لبه تکنولوژی

November 11, 2015
20:08 چهارشنبه، 20ام آبانماه 1394
کد خبر: 74365

انتقال سریع داده ‏ها با امواج صدا

محققان دانشگاه لیدز و دانشگاه شفیلد بریتانیا، با استفاده از امواج صوتی سطح به عنوان نیروی محرکه، راهی برای انتقال داده ‏ها از طریق نانوسیم‌های مغناطیسی ایجاد کردند.  به گزارش «ایسنا» این محققان ادعا می‏کنند که استفاده از امواج صوتی برای انتقال داده ‏ها، در عین حال که مصرف برق را کاهش می‏دهد، به‌طور قابل‌توجهی باعث افزایش سرعت پردازش رایانه نیز می‏شود.
 
حافظه مسیر مسابقه که توسط شرکت آی‏بی‏ام طراحی و توسعه یافته است، از انتقال بین گشتاورهای مغناطیسی مختلف (جهت ‏ها) در دیواره‏ های دامنه استفاده می‏کند تا هر یک از نواحی مغناطیسی موجود در نانوسیم‌های تشکیل ‏دهنده حافظه را از هم جدا کند. از آنجا که هر انتقالی که بین این نواحی صورت می‏گیرد، منجر به جابه‌جایی زاویه‏ ای (تغییر گشتاور مغناطیسی) 90 یا 180 درجه می‏شود، حافظه مسیر مسابقه عدد یک یا صفر را به هر یک از این تغییرات اختصاص می‏دهد تا داده ‏های دوتایی را در امتداد طول سیم نمایش دهد.
 
معمولا برای انتقال بیت‏های داده‏ از میان سیم‌های مغناطیسی کوچک که 20 برابر کوچک‌تر از یک تار موی انسان است، از میدان‏های مغناطیسی قوی و جریان‏های الکتریکی القا شده برای غلبه بر اینرسی مغناطیسی که در دیواره‏ های دامنه با آن مواجه می‏شوند، استفاده می‏شود. با این حال، این روش‏های انتقال تا حدودی از لحاظ تولید حرارت و مصرف نیرو، نسبت به سرعت‏های افزایش یافته داده‏ های موجود ناکارآمد هستند.
 
دکتر تام هیوارد از دانشگاه شفیلد و پروفسور جان کانینگهام از دانشگاه لیدز، برای غلبه بر این ناکارآمدی‏های قدرت، با عبور دادن دو موج سطحی ضد صدا در سراسر زیرلایه پیزوالکتریک که در آن نانوسیم‏ها ثابت هستند‏، به تحریک دیوارهای دامنه مغناطیسی پرداختند. محققان دو موج صوتی سطحی خلاف جهت را در سراسر سطح حافظه مسیر مسابقه در جهت‏ های مخالف ارسال کردند. در جایی‌که امواج صدا با یکدیگر تلاقی پیدا کردند، یک موج صوتی ایستاده تشکیل شد که از آن برای جدا کردن و دستکاری صف‌هایی برای انتقال کارآمد‏تر انرژی در سراسر دیوارهای دامنه مغناطیسی، استفاده شد.
 
وی افزود: به همین دلیل، ما بر این باوریم که یک موج صوتی انفرادی می‏تواند تعداد زیادی از نانوسیم‏ ها را به‌طور همزمان به حرکت درآورده و ما را قادر ‏سازد تا بسیاری از داده‏ ها را با استفاده از قدرت بسیار کم انتقال دهیم. در حال حاضر هدف ما، ایجاد دستگاه‏های پیش‏ساخت بوده تا بتوان این مفهوم را به‌طور کامل در آن آزمایش کرد. نتایج حاصل از این پژوهش اخیرا در مجله Applied Physics Letters منتشر شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.