امنیت

فناوری اطلاعات

November 11, 2015
18:28 چهارشنبه، 20ام آبانماه 1394
کد خبر: 74354

چه کسی نزار زاکای جاسوس را به ایران آورد؟

پای دبیرکل اتحادیه تشکل‌های ICT عرب سال گذشته با دعوت یکی از سازمان‌های خصوصی حوزه ICT به ایران باز شد و اکنون نیز جاسوس از آب درآمد.
 
هفته گذشته منابع اطلاعاتی خبر از دستگیری فردی با دو تابعیت آمریکایی – لبنانی به نام نزار زاکا دادند که گویا ارتباطات ویژه‌ای با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا داشته است.
 
برخی عکس‌های منتشر شده از نزار زاکا، وی را در لباس ارتش آمریکا و در پایگاه نظامی «ریور ساید» در آمریکا، نشان می‌دهد.
 
برخی منابع با اشاره به ارتباطات بسیار ویژه نزار زاکا با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا، از وی بعنوان یک «گنج پنهان» یاد کردند.
 
اما با این حال شهریور ماه سال گذشته برای نخستین بار نام این فرد از تریبون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم‌زمان با همایش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان مطرح شد.
 
از آنجا مشخص شد که تعاملات پشت پرده‌ای با این فرد وجود داشته که مسئولان در اقدامی تعجب برانگیز وی را برای همایش مختص پارسی زبانان نیز دعوت کردند.
 
در آن زمان اعلام شد که وی -دبیر کل اتحادیه تشکل‌های ICT عرب (اجمع)-  با مشارکت در برگزاری هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان به دنبال بازکردن راه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی دنیا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران هست.
 
علی‌رغم اینکه قرار بود وینتون سرف – پدر اینترنت- نیز در این همایش حضور داشته باشد و اطلاع‌رسانی ویژه‌ای پیرامون این موضوع صورت گرفته بود اما نهایتا رئیس وقت سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشور اعلام کرد که به دلیل تداخل زمانی، از حضور وی در این همایش بی‌بهره‌ایم.
 
کاظم آیت‌اللهی در نشست خبری هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان که با حضور نزار زاکا – رییس مجمع تشکل‌های ICT کشور‌های عرب – برگزار شد با بیان اینکه همایش در 12 پنل و با حضور مهمانان خارجی برگزار خواهد شد، گفت: مشکل دریافت ویزای برخی از مهمانان خارجی برطرف نشده است. با این حال هماهنگی‌های لازم برای حضور وزیر قطر، لبنان و نماینده وزیر فناوری اطلاعات مصر صورت گرفته و این افراد در همایش حضور خواهند داشت.
 
وی درباره‌ عدم تأیید ویزای برخی از مهمانان خارجی تصریح کرد: سیاست‌هایی برای اعطای ویزا به مهمانان وجود دارد و مساله عدم اعطای ویزا به برخی مهمانان تقصیر تمام دست‌اندرکاران دعوت این افراد از جمله من بود.
 
آیت‌اللهی با اشاره به اینکه عدم حضور برخی از مهمانان خارجی ممکن است در برنامه تاثیر منفی داشته باشد، تصریح کرد: متاسفم آنچه که می‌خواستیم در مورد این همایش اجرا شود به‌طور کامل انجام نشد.
 
بعد از برگزاری بی‌رونق آن همایش تسنیم در گزارشی با عنوان "پدر اینترنت به ایران نیامد، عرب‌ها تلافی کردند" به چالش برگزاری این همایش با مخارج سنگین پرداخت.
 
جالب است که پیش از برگزاری آن همایش آزاده داننده – رئیس وقت کمیسیون بین‌الملل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور- گفته بود که 400 هزار دلار برای حضور 50 میهمان خارجی و 1200 میهمان داخلی در دو روز تدارک دیده شده که هزینه آن از طریق ثبت‌نام، حامی مالی و نمایشگاه جانبی تامین می‌شود.
 
در آن مراسم نه تنها پدر اینترنت حاضر نشد، مشکل دریافت ویزای برخی از مهمانان خارجی نیز باعث عدم حضور آنان شد و عملا تنها نمایندگانی از قطر، لبنان و مصر در این مراسم حضور پیدا کردند.
 
البته تا آخر هم به شکل شفاف مشخص نشد که دلیل حضور کشورهای عرب زبان در هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان چه بود! حتی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در برابر اصرار خبرنگار تسنیم بر این سوال، بار دیگر گفت که تنها می‌خواهیم زمینه سرمایه‌گذاری و تعاملات بیشتر با کشورهای منطقه را فراهم کنیم.
 
نزار زاکا به پشتوانه اتحادیه تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای عرب (اجمع) در برنامه جایزه چالش نوآورانه نیز با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همکاری داشت.
 
این برنامه ویژه حمایت از جوانان ایرانی خلاق جهت راه‌انداری کسب‌و‌کارهای شخصی برنامه‌ریزی شده بود.
 
در این برنامه حمایت‌های مالی و معنوی از جوانان کارآفرین زیر سی سال و دارای طرح‌های خلاقانه در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات با قابلیت پیاده‌سازی در مدت‌زمان یک ماه پیش‌بینی شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.