رگولاتوری

October 25, 2015
15:41 یکشنبه، 3ام آبانماه 1394
کد خبر: 73996

معاون رگولاتوری: بازار برای حضور 6 کنسرسیوم FCP ایده‌آل است

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری گفت: برآورد ما این بود که بازار ارتباطات برای شش کنسرسیوم FCP ایده‌آل است اما حالا که تعدادشان بالا رفته، تعدد پروانه‌های Servco کم می‌شود.
 
صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با تسنیم، درباره نگرانی برخی شرکت‌های عضو کنسرسیوم‌های متقاضی پروانه FCP (ارتباطات ثابت) مبنی بر رقابت در بازار آینده ارتباطات گفت: برخی متقاضیان این پروانه کارهایشان را انجام داده و در مراحل پایانی هستند در حالیکه برخی دیگر نسبتا عقب‌تر حرکت می‌کنند اما موضوع مهم این است که مراحل صدور پروانه را طبق الگوی قانونی طی می‌کنیم.
 
وی عنوان کرد: معمولا این کنسرسیوم‌ها درباره فرکانس LTE که قرار است در آینده به آنها اختصاص داده شود، بحث می‌کنند زیرا فضای فرکانسی محدود است و نهایتا می‌توانیم به دو کنسرسیوم طبق نظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مجوز فعالیت در باند مربوط به ارائه این خدمات را اعطاء کنیم.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری خاطر نشان کرد: باند فرکانسی تنها مختص این کنسرسیوم‌ها نیست؛ برای حوزه موبایل و آینده نیز باید فرکانس‌های رزرو را داشته‌ باشیم اما این به منزله نبود فضای فرکانسی به اندازه کافی نیست زیرا تخصیص فرکانس عملی داینامیک است.
 
او در پاسخ به این سوال که قبلا عنوان کرده بودید نهایتا شش کنسرسیوم قادر به دریافت پروانه FCP هستند اما الان شاهدیم که ظاهرا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به اعطاء 18 پروانه رضایت داده است، آیا چنین پروانه فروشی‌هایی منجر به شکست شرکت‌های اینترنتی که الان در قالب کنسرسیوم درآمده‌اند نمی‌شود؟، گفت: هیچگاه قراری بر ارائه شش پروانه به شش کنسرسیوم نداشتیم اما گفته‌ایم که مناسب‌ترین شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که شش یا هفت کنسرسیوم در زمینه ارائه خدمات این حوزه داشته باشیم.
 
عباسی شاهکوه افزود: با این حال فضا را محدود نکردیم زیرا اگر می‌خواستیم چنین کاری کنیم باید مزایده برگزار می‌کردیم. خوب بود خود شرکت‌های PAP (ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت) و اینترنتی‌های کوچک که تصمیم‌ گیرنده بازار هستند، تعداد کنسرسیوم‌ها را زیاد نمی‌کردند هرچند ممکن است این تعداد هم جواب دهد.
 
وی در پاسخ به این شبهه و امکان ایجاد رانت برای کنسرسیوم‌هایی که اعضای آن پیش از تصویب پروانه‌های FCP رابطه نزدیکی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات داشته‌اند و احتمال ارائه مجوز بهره‌برداری از خدمات مبتنی بر باند فرکانسی LTE به آنها گفت: دعوت به جلسات بررسی اصول پروانه‌های FCP زمانی اتفاق افتاد که اصلا کنسرسیومی در میان نبود. ما از دبیرخانه PAPها و نظام صنفی رایانه‌ای دعوت می‌کردیم تا در روند بررسی حضور داشته باشند و آنها هم نماینده می‌فرستادند.
 
او ادامه داد: حالا کسانیکه از این دو مجموعه حضور داشتند طبیعتا خودشان نیز دارای یک مجموعه هستند ولی به معنای دعوت از شخص آنها به عنوان نماینده شرکت‌شان نبوده است؛ از طرف دیگر نمی‌شود این موضوع را به عنوان جهت‌گیری در نظر گرفت زیرا نظر یک ISP کوچک را هم در پروانه‌ها گنجانده‌ایم.
 
معاون رگولاتوری تصریح کرد: اگر می‌خواستیم گرایش خاصی را اعمال کنیم، تنها باید به شرکت‌های PAP نباید پروانه می‌دادیم.
 
عباسی شاهکوه بار دیگر با تأکید بر اینکه برآورد ما این بود که بازار برای شش کنسرسیوم در حوزه FCP ایده‌آل است، تصریح کرد: ایده‌آل با واقعیت متفاوت است و برآورد ما هم وحی منزل نیست.
 
وی ابراز کرد: امیدوارم هیچ کسی در بازار آسیب نبیند. برداشتم این است که پروانه FCP دو وجه 1. شبکه و 2. سرویس دارد و کشش سرویس بسیار بالاتر از شبکه است.
 
او افزود: برآورد اولیه ما این بود که شاید حضور شش FCP و 100 شرکت ServCo را در نهایت امر داشته باشیم اما الان تعداد FCP زیاد شده و حدس می‌زنیم تعداد ServCoها نیز به 50 مورد کاهش یابد.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اذعان کرد: قطعا تمرکز برخی FCPها روی سرویس است و این مجوز را گرفتند تا ضریب اطمینانی باشد اگر در آینده کسی به آنها  شبکه نداد، خودشان بروند شبکه ایجاد کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.