رگولاتوری

November 9, 2015
14:09 دوشنبه، 18ام آبانماه 1394
کد خبر: 74296

ردیف حمایتی به طرح های فناوری اطلاعات اختصاص یافت

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ردیف ۲۵۰ میلیارد ریالی برای حمایت از طرح های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرداد.
 
علی وحدت در مراسم انقعاد تفاهم نامه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارکرد: اقتصاد دانش بنیان پایه اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید است. اساس اقتصاد دانش بنیان درون زایی و برون نگری بوده و متکی بر صنایع پیشرفته و «های تک» محسوب می شود.
 
وی با اشاره به ضرورت تعیین سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور گفت: صنعت الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بخش های صنایع پیشرفته ظرفیت های بهتر و بیشتری را در مقایسه با حوزه های دیگر دارد تا نقش و سهم بیشتری را در اقتصاد دانش بنیان و به تبع آن در اقتصاد مقاومتی ایفا کند چراکه در این بخش زیرساخت های مورد نیاز از جمله نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد و بهترین دانشجویان در رشته های برق، الکترونیک، کامپیوتر و IT در دانشگاه ها تحصیل کرده و می کنند.
 
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع الکترونیک در شرایط کنونی کشور بسیار ضروری و مهم است؛ هرچند که آمار دقیق از سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور موجود نیست ولی مطمئن هستیم چنانچه اعتقاد جدی به توانمندی صنایع و نخبگان کشور داشته باشیم و زمینه های حمایتی لازم فراهم شود، رشد صنایع دانش بنیان ممکن خواهد بود.
 
به گفته وی نقش و جایگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعیین اولویت های حوزه ICT زیربنایی بوده و لازم است توجه ویژه ای به این بخش شود.
 
وحدت گفت: وزرای صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری ، اقتصاد و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از جمله اعضای مجمع صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک هستند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون یکهزار طرح صنایع الکترونیک مورد حمایت صندوق قرار گرفته است، افزود: از این تعداد بیش از ٨٠٠ طرح با موفقیت به اتمام رسیده و بخش عمده فعالیت های صندوق نیز شامل اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت نامه بوده است.
 
مدیرعامل صحا تاکید کرد: خوشبختانه معوقات بازپرداخت تسهیلات صندوق نزدیک ۵ درصد است و بسیار کمتر از معوقات سیستم بانکی است که نشان می دهد که چنانچه تسهیلات ارزان قیمت به صنعتگر واقعی اعطا شود و سپس نظارت صورت گیرد، قطعا تسهیلات بازخواهد گشت.
 
وحدت درباره ویژگی های ضمانت نامه های صحا تصریح کرد: صدور ضمانت نامه به عنوان یکی از خدمات صحا با دید حمایتی از شرکت های صنایع الکترونیک،  بدون سپرده اولیه برای شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و حسن انجام تعهدات صورت می گیرد و براساس مصوبه دولت، ضمانت نامه های صحا برای شرکت های دولتی معادل ضمانت نامه های بانکی است.
 
مدیرعامل صحا با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل نهادهای موجود کشور، گفت: در همین راستا صندوق تلاش کرده که از بخش های درگیر و مسئول حوزه های مختلف صنایع الکترونیک مانند پژوهشگاه نیرو از وزارت نیرو، موسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاع از وزارت دفاع، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و مرکز صنایع پیشرفته کمک گرفته و سیاست ها و اولویتهای حمایتی را دریافت کند.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر با اکثر نهادهای تخصصی حرفه ای مانند سندیکای مخابرات، سازمان نظام صنفی رایاه ای و انجمن اتوماسیون جهت همکاری استفاده از ظرفیت های فنی و تخصصی اولویت ها و نیازهای صنایع تحت حمایت ارتباط برقرار کرده ایم.
 
وحدت خاطرنشان کرد: انتظار ما از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که اولویت ها وسیاست های صنعت ICT  را مشخص کند و در توزیع مناسب تسهیلات صحا مشارکت جدی داشته باشد.
 
وی با اشاره به اولویت های حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: اجرایی‌شدن سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فعال‌سازی ارائه خدمات کارشناسی، حمایت از توسعه بازار به ویژه بازارهای خارجی و جذب و انتقال دانش فنی، ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک (J.V.) با تولیدکنندگان مطرح جهانی، همکاری‌های بین‌المللی، اخذ تأییدیه‌های داخلی و جهانی، توسعه صادرات، تولید بدون کارخانه، تاسیس آزمایشگاه های مرجع و ارائه خدمات صنعتی در زمره برنامه‌های عملیاتی صحا است.
 
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با اشاره به حمایت ویژه صحا از طرح های صادراتی گفت: طرح هایی که موفق به صادرات شوند، از تخفیف ۶ درصدی در دریافت تسهیلات بهره مند خواهند شد.
 
مدیرعامل صحا با بیان اینکه اکثر شرکت های فعال و معتبر حوزه ICT ، از تسهیلات و خدمات صحا بهره مند شده اند، گفت: تاکنون ۳۴۳ فقره تسهیلات در حوزه صنایع ICT به ارزش ۶۳۶ میلیارد ریال اعطا شده است و صحا ردیف ۲۵۰ میلیارد ریالی را برای حمایت از طرح های حوزه ICT به طرح هایی که از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی و در کمیته فنی صندوق تایید شوند تا پایان امسال تسهیلات ویژه ارزان قیمت اعطا می شود.
 
وی افزود: همچنین به شرکت هایی که از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صحا معرفی شوند، ضمانت نامه با شرایط و تسهیلات ویژه نیز اعطا خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.