رگولاتوری

November 11, 2015
17:05 چهارشنبه، 20ام آبانماه 1394
کد خبر: 74348

تشکیل اتاق مشترک سازمان نصر و شورای عالی فضای مجازی

 این اتاق فکر مشترک تنها برای پیگیری و تصمیم‌گیری در استفاده کارفرمایان از یک برند برای تمام محصولات خود تشکیل نشده و قرار است که ارتباط تنگاتنگی بین سازمان نصر کشور و شورای عالی فضای مجازی برای تبادل و اظهار نظر در زمینه‌های مختلف در تصمیم گیری‌ها داشته باشد.   
 
 فعلاً افراد کمیسیون نرم افزار سازمان نصر کشور و شورای عالی فضای مجازی دراین اتاق فکر حضور دارند و مباحث مطرح شده را پیگیری خواهند کرد ولی قرار است از افراد و جامعه کارفرمایان و جامعه پیمانکاران نیز به این اتاق فکر دعوت شود تا از دغدغه‌ها و نقطه نظرات خود در کارگروه‌ها بگویند و ضمن آسیب شناسی، با همفکری راه حل مناسبی برای آنها پیدا شود.
  
 برای اینکه این اتاق فکر مشترک نیز به عاقبت دیگر اتاق‌های فکر، دچار نشود و در عمل بعد از کار و تفکر، خروجی مفیدی داشته باشد، مقرر شده که اتاق فکر مشترک وارد بوروکراسی اداری نشود. به عبارتی قرار است مسئولان با هم در ارتباط باشند و جلسات بدون هرگونه تشریفاتی برگزار شود چرا که هر چقدر از بوروکراسی اداری دور بمانیم، خروجی بهتری به دست خواهد آمد.
 
اتاق فکر مشترک بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای یکپارچه‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری تحت یک برند در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) کشور با حمایت شورای عالی فضای مجازی تشکیل می‌شو‌د. این خبری بود که چندی پیش «فرشید آریا شکوه»، عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و نماینده سازمان در شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد ولی آیا تمام هدف این اتاق مشترک، بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای یکپارچه‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری تحت یک برند است یا اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند؟ نقش شورای عالی فضای مجازی در این میان چیست و چه کمکی می‌تواند به اتاق مشترک کند؟ و اینکه برای نیفتادن اتاق مشترک در ورطه بوروکراسی اداری و تشریفات، چه تدابیری اندیشیده شده است؟ برای گرفتن پاسخ این سؤال‌ها به سراغ فرشید آریا شکوه، عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و نماینده سازمان در شورای عالی فضای مجازی رفتیم.
 
 ارائه بسته پیشنهادی به شورا
«اخیراً دغدغه‌هایی از جانب سازمان نصر کشور مطرح است مبنی بر این که برخی از شرکت‌ها و کارفرماها با بهانه‌ها و علت‌هایی که علمی نیست، می‌خواهند سیستم‌های مجموعه خود را (سخت افزاری و نرم افزاری) به صورت یک برند عرضه کنند و اگر یک مجموعه بزرگ و کلان بخواهد با یک برند کار کند و وابسته به یک برند خاص باشد، خود یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.»
 
فرشید آریا شکوه، عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان مطلب فوق درباره علت تشکیل اتاق فکر مشترک سازمان نصر کشور با شورای عالی فضای مجازی به «ایران» می‌گوید: سازمان نصر کشور اخیراً بیانیه‌ای خطاب به کارفرمایان در خصوص انحصار غیرضروری در به‌کارگیری نرم‌افزار در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های هولدینگ صادر کرد که کارفرمایان می‌توانند از استاندارد‌های ارتباطی بین زیر سیستم‌ها استفاده کرده و صرفاً زیر نظر یک برند خاص نباشند ولی متأسفانه بیرون از جامعه کارفرمایی و صنف سازمان نصر کشور از این بیانیه، تفسیرها و برداشت‌های گوناگون و اشتباهی شد و شروع به تبلیغات منفی کردند. در این خصوص شورای عالی فضای مجازی کشور، سازمان صنفی رایانه‌ای کشور را به جلسه‌ای دعوت کرد تا آسیب‌ها را در این زمینه شناخته و راه حل ارائه کند.
 
آریا شکوه می‌افزاید: این اتاق فکر مشترک تنها برای پیگیری و تصمیم‌گیری در خصوص استفاده کارفرمایان از یک برند برای تمام محصولات خود تشکیل نشده و قرار است که ارتباط تنگاتنگی بین سازمان نصر کشور و شورای عالی فضای مجازی برای تبادل نظر و اظهار نظر در زمینه‌های مختلف در تصمیم گیری‌ها داشته باشد.
 
 در این جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور درخواست کرد تا با حمایت این شورا، سازمان نصر کشور با تشکیل اتاق فکر مشترک، تهدیدات حوزه آی‌تی را به صورت یک طرح علمی آسیب شناسی کند تا بدانیم چه علت‌هایی وجود دارد که یک کارفرما تصمیم می‌گیرد تمام سیستم‌هایش با یک برند عرضه کند و تجهیزاتش را نیز فقط از یکجا به صورت انحصاری تهیه کند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر حوزه فناوری اطلاعات و ساماندهی بازار، از اولویت‌های این اتاق فکر مشترک است، می‌افزاید: قرار است این اتاق مشترک به صورت ادواری و هفتگی در شورای عالی فضای مجازی جلساتی را برگزار کند و راهکارها و پیشنهادهای برآمده از این اتاق فکر مشترک که متشکل از کارشناسان و فعالان صنفی عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است، به صورت یک بسته پیشنهادی به شورای عالی فضای مجازی برای اجرا و تدوین لایحه‌های مرتبط، ارائه شود تا بعد از آن تصمیم‌گیری و به صورت قانون یا بخشنامه ابلاغ شود.
 
 هدف آسیب شناسی
اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که حالا چرا شورای عالی فضای مجازی؟ و اساساً قرار است این شورا چه کمکی به اتاق فکر مشترک کند؟ فرشید آریا شکوه، در پاسخ این سؤال‌ها به«ایران» می‌گوید: همان‌طور که مطلع هستید تغییر و تحولاتی در مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی انفورماتیک صورت گرفته است و از آنجا که شورای عالی فضای مجازی صرفاً قانونگذار نیست، اداره‌ای به نام اداره «راهبرد‌های اقتصادی و تقسیم کار ملی» دارد که می‌تواند کارهای عملیاتی و پژوهشی در حوزه‌ آی‌تی را انجام دهد از سوی دیگر چون مرکز شورای عالی فضای مجازی نیز در حوزه آی‌تی دخیل است، بنابراین یکی از نهادهایی است که می‌تواند به صنف رایانه‌ای کشور در یافتن آسیب‌ها و پیدا کردن راه‌حل‌ها کمک کند.
 
آریا شکوه درباره افرادی که قرار است در این اتاق حضور یابند، می‌افزاید: فعلاً افراد کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر کشور و شورای عالی فضای مجازی حضور دارند و مباحث مطرح شده را پیگیری خواهند کرد ولی قرار است از افراد و جامعه کارفرمایان و جامعه پیمانکاران نیز به این اتاق فکر دعوت کنیم تا از دغدغه‌ها و نقطه نظرات خود در کارگروه‌ها بگویند و ضمن آسیب شناسی، با همفکری راه حل مناسبی برای آنها پیدا کنیم.
 
وی در ادامه به دعوت از سایر افراد و سازمان‌ها مانند کارشناسان و نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرده و می‌گوید: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی نماینده دارد و قرار است از آنها و دیگر تشکل‌ها و سازمان‌ها دعوت کنیم تا با حضور در این اتاق با همفکری مشکلات حوزه ‌آی‌تی سریعتر رفع شود.
 
 پررنگ شدن نقش نصر
در حوزه‌ آی‌تی چه خلأها و مشکلات دیگری وجود دارد که این اتاق مشترک تشکیل شده تا به آن مشکلات رسیدگی کرده و راه حل ارائه دهد؟ آریا شکوه، دراین باره به وجود نقاط ضعف و خلأهای بسیاری از جمله نبود استاندارد و کپی رایت در سطح جهانی در بخش نرم افزار اشاره کرده و می‌گوید: البته نه اینکه در کل هیچ استانداردی برای بخش نرم افزار تعریف نشده و وجود ندارد اما برای تولیدات بومی داخل، استانداردهای زیادی تعریف نشده است و بخش کپی رایت نیز بیشتر در حد و اندازه محلی در داخل کشور اجرا می‌شود.
 
آریا شکوه مهمترین مسأله در صنف رایانه‌ای کشور را نبود مشاوران سازمان نصر کشور در کنار پیمانکارانی که با نهادها و شرکت‌های بزرگ قرارداد می‌بندند، دانسته و می‌گوید: بسیاری از پیمانکاران صنف رایانه‌ای کشور به خیلی از مسائل و قوانین قراردادها آگاهی کامل ندارند، بنابراین دچار آسیب فراوانی می‌شوند پس یکی از اهداف اتاق مشترک پررنگ کردن نقش مشاوران سازمان صنفی نصر کشور در بستن قراردادها بین پیمانکاران با نهاد و شرکت‌های دولتی و خصوصی است چرا که می‌خواهیم پیمانکاران این صنف را به حضور مشاور و کارشناس سازمان نصر کشور در کنار آنها برای بستن قراردادهای خوب تشویق کنیم تا آنها با مشاوره و کار کارشناسی از ضرر و زیان‌هایی که برای پیمانکاران به وجود می‌آید، جلوگیری کنند.
 
 خروجی مفید، افق اتاق مشترک
بحث تشکیل اتاق فکر یک روش بین المللی در یافتن راه حل برای مسائل و مشکلات پیش آمده در سازمان‌ها و نهاد‌ها است و معمولاً بیشتر نهادها و سازمان‌ها «اتاق فکر» تشکیل می‌دهند ولی معمولاً این اتاق‌ها بیشتر جنبه تشریفاتی دارند و با وجود صرف وقت فراوان، خروجی مفید کمتری از آنها دیده می‌شود بنابراین از آریا شکوه سؤال می‌کنیم برای اینکه این اتاق مشترک هم به وضعیت تشریفاتی دیگر اتاق‌ها دچار نشود، چه تدابیری اندیشیده شده است؟ که وی می‌گوید: روش شورای عالی فضای مجازی در انجام کارها به صورت طرح مسأله است و بر اساس آن آسیب شناسی انجام می‌شود تا علت وقوع آسیب‌ها را شناسایی کرده و دنبال راه حل باشند تا هنگام اجرای کار سد راه مسأله اصلی نباشند.
 
نماینده سازمان نصر کشور در شورای عالی فضای مجازی می‌افزاید: برای اینکه این اتاق فکر مشترک نیز به سرنوشت دیگر اتاق‌های فکر، دچار نشود و در عمل بعد از کار و تفکر، خروجی مفیدی داشته باشند، مقرر شده که اتاق فکر مشترک را وارد بوروکراسی اداری نکنیم. به عبارتی قرار است مسئولان با هم در ارتباط باشند و جلسات بدون هرگونه تشریفاتی برگزار شود چرا که هر چقدر خود را از بوروکراسی اداری دور نگه داریم، خروجی بهتری به دست خواهد آمد.
 
بزودی قرارهای هفتگی اتاق مشترک سازمان نصر کشور و شورای عالی فضای مجازی برگزار می‌شود و باید منتظر شد و دید که این اتاق بر خلاف اتاق‌های دیگر به چه میزان آسیب‌های حوزه‌ آی‌تی را شناسایی کرده و برای رفع آنها چه راه حل‌هایی ارائه خواهد داد و اینکه اساساً می‌توان به داشتن خروجی مفید امیدوار بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.