اینترنت و شبکه

رگولاتوری

October 31, 2015
19:29 شنبه، 9ام آبانماه 1394
کد خبر: 74133

وزیر ارتباطات: اپراتورهای موبایل در اینترنت کم‌فروشی نمی‌کنند

وزیر ارتباطات درباره اینکه کارگروه فیلترینگ مهلتی برای حذف کانال‌های غیر اخلاقی تلگرام داده بود و اکنون این کانال‌ها هنوز باز است، گفت: اگر کانال‌های غیراخلاقی مسدود نشود، دولت نیز علاقه‌مند به ادامه فعالیت تلگرام نیست.

محمود واعظی امروز در حاشیه آغاز به کار موتور جستجوی پارسی‌جو در پاسخ به سؤالی درباره عدم حضور 5 وزیر در جلسه کارگروه فیلترینگ با موضوع فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام گفت: شاید زمان جلسه مناسب نبوده، اما من خبر ندارم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که کارگروه فیلترینگ مهلتی را برای حذف شبکه‌های غیر اخلاقی و ضد انقلاب به وزارت ارتباطات داده بود، در حال حاضر این شبکه‌ها در دسترس هستند و علت مطرح شدن دوباره موضوع در کارگروه فیلترینگ چه بوده ا ست، گفت: ممکن است دلیل مطرح شدن دوباره این موضوع به خاطر مسدود نشدن صفحات غیر اخلاقی باشد که این موضوع را باید به دوستان ارائه کنم تا بررسی کنند. اگر این کانال‌ها مسدود نشود، دولت نیز علاقه‌مند به در دسترس بودن شبکه تلگرام نیست.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به اینکه موتور جستجوی پارسی‌جو پیش از این فعالیت خود را آغاز کرده بود، درباره علت برگزاری مراسم امروز توضیح داد: این موتور جستجو در گذشته یک میلیون صفحه وب را تحت پوشش قرار می‌داد و اکنون می‌تواند در یک میلیارد صفحه وب جستجو کند، علاوه بر اینکه 15 خدمت نیز به این موتور جستجو اضافه شده است.
 
وی افزود: فعالیت‌هایی از قبیل موتور جستجوی بومی در پی تلاش متخصصان ایرانی به ثمر نشسته و بسیار ارزشمند است و برگزاری مراسم رونمایی ارج نهادن به کار بومی است.
 
واعظی گفت: همچنان که از برگزاری مراسم برای پروژه‌های وارداتی هر چند بزرگ اکراه داریم، زیرا در آنها دسترنج دیگران را بزرگ کرده‌ایم.
 
برقراری ارتباط مستقیم بین ایران و عراق
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره دستاوردهای سفر اخیر به عراق گفت: در این سفر بر گسترش روابط ایران و عراق تأکید شد که از این جمله برقراری ارتباط مستقیم بین دو کشور است.
 
وی گفت: تاکنون ارتباط ایران و عراق از طریق اپراتورهای اروپایی برقرار می‌شد که با برقراری ارتباط مستقیم بین دو کشور، کیفیت ارتباطات افزایش خواهد یافت.
 
واعظی گفت: این موضوع بر مجموعه ارتباطات از جمله اینترنت و مکالمات تأثیرگذار خواهد بود و تأثیر آن برای زائران ایرانی که مرتبط به عراق سفر می‌کنند، از جمله مسیر نجف به کربلا که در روز اربعین پیاده طی می‌شود و تعداد انبوه جمعیت در اطراف حرم محسوس خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در این سفر مذاکرات خوبی برای بهبود ارائه خدمات به زائران در ایام اربعین حسینی انجام شد.
 
اجرای رجیستر گوشی موبایل برای سومین‌بار نباید شکست بخورد
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احیای طرح رجیستر (ثبت کردن) گوشی موبایل در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: کمیته‌ای در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده که نماینده‌ای از وزارت ارتباطات نیز در آن عضو است و این کمیته موضوع احیای رجیستر گوشی موبایل را در دستور کار دارد.
 
واعظی افزود: علاقه‌مندیم که تمام گوشی‌های استفاده شده در کشور از طریق قانونی وارد شوند، اما طرح رجیستری دو بار در گذشته اجرا شده که در عمل موفقیت‌آمیز نبوده و نمی‌خواهیم اگر این طرح برای بار سوم اجرا می‌شود، شکست بخورد.
 
توضیح وزیر درباره ماجرای دفتر یاندکس در ایران
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره این خبر که موتور جستجوی روسی یاندکس در ایران دفتر می‌زند، اما خبر توسط یاندکس تکذیب شد، توضیح داد: وزیر ارتباطات روسیه پس از تکذیب این خبر توسط یاندکس برای من نامه‌ای فرستاد و اعلام کرد، پیش از آنکه به روسیه برسد و در این باره به یاندکس اطلاعات بدهد، مصاحبه‌ای با مدیر یاندکس انجام شده که مدیر این موتور جستجوی روسی اعلام کرده از این موضوع مطلع نیستم، اما آمادگی همکاری با ایران را داریم.
 
اپراتورهای موبایل در اینترنت کم‌فروشی نمی‌کنند
 
واعظی در پاسخ به سؤال دیگری درباره گلایه مشترکان تلفن همراه از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی گفت: مشترکان اینترنت موبایل با اینترنت ثابت مقایسه می‌کنند و تصور می‌کنند که زود تمام شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در بررسی‌ رگولاتوری موردی از کم‌فروشی اپراتورهای تلفن همراه در سرویس اینترنت مشاهده نشده، علاوه بر اینکه اکنون رشد مصرف دیتا به قدری است که کم‌فروشی برای کسب سود بیشتر اصلاً توجیه ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.