امنیت

فناوری اطلاعات

November 28, 2015
8:20 شنبه، 7ام آذرماه 1394
کد خبر: 74708

پلیس فتا حواسش بود چه‌کسی حواسش نبود؟

«پلیس فتا حواسش به همه‌‌چیز هست» همین یک جمله ساده و چند گاف دیگر از سوی آن جوانک خام، کافی بود تا ما ملت همیشه در صحنه، این فرصت بادآورده را برای استارت ماشین خنده‌سازی‌‌مان به راحتی از دست ندهیم.
 
 آن کارگر ساده املاک و البته فریبکار پس از انتشار آن عکس‌های وقیحانه با تعدادی از دختران و دستگیری نابهنگام، هم‌اکنون به‌دلیل همین بازی‌های کودکانه خودش و ما، تا آستانه حکم افساد فی الارض هم پیش رفته است.حالا براساس همان جمله معروف خودش در آن کلیپ کذایی – که با انتشار آن می‌خواست آبی بر آتش مردم بریزد- بیایید ببینیم غیراز پلیس فتا آیا شخص دیگری حواسش به این قضایا بوده یا نه؟
 
چند نفر از ما مثل آن جوان ساده‌لوح، حجمی- کم یا زیاد- از اطلاعات شخصی مان را روی گوشی‌های موبایل‌مان حمل می‌کنیم؟ آیا حواس‌مان هست که این عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی تا چه اندازه می‌توانند مورد سوءاستفاده دیگران قرار بگیرند؟ موبایل می‌تواند وسیله‌ای برای ثبت لحظات خصوصی زندگی ما باشد اما مطمئنا وسیله خوبی برای ذخیره و حفظ آنها نیست.
 
چه تعدادی از شما مراقب هستید که شبکه‌های اجتماعی را با آلبوم عکس‌های خانوادگی اشتباه نگیرید؟ گیرم که حتی به پوشش شرعی هم اعتقادی نداشته باشید، آیا وقتی امکان سوءاستفاده علیه شما هست، باید هنجارهای معمول اجتماعی را هم نادیده بگیرید؟ آیا دوست دارید با عناوینی چون داف‌و پاف و پلنگ و حتی برچسب‌هایی وقیحانه‌تر شبکه به شبکه، کانال به کانال و گوشی به گوشی انگشت‌نمای این بازار مبتذل بشوید؟
 
چقدر حواسمان هست که محفل خصوصی محل حضور گوشی موبایل نیست؟ نباید به هر بهانه‌ای با هر کسی عکس انداخت و اجازه داد تا افراد غریبه امکان ثبت لحظاتی از حریم خصوصی شما را داشته باشند؟ حتی اگر همه آن عکس‌های وقیحانه صرفا نمایشی بچگانه بیش نباشد، آیا پس از انتشار کسی باور می‌کند همه آنچه می‌بیند تصادفی ساده بیش نباشد؟ یا به اکره و اجبار و فریبکاری گرفته شده باشد؟
 
اشتباهی رخ داده؛ در این شکی نیست اما چند نفر از ما موقع همه بازنشرها و شوخی کردن‌هایمان فکر آبرویی که بر سر کوی و برزن می‌بریم، بودیم؟ آیا گمان می‌بردیم با داغ کردن این موضوع ممکن است کسی به فساد فی‌الارض محکوم شود؟ آیا همین ما آدم‌های محترم وقتی سری بر بالای دار رفت، از خود نمی‌پرسیم در تبدیل اشتباه بچگانه جوانکی خام به جرمی سنگین، چقدر سهم داشته‌ایم؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.