سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 10, 2015
15:24 سه شنبه، 19ام آبانماه 1394
کد خبر: 74327

رئیس اتحادیه فناوران رایانه خبر داد: رشد آمار کلاهبرداری در بازار کامپیوتر

افزایش کلاهبرداری در بازار دیجیتال باعث شده تا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 5 میلیارد تومان خسارت در این زمینه برجا بماند و همین میزان پول از گردش مالی بازار خارج شود.
 
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اعلام این خبر به «دنیای اقتصاد» می‌گوید چند ماهی است که گزارش‌های جسته و گریخته‌ای از فعالان صنف به دستشان رسیده حکایت از انجام معاملاتی دارد که به ضرر مالی و کلاهبرداری منجر شده است. او می‏گوید: «افراد آشنا و غیر آشنا با ورود به بازار طی گفت‌وگویی اقدام به خرید اجناس کامپیوتری می‌کنند، اما پس از تحویل گرفتن اجناس اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.» به گفته میرمهدی این اتفاق از آنجا ناشی می‌شود که فعالان صنف وقتی می‌بینند مشتری در بازار نیست و از سوی دیگر کالاهای باقی مانده در صنف افزایش یافته است به ریسک کردن در انجام معامله اقدام می‌کنند و مجبور می‌شوند به درخواست‌هایی که می‏آید جواب مثبت بدهند، اما در نهایت برخی با انجام این دست از معاملات با از دست دادن مال و جنس‌شان متضرر می‌شوند.
 
 
او ادامه می‌دهد: «آنها اغلب افرادی هستند که به اجبار دست به چنین اقداماتی می‌زنند. این اتفاق برای بسیاری از همکاران به وفور اتفاق افتاده که آخرین مورد در هفته اخیر بوده است. بازار آی‏تی در حال حاضر به‌دلیل کسادی و رکود بهترین بازار برای انجام این دست از کلاهبرداری‌ها است و به‌دلیل اینکه این اتفاقات به صورت موردی رخ می‌دهد نمی‌توان تخمین زد که چند درصد از فعالان بازار در حال حاضر با این مشکل مواجهند، اما در حالت کلی منابع بالایی از پول در حال خارج شدن از این بازاری است که به خودی خود مشکلات زیادی دارد.»
 
به گفته او در حال حاضر در انبارهای فعالان این صنف از هر نوع جنسی که خریدار لازم داشته باشد، وجود دارد. او می‌گوید: «اما باقی ماندن اجناس در بازار آی تی حکم زغال و یخ را دارد که بعد از مدتی می‌سوزند یا آب می‌شوند و کالا تبدیل به ضرر و زیان برای فروشنده می‌شود بنابراین بهترین زمان فروش برای محصولات آی تی 3 ماه است. از سوی دیگر با باقی ماندن اجناس در انبارها و به فروش نرفتن آنها از یکسو و ورود اجناس جدیدتر با تکنولوژی بالاتر از سوی دیگر باعث می‌شود که اجناس قیمتشان کاهش یابند.»
 
 
رئیس اتحادیه رایانه تهران می‌گوید که نظارت‌های موردی و سفت و سخت در این زمینه نیز منجر به رکود بیشتر در بازار می‌شود، بنابراین کارشناسان اتحادیه به این نتیجه رسیده‌اند که جز ارائه هشدار و نکات لازم به اصناف نمی‌توان اقدام دیگری انجام داد.« اگر بازار را با ممنوعیت نسیه فروشی کنترل کنیم بازار، گردش اندکی را که دارد از دست می‌دهد. از سوی دیگر در حال حاضر مشاهده شده افرادی که در بازار خوش‌نام هستند هم با این مشکل مواجه شده‌اند بنابراین موثرترین نظارت این است که به فعالان صنف تاکید کنیم که به خرید و فروش نقدی اقدام کنند تا بازار با گذر کردن از دوران رکود از شرایط کنونی خارج شود.
 
به گفته میر مهدی از ابتدای امسال تا کنون بیش از 5 میلیارد تومان به‌دلیل ریسک معاملات و کلاهبرداری‏های موردی از بازار آی‌تی خارج شده است. او می‌گوید که همه سازمان‏ها از جمله سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و دارایی نیز در جریان این اتفاقات هستند، اما عملا کاری از کسی ساخته نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.