لبه تکنولوژی

October 29, 2015
14:02 پنجشنبه، 7ام آبانماه 1394
کد خبر: 74093

روباتی که از حواس‏پرتی فرد جلوگیری می‏کند

محققان ژاپنی روبات تعاملی طراحی کرده‎اند که توجه دیگران را به خود جلب می‏کند.
 
زمانی که در حال مکالمه با دیگران هستید، ممکن است، فرد مقابل به صحبت‏های شما توجهی نکند. محققان دانشگاه تویوهاشی در ژاپن، روبات Talking-Ally را طراحی کرده‏اند تا زمانی که فرد در هنگام مکالمه حواسش پرت شد، از خود واکنش نشان داده و طرف مقابل را متوجه خود کند. روبات طراحی شده، نگاه انسان را دنبال می‏کند و اگر در هنگام مکالمه حواس فرد پرت شد، این موضوع را با تکان سر یا سربرگرداندن هشدار می‏دهد. همچنین از عبارتی مثل من اینجا هستم نیز استفاده می‏کند. محققان با انجام این آزمایش روی داوطلبان به نتایج موفقیت‏آمیزی دست یافتند. 
 
زیرا زمانی که داوطلبان در حال گفت‏وگو با روبات بودند، برنامه ورزشی برای آنها پخش شد و هنگامی که به برنامه ورزشی توجه کردند، روبات به آنها تذکر داد که در حال گفت‏وگو هستید و تعامل مجدد ایجاد کرد.
اگر چه در حال حاضر این روبات از روی مجموعه رفتار تصادفی، حواس‏پرتی را تشخیص می‏دهد، اما محققان در حال بررسی این موضوع هستند که از روی نشانه‏های مشاهده شده در رفتارهای خاص شنونده این موضوع را شناسایی کنند. محققان امیدوارند این تحقیق به تعامل طبیعی‏تر بین مردم و روبات منجر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.