لبه تکنولوژی

November 20, 2015
13:07 جمعه، 29ام آبانماه 1394
کد خبر: 74547

روبات های چشم لیزری به نجات قربانیان حوادث می شتابند

روبات های جدیدی با نام «روبوبیز» ساخته شده اند که با استفاده از توانایی مکان یابی می توانند به نجات جان قربانیان حوادث بپردازند.
در سال های اخیر، روبات های بسیاری برای انجام فعالیت های خطرناک و جایگزینی با انسان ها ساخته شده اند اما برخی از آنها می توانند به نجات جان انسان ها بپردازند.
 
محققان امریکایی با الهام از حشرات موفق به ساخت و توسعه روبات های پرنده و در اندازه زنبور شده اند که می تواند در ماموریت های امداد و نجات به کمک انسان ها بشتابد. این روبات ها RoboBees نام گرفته اند.
 
تحقیقات قبلی روبات های زنبوری نیز نشان داده بود، این روبات ها در صورت هماهنگی با دستگاه های دیگر به پرواز پرداخته و در هنگام فرود در آب نیز می توانند به حرک خود ادامه دهند. این روبات ها در گذشته فاقد ادراک عمیق بودند اما این چالش نیز با توسعه نسخه لیزری راداری روی روبات ها حل شده است.
 
این فناوری جدید که lidar (تشخیص و طیف سنجی نور) است، به جای استفاده از امواج رادیویی در رادارها به انتشار تشعشعات نوری نامرئی می پردازد. سنسورهایی که در این روبات های کوچک وجود دارند به اندازه گیری مدت زمان عبور نور طول پرداخته و در نتیجه می توان به اندازه گیری فاصله، اندازه و همینطور شکل اشیاء پرداخت.
 
Karthik Dantu از دانشگاه بوفالوی نیویورک می گوید: «این فناوری جدید بسیار شبیه به فناوری Microsoft Kinect است که در بازی های ایکس باکس قرار داده شده تا حرکات کاربران در هنگام بازی را تشخیص دهد. این فناوری می تواند به زندگی روزمره انسان ها نیز وارد شود.»
 
از سیستم لیدار در نمونه های اولیه خودروهای بدون سرنشین نیز استفاده شده است. دیگر محقق این طرح می گوید: «این فناوری مشابه فناوری است که برای اطمینان از عدم تصادف در خودروهای بدون سرنشین نصب می شود، تنها باید این فناوری را به اندازه سکه یک پنی کوچک کرد.
 
لیدار در این فناوری از بازخورد اشعه نور استفاده می کند. اشعه نوری که از سنسور خارج شده و به شیء برخورد کرده و بازتاب پیدا می کند و با سرعت زیادی برمی گردد. محققان معتقدند از این فناوری می توان برای نجات جان قربانیان حوادث مختلف بهره برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.