر سرمایه‌ای شد که هدف قرار داده بود.
 
Blocks نام این استارت‌آپ است که مقر اصلی آن در لندن است و یکی از دو بنیانگذار آن علیرضا طهماسبی است. در این دو سال ایده ساعت هوشمند ماژولار به شکل گسترده‌ای روی اینترنت تبلیغ شده و مورد استقبال قرار گرفته و زمانی که پنج‌شنبه گذشته این ساعت برای پیش‌فروش و جلب حمایت مالی روی سایت کیک‌استارتر قرار گرفت، توانست خیلی زود 750 هزاردلار حمایت جذب کند. این در حالی است که هنوز 34 روز تا پایان این کمپین جلب حمایت فرصت باقی است. بنیانگذاران بلاکس جذب 250 هزار دلار را در طی مدت این کمپین درخواست کرده بودند. 
 
ساعت هوشمند ماژولار چیست؟
بلاکس نخستین ساعت هوشمند ماژولار است که از یک بدنه یا هسته اصلی تشکیل شده که تفاوت چندانی با ساعت‌های هوشمند دیگر ندارد اما تفاوت اصلی در بند این ساعت است. بخش اصلی قابلیت‌های این ساعت در بند آن قرار دارد که می‌تواند به صورت قطعه قطعه هریک کاربردی را به این ساعت اضافه کند. به عنوان مثال یک قطعه می‌تواند امکان اثر انگشت را به ساعت بیفزاید یا یک قطعه دیگر سنسور سنجش کیفیت هوا باشد، همین‌طور یک قطعه دیگر می‌تواند کارکرد سیم‌کارت را به ساعت بلاکس بیفزاید و یک قطعه دیگر هم سنسور ضربان قلب را. 
 
این ماژول‌ها هرکدام می‌توانند بنا به درخواست مشتریان پیش از خرید به ساعت اضافه شده یا حتی بنا به ضرورت هرکس می‌تواند ماژول‌های مختلف را در زمان مختلف به ساعتش بیفزاید. این آزادی انتخاب شاید مهم‌ترین ویژگی این ساعت و نقطه تمایز آن با دیگر ساعت‌های هوشمند در بازار است. حالا این مشتری است که تعیین می‌کند چه چیزی دقیقا روی ساعت هوشمندش وجود داشته باشد. 
 
مقاوم در برابر آینده 
شعاری که سازندگان بلاکس برای این ساعت در نظر گرفته‌اند «مقاوم در برابر آینده» است. در واقع با این ساعت دیگر خریداران یک سال یا چند ماه بعد و با به‌روز شدن نسخه جدیدتری از آن نیازی به تعویض آن ندارند چراکه می‌توانند با خریداری ماژول‌های جدیدتر ساعت خود را به‌روز کنند. به گفته سازندگان بلاکس چرخه عمر کوتاه ساعت‌های هوشمند بزرگ‌ترین انتقاد نسبت این ساعت‌ها است. در واقع به جای خریداری کل یک ساعت هوشمند کاربر با خرید امکانات از این مطمئن می‌شود که از به‌روزترین تجهیزات روی ساعت هوشمند برخوردار است. 
 
از سوی دیگر این آزادی انتخاب را سازندگان بلاکس با تعمیم به توسعه و تولید ماژول‌ها از سوی شرکت‌ها و افراد دیگر گسترش داده‌اند. این یعنی هر شخصی می‌تواند یک ماژول جداگانه بسازد. به‌عنوان مثال ماژول ورزش یا ماژول‌های پزشکی و… 
 
تیم بلاکس تاکنون با بیش از 1500 برنامه‌نویس برای توسعه یک پلت‌فرم اختصاصی قرارداد امضا کرده و قرار است کیت برنامه‌نویسی آن (SDK) و کیت توسعه ماژول (MDK) نیز به زودی ارائه شود. 
هم‌اکنون با کمک شراکت بلاکس با شرکت‌هایی چون کوالکام، ARM و HRDWARE Club نخستین ماژول این ساعت آماده شده است. 
 
در فاز نخست ماژول‌هایی که آماده سفارش شده‌اند عبارتند از: ماژول باتری اضافه، ماژول ضربان قلب، ماژول GPS، ماژول NFC و ماژول سنجش رطوبت و فشار. در فازهای بعدی ماژول‌های سیم‌کارت (که باعث عدم نیاز ساعت هوشمند به اتصال به تلفن همراه می‌شود)، ماژول سنسور اثر انگشت، سنجش کیفیت هوا، دوربین و… هم در برنامه‌های آینده قرار دارد. 
 
هسته اصلی ساعت 
هسته اصلی این ساعت شامل ویژگی‌های فنی است که از یک ساعت هوشمند انتظار می‌رود. مثل اعلان‌های تلفن (تماس، پیامک و…) سنجش میزان فعالیت و کنترل صوتی است که با یک صفحه نمایش لمسی رنگی عرضه می‌شود. سازندگان این ساعت مایلند که در آینده صفحه نمایش‌های مختلفی برای این ساعت در دسترس خریداران قرار دهند. باتری این ساعت هم‌اکنون برای کار تا 1/  5 روز در نظر گرفته شده و امکان اتصال ساعت به شبکه Wi-Fi یا اتصال به موبایل از طریق بلوتوث هم روی آن قرار دارد. 
 
ماژول‌ها به سادگی اتصال دو آهن‌ربا به هم به ساعت وصل یا جدا می‌شوند؛ بنابراین کاربر می‌تواند بنا به موقعیت روزانه خود از ماژول‌های مختلفی استفاده کند.  در حال حاضر این ساعت امکان اتصال به آی‌فون و اندروید را دارد اما واقعیت این است که سیستم عامل خود بلاکس مبتنی بر اندروید و مبتنی بر پردازنده کوالکام است. 
این ساعت همچنین ضد آب بوده و در 3 رنگ سفید، قرمز و مشکی ارائه می‌شود.
 
پیش‌فروش ساعتی که هنوز ساخته نشده 
سازندگان این ساعت به نوعی یک پیش‌فروش پیش از تولید انجام داده‌اند. قیمت مدل پایه آن که بدون ماژول و با بند عادی ارائه می‌شود 195 دلار است اما قیمت مدل استاندارد با چهار ماژول 250 دلار است. در صورتی که 275 دلار بپردازید می‌توانید به جز چهارماژولی که در اختیار می‌گیرید هر ماژول جدید را به قیمت 30دلار خریداری کنید. 
قیمت این ساعت با توجه به تنوع ماژول‌ها و افزایش آنها حتی تا 7800 دلار (برای 30 ماژول) هم افزایش می‌یابد. 
 
ساخت تایوان 
کار تولید این ساعت قرار است با کمک شرکت Compal Electronics انجام شود. این شرکت پنجمین تولیدکننده بزرگ محصولات الکترونیکی در جهان است و گوشی‌های موبایل و تبلت و ساعت‌های هوشمند مختلفی تولید کرده است. نخستین نمونه‌های اولیه این ساعت تولید شده و حالا آنها آماده شروع تولید هستند. 
قرار است پس از جذب حمایت‌های مالی از طریق کمپین کیک‌استارتر مراحل دیزاین و تولید این ساعت هوشمند آغاز شود و انتظار می‌رود نخستین نمونه‌های این ساعت در ماه مه سال آینده میلادی (اردیبهشت 1395) به بازار عرضه شود.
ایده ساخت این ساعت تاکنون جوایز مختلفی به خود اختصاص داده و همین به شهرت آن بسیار اضافه کرده است. 
 
سابقه مفهوم ماژولار 
بلاکس قطعا نخستین استارت‌آپی نیست که روی موضوع ماژولار کردن یک دستگاه‌ دیجیتالی و بازگذاشتن دست خریدار برای در اختیار گرفتن آن کار کرده است. پروژه آرا گوگل مفهوم یک تلفن هوشمند ماژولار را به فضای تکنولوژی آورد. در حالی که قرار بود نخستین گوشی مبتنی بر این پروژه اوایل امسال به بازار عرضه شود اما پیچیدگی‌های ساخت و تولید آن را به تاخیر انداخته است. پروژه آرا در واقع تلاشی تحقیقاتی برای ساخت اکوسیستم سخت‌افزاری ماژولار است. آرا تلاش می‌کند اینترنت موبایل را در اختیار 5 میلیارد انسانی قرار دهد که به آن دسترسی ندارند؛ به‌عبارت دیگر، پروژه آرا تلاش می‌کند به کاربران توانایی ساخت گوشی‌هوشمند ماژولاری براساس خواسته‌هایشان را بدهد. تیم تحقیقاتی آرا در کنفرانس I/  O گوگل نمونه واقعی این گوشی را به نمایش گذاشت. به نظر می‌آید تولید این محصول بسیار سخت‌تر از پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده است. گوگل مدعی شده بین 20 تا 30 ماژول برای این محصول آماده کرده است.
 
حالا به نظر می‌رسد نخستین تلفن همراه ماژولار با نخستین ساعت هوشمند ماژولار هر دو با هم به بازار عرضه خواهند شد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.