اینترنت و شبکه

October 31, 2015
19:26 شنبه، 9ام آبانماه 1394
کد خبر: 74131

نسخه پنجم جست‌وجوگر “پارسی‌جو” رونمایی شد

parsijo.png
نسخه پنجم موتور جست‌وجوگر پارسی جو طی مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، معاونان وزارت و اعضای شورای راهبری جویشگر بومی رونمایی شد تا بدین ترتیب این موتور جست‌وجوگر وارد مرحله تجاری سازی شود.
 
واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم ضمن تاکید بر اینکه گردهمایی امروز برای ارج نهادن یک اقدام بومی است گفت: در شورای عالی فضای مجازی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم شبکه ملی اطلاعات که 12 سال است فقط از آن نام برده می‌شود را پیش ببریم.
 
واعظی همچنین بیان کرد: نکته دیگر مورد بحث تولید محتوا است و ما خوشحالیم که منحنی تولید محتوا رو به افزایش است و البته اگر توسط مردم مورد استفاده قرار گیرد خوشحال‌تر خواهیم بود و لازم است دانشگاه‌ها، بخش‌های دولتی و سایر بخش‌ها را حمایت کنیم تا اپلیکیشن‌ها و محتوای مورد نیاز کشور تولید شود.
 
وی اظهار کرد: ما اکنون در کشور محتواهای بسیاری داریم اما اینکه چگونه این محتوا در دسترس همگان قرار گیرد همت عمومی را می‌طلبد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امروز هیچ ادعایی نداریم که موتورهای ما کارکرد بین المللی داشته باشند، اما اصرار داریم خط و زبان فارسی موتور جست‌وجوی بومی ما مرجع باشد و با داشتن آن بتوانیم با دیگران تعامل کنیم. ما فکر می‌کنیم اگر موتور داخلی و بومی داشته باشیم حریم خصوصی افراد در کشور به شکل بهتری حس می‌شود و به پژوهش و تولید داخلی هم بیشتر بها داده‌ایم.
 
واعظی در جمع خبرنگاران نیز با تاکید بر اینکه تمام فعالیت های لازم در مورد موتور جست‌وجوی بومی به وسیله محققان ایرانی و در دانشگاه یزد انجام شده است گفت: امیدواریم آنچه ایرانی ها در خط و زبان فارسی جست‌وجو می‌کنند بتوانند از موتورهای فارسی به دست بیاورند.
 
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که سرعت بالا و کیفیت خوب موتور جست‌وجوی بومی (پارسی جو) بتواند نیاز ایرانیان را برطرف کند.
 
واعظی در پاسخ به اینکه دستاورد سفرش به عراق چه بوده است هم بیان کرد:‌ ارتباطات ایران و عراق تا پیش از این از طریق اروپا برقرار می شده است و ما تلاش کردیم این ارتباط به شکل مستقیم انجام شود. دو روز گذشته هم تست‌های لازم انجام شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امیدواریم این مساله باعث شود کیفیت ارتباط دو کشور زیاد شود، زیرا بازار عراق برای بخش خصوصی مناسب است به دلیل اینکه نرم افزار، سخت افراز و پروژه‌های ICT را دارد و متخصصان ایرانی می‌توانند این فعالیت‌ها را عهده‌دار شوند.
 
وی همچنین اظهار کرد: بحث دیگر مربوط به زائران است. با اپراتور وزارت ارتباطات عراق هماهنگی کردیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به آنان ارائه دهیم. آنچه مربوط به مرز ایران است به خوبی انجام شده است و تلاش می کنیم وضعیت از سال گذشته بهتر شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با نارضایتی مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنت گفت: تفاوت اپلیکیشن‌های موبایل با اینترنت در منزل این است که این اپلیکیشن ها سرعت بیشتری دارند و به همین دلیل زودتر تمام می‌شوند. مردم فکر می‌کنند به آن‌ها کم‌فروشی شده است. ما بررسی کرده‌ایم و اطمینان حاصل کردیم که چنین مساله‌ای وجود ندارد.
 
آخرین بحث واعظی در مورد همکاری با یانتکس روسیه بود.
 
وی در این باره هم گفت:‌ یانتکس از همکاری با ایران استقبال می‌کند.
 
امیدواریم در آینده نزدیک شاهد جویش‌گر ملی باشیم
 
در این مراسم فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد جویش‌گر ملی باشیم که البته این مساله با یک گروه پژوهشی 50 یا 60 نفره صورت نمی‌گیرد.
 
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که در هر حوزه تعداد زیادی از افراد فعالیت می‌کنند که تعداد آن‌ها بیش از حد مجاز است. مثلا تعداد زیادی در مورد کامپیوتر شخصی فعالیت کردند، اما کم کم از صحنه خارج شدند اما چنین وضعی در حوزه ICT بیشتر به چشم می خورد، در حالی که اندازه این بازار در ایران محدود است و در حد و اندازه اقتصاد ملی نیست.
 
رییس مرکز فضای مجازی ادامه داد:‌ ایران دارای صنایعی همچون فولاد، مس و صنایع سنگین است که البته در برخی از این صنایع شاهد رکودهای وحشتناکی در دنیا هستیم. در حوزه الکترونیک هم سرمایه گذاری صورت نگرفته و اگر هم سرمایه‌گذاری‌ انجام شده وفاق و تجمع در آن وجود ندارد.
 
وی تاکید کرد: باید این تصور را داشته باشیم که بازار کسب و کار فضای مجازی از لحاظ نوع نگرش مردمی، بافت شهری و سایر مسایل قابلیت آن را دارد که تا چهار برابر بیشتر از وضع فعلی گسترش یابد.
 
ایران در منطقه دارای مقام اول بومی سازی موتور جست‌وجوست
 
جهانگرد، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز گفت: اگر یک شبکه ملی بخواهد استقلال داشته باشد چهار سرویس مرور گر، ابزارهای جست‌وجو، سرویس ایمیل و سوشال نتورک (social network) لازم دارد که اگر این چهار مورد پوشش داده شود خدمات کافی ارائه داده می‌شود.
 
وی همچنین تاکید کرد: 80 درصد داده هایی که در دنیا تولید می‌شود وقتی دارای اتصالات مکانی باشد ارزشمند است، در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد.
 
جهانگرد افزود: دو سال پیش فقط 10 درصد موتورهای جست‌وجو داخلی بود اما اکنون میزان استفاده به 64 درصد رسیده و اکنون ایران در منطقه دارای مقام اول بومی سازی موتور جست‌وجوست. پس از ایران ترکیه با 56 درصد و مصر با حدود 47 درصد در مقام‌های دوم و سوم قرار دارند.
 
ایران باید به قدرت سایبری منطقه تبدیل شود
 
دکتر خوانساری، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم در مورد خدمات و ویژگی‌های پارسی جو گفت: امروزه یکی از مهم‌ترین مسایل، اتصال زندگی فیزیکی مردم به عرصه مجازی است و ما برای مبارزه هوشمندانه باید به فناوری‌های پایه تسلط پیدا کنیم که این مساله باعث اقتدارمان می‌شود.
 
وی ادامه داد: ایران باید به قدرت سایبری منطقه تبدیل شود و لازم است به سالم‌سازی فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی افراد و مقابله با تسلط بیگانگان با حفظ ارزش‌های اسلامی اهتمام ورزیم.
 
خوانساری ادامه داد: علت اهمیت پویش‌گر بومی پارسی‌جو هم همین بوده و لازم است مردم را درست هدایت کنیم. کاربر باید بتواند خدمات خود را به صورت یکپارچه و حتی در صورت نیاز منقطع از شبکه های بیرونی دریافت کند.
 
پوشش بیش از یک میلیارد صفحه در پارسی‌جو
 
زارع، مجری طرح پویش‌گر پارسی‌جو نیز در سخنانی گفت: امروز شاهد رونمایی نسخه پنجم موتور جست‌وجوی بومی (پارسی جو) و تجاری سازی این طرح هستیم.
 
وی افزود: مزیت جست‌وجوی بومی شناخت زبان و فرهنگ بومی و ارائه سرویس‌های بومی با نیازهای جامعه است.
 
زارع ادامه داد: اکنون پس از هشت سال تلاش شبانه روزی این نسخه رونمایی می‌شود و بیش از یک میلیارد صفحه را پویش داده است. این در حالی است که در اولین نسخه این موتور جست‌وجو که در سال 1389 رونمایی شد فقط یک میلیون صفحه را پوشش می‌داد.
 
وی بیان کرد: اکنون بیش از 50 متخصص در یزد روی این پروژه کار می‌کنند و تاکنون پیشرفت خوبی داشته‌ایم و به زودی می‌توانیم بخشی از بازار را به خود اختصاص داده و به درآمد برسیم.
 
مجری طرح جویش‌گر پارسی‌جو با تاکید بر لزوم کیفیت پروژه اظهار کرد: آنچه را که کاربران بیش از همه احتیاج داشته‌اند روی صفحات قرار داده‌ایم که البته در این مورد بیشتر از موتورهای جست‌وجوی کشورهای دیگر الهام گرفته‌ایم.
 
زارع ادامه داد: بیش از 50 سایت خبری اطلاعات را استخراج و آنالیز می‌کنند و سپس در اختیار کاربران قرار می‌دهند و بیش از 30 درصد کاربران از سرویس خبری استفاده می‌کنند.
 
 
از ویژگیهای نسخه پنجم جستجوگر پارسی جو می توان به اضافه شدن سرویس اندروید خبر (خبرجو)، سرویس مکان محور (کافه کجا)، آسان ترین سرویس دانلود کشور، سرویس بازار، سرویس جامع آب و هوا و همچنین تغییرات ظاهری این جویشگر ملی اشاره کرد.
 
سرویس مکان محور با نام تجاری (کافه کجا) الهام گرفته از موتور جست‌وجوگر "سزنم" کشور چک بوده و درباره امکانات این سرویس جدید اعلام شده که امکان ثبت، بررسی و پیشنهاد مکان های تجاری و تفریحی را برای کاربران فراهم می‌کند به طوری که افراد با بررسی نظرات و تجربیات سایر کاربران در استفاده از محصولات و خدمات صاحبان مشاغل قادر خواهند بود انتخاب های بهتری داشته باشند.
 
همچنین با استفاده از سرویسهای دانلود و بازار، کاربران قادر خواهند بود تا موارد مورد نظر خود را در اغلب سایتهای معتبر دانلودی و یا فروشگاه آنلاین ایرانی جستجو و مشاهده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.