اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 15, 2015
8:44 یکشنبه، 24ام آبانماه 1394
کد خبر: 74418

8/3 میلیون گیگابایت عکس شخصی کاربران در اختیار گوگل

گوگل بزرگترین شرکت اینترنتی جهان محسوب می‌شود و پس از گذشت یک دهه همچنان توانسته است به عنوان محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین سایت اینترنتی خدمات خود را در اختیار مردم بگذارد. برخی کارشناسان می‌گویند اینترنت امروزی را نمی‌توان بدون گوگل تصور کرد و به عبارت دیگر اگر گوگل از دنیای مجازی حذف شود، زندگی روزمره مردم مختل می‌شود. شاید به همین دلیل است که ما اطمینان زیادی به گوگل داریم و حتی اطلاعات شخصی خود را هم به آن می‌سپاریم. گوگل هفته گذشته در آخرین گزارش آماری خود توضیح داد که در مجموع 3/8 میلیون گیگابایت از عکس‌های ما را در اختیار دارد که البته روز به‌روز به حجم آنها اضافه می‌شود.
 
 بزرگترین دایرئ‌المعارف تصویری
غول اینترنتی جهان در ماه مه سال‌جاری میلادی سرویس موبایلی ویژه‌ای را با نام Google Photo عرضه کرد تا کاربران بتوانند یک ابزار کارآمد برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود در اختیار داشته باشند. از زمان راه‌اندازی این سرویس حدود 6 ماه می‌گذرد و در این دوره زمانی کوتاه بیش از 3720 ترابایت از عکس‌ها و ویدئوهای شخصی ما روی سرویس مذکور قرار گرفته است. هر کدام از این عکس‌ها یادآور خاطرات و اتفاقات شخصی در زندگی مردم جهان هستند و گوگل آنها را از چندین میلیون گیگابایت عکسی که سرویس Google Images ذخیره شده است، مجزا می‌کند.
 
برای آنکه درک بهتری از عدد مذکور داشته باشید، گوگل در گزارش خود مقایسه جالبی انجام داده است. به عنوان مثال، برای ذخیره‌سازی این عکس‌ها به سه میلیون و 809 هزار و 280 دستگاه حافظه فلش یک گیگابایتی نیاز دارید. اگر قرار باشد هر یک از این حافظه‌های فلش به قیمت 2 دلار خریداری شوند، در مجموع باید 6/7میلیون دلار بپردازید تا این عکس‌ها را ذخیره کنید.
 
علاوه بر این شما به 238 هزار و 80 دستگاه گوشی هوشمند آیفون 6S با حافظه داخلی 16 گیگابایت نیاز دارید. اگر قرار باشد برای خرید این تعداد آیفون هیچ مالیاتی پرداخت نشود، باید هزینه‌ای بالغ بر 4/154 میلیون دلار را بپردازید. در صورتی که این تعداد گوشی هوشمند آیفون در امتداد یکدیگر قرار بگیرند، مسیری به طول 21 مایل ایجاد می‌شود. همچنین اگر این تعداد آیفون را روی یکدیگر قرار دهید وزن آنها 75 هزار پوند خواهد بود. این رقم 16 درصد وزن یک هواپیمای مسافربری بوئینگ 747-8 است.
 
البته توجه داشته باشید اینها فقط مربوط به حجم عکس‌هایی می‌شود که در سرویس Google Photos ذخیره‌سازی شده است و کاربران برای آنکه تصاویر خود را به آن انتقال دهند، حافظه مجازی نامحدود در اختیار دارند. توجه داشته باشید که چندین برابر این حجم در جی‌میل و دیگر سرویس‌های گوگل موجود است.
 
 اطلاعات غیرقابل کنترل
گوگل این گزارش را مدت کوتاهی پس از تبدیل شدن به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آلفابت منتشر کرد. در این گزارش گفته شد حجم اطلاعاتی که هر روز مردم جهان تولید می‌کنند به قدری زیاد است که امکان ذخیره‌سازی آنها وجود ندارد و روزانه مقدار زیادی از اطلاعات مردم جهان از بین می‌رود.
 
تا چند سال قبل مردم جهان نیازهای اطلاعاتی خود را با رایانه‌هایی که تنها چند گیگابایت حافظه داخلی داشتند، برطرف می‌کردند و حافظه یک ترابایتی (1000 گیگابایتی) مخصوص ابررایانه و فعالیت‌های علمی بود ولی این روزها قالب رایانه‌های شخصی حافظه یک ترابایتی دارند و انواع مختلف سیستم‌های ذخیره‌سازی فیزیکی و مجازی در اختیار کاربران قرار گرفته است.
 
بزرگترین عدد قابل شناسایی کشف بشر یوتا (Yotta) نام دارد که برای محاسبه دقیق آن باید 24 صفر را در مقابل عدد یک قرار داد. این عدد در نوزدهمین همایش سالانه کمیته بین‌المللی وزن و اندازه‌گیری مورد تأیید قرار گرفت ولی چند ماه قبل گروهی از دانشمندان اعلام کردند عدد جدیدی به نام Hella را مورد محاسبه قرار دادند که بزرگی آن معادل عدد یک و 27 صفر در مقابل آن است. به هر حال، گوگل در گزارش جدید خود اعلام کرد تا سال 2020 میلادی حتی عدد Hella هم نمی‌تواند حجم اطلاعاتی را که در سراسر جهان تولید می‌شود محاسبه کند و بشر امروز به قدری به داده‌ها وابسته شده است که همه بخش‌های زندگی روزانه را مبتنی بر آنها پیش می‌برد.
 
بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش، مقدار اطلاعاتی که ما در هر روز تولید می‌کنیم با تمام اطلاعاتی که از ابتدای تاریخ تا سال 2003 میلادی ذخیره شده بود برابری می‌کند. این رقم معادل 50 پتابایت محاسبه می‌شود و به عبارت دیگر ساکنان کره خاکی هر روز این حجم وسیع اطلاعات را از خود به‌جا می‌گذارند.
 
 مصرف اطلاعاتی گوگل
اگر هر ترابایت را معادل 1024 گیگابایت بدانیم، جست‌وجوگر اینترنتی گوگل در هر روز بیش از 1000 ترابایت اطلاعات را پردازش می‌کند تا بهترین و دقیق‌ترین پاسخ‌ها به کلیدواژه‌های ما داده شود. گوگل برای پردازش این میزان اطلاعات بیش از یک میلیون سرور را در سراسر جهان در اختیار گرفته و آنها را در کشورهای مختلف پخش کرده است تا ساکنان مناطق مختلف بهترین نتایج را در اختیار بگیرند.
 
غول اینترنتی جهان همچنین توضیح داد سرویس Google Analytics روزانه 220 ترابایت اطلاعات را مورد تحلیل قرار می‌دهد که از بین آنها 200 ترابایت اطلاعات خام و 20 ترابیت هم نتایج به دست آمده هستند. سرویس Google Earth که نقشه مجازی کره زمین را ارائه می‌دهد نیز هر در روز 70 ترابایت اطلاعات را پردازش می‌کند. این حجم مربوط به اطلاعات خام تصویری می‌شود که لحظه به لحظه از ماهواره‌ها به سرورهای گوگل انتقال پیدا می‌کنند و در نهایت سرویس نقشه مجازی گوگل 500 گیگابایت اطلاعات پردازش شده جدید را هر روز در اختیار کاربران می‌گذارد. لازم به ذکر است 500 گیگابایت اطلاعات نهایی در این بخش هر لحظه ده‌ها هزار بار به‌روز می‌شوند تا دقیق‌ترین نتایج برای کاربران ارائه شود.
 
با وجود این جست‌وجوهای شخصی اطلاعات چندانی را در سایت اینترنتی گوگل مصرف نمی‌کند و گفته می‌شود که برای این نوع جست‌وجو تنها 4 ترابایت اطلاعات مورد تحلیل قرار می‌گیرد. این نوع جست‌وجوها مبتنی بر سرویس Personalized Search انجام می‌شوند که البته بخش اعظم آنها را داده‌های خام تشکیل می‌دهند. این حجم به جست‌وجوی انجام شده توسط هر یک از کاربران مربوط می‌شود. گوگل در سرورهای مخصوص شبکه اجتماعی Google Plus هم روزانه بیش از 50 ترابایت اطلاعات را پردازش می‌کند.
 
 همه اطلاعات روی کره زمین
هیچ کس بدرستی نمی‌داند چه میزان اطلاعات در سراسر جهان ذخیره شده است، زیرا همین لحظه که در حال خواندن این گزارش هستید میلیون‌ها گیگابایت اطلاعات جدید به سرورهای جهان اضافه می‌شود و شما نیز به عنوان یک کاربر عمومی نقش مؤثری در افزایش این میزان اطلاعات دارید.
 
گوگل در گزارش خود توضیح داد 90 درصد اطلاعاتی که هم‌اکنون در سراسر جهان موجود است، مربوط به داده‌هایی می‌شود که از ابتدا تاکنون روی سرورها ذخیره شده است. تا سال 2012 میلادی روزانه 5/2 اگزابایت معادل5/2میلیارد گیگابایت اطلاعات در جهان تولید می‌شود که این رقم هم‌اکنون دو برابر افزایش یافته است. توجه داشته باشید بیش از 75 درصد این اطلاعات طبقه‌بندی نشده هستند و به هیچ وجه نمی‌توان از آنها استفاده کرد. این نوع اطلاعات طبقه‌بندی شده از طریق منابعی مانند متن، صوت، ویدئو و… ایجاد می‌شوند.  با توجه به افزایش قابل ملاحظه علاقه‌مندی مردم جهان برای استفاده از دستگاه‌های موبایلی، گوگل پیش‌بینی کرده است در سال 2017 میلادی بیش از 70 درصد مردم جهان از خدمات تلفن همراه استفاده کنند که این اتفاق می‌تواند حجم داده‌ها را نسبت به سال 2015 تا دو برابر افزایش دهد.
 
 برای درک بهتر از این اعداد و ارقام بد نیست با مقیاس‌های سنجش اطلاعات بیشتر آشنا شوید. این مقیاس‌ها به قرار زیر معرفی شده‌اند: 1000 بایت برابر با یک کیلوبایت (KB)، 1000 کیلوبایت برابر با یک مگابایت (MB)، 1000 مگابایت برابر با یک گیگابایت (GB)، هزار گیگابایت برابر با یک ترابایت (TB) ، 1000ترابایت برابر با یک پِتابایت (PB)، هزار پتابایت برابر با یک اگزابایت (EB)، هزار اگزابایت برابر با یک زتابایت (ZB)، هزار زتابایت برابر با یک یوتابایت (YB)، هزار یوتابایت برابر با یک هِلابایت (HB). با این توضیحات، آیا ما واقعاً به این میزان اطلاعات نیاز داریم؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.