اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 8, 2015
10:15 سه شنبه، 17ام آذرماه 1394
کد خبر: 74901

فاصله اینترنت در بوشهر تا وضعیت «نرمال»/ کم‌فروشی برخی شرکت‌ها

سرعت پائین اینترنت در استان بوشهر باعث شده تا کاربران از وضعیت موجود ناراضی باشند و از مسئولان بخواهند زمینه افزایش سرعت اینترنت در استان فراهم شود.
 
آدرس سایت مورد نظر را در مرورگر وارد کردم و منتظر بودم که سایت باز شود و بتوانم کارهایم را انجام دهم، ولی باز شدن سایت تا حدی طول کشید که قیدش را زدم و کامپیوتر را خاموش کردم…برای انجام انتقال پول به صورت اینترنتی، صفحه اینترنت بانک را سرچ کردم که بعد از چند دقیقه باز شد، عملیات را انتخاب کردم ولی به صفحه مورد نظر منتقل نشد و برای کار خود به دنبال عابربانک راه افتادم…از بس سرعت اینترنت ضعیف بود که نتوانستم ایمیلم را که یک نامه ضروری هم داشتم باز کنم… در چند شبکه مجازی عضو هستم ولی نمی‌توان فیلم‌ها را دانلود کنم.
 
این مشکلات و هزاران مشکل دیگر این روزها برای همه ما به وجود آمده است و تنها مربوط به یک شخص خاص و یک شهر خاص نیست.
 
اینترنت به صورت جدی در زندگی مردم وارد شده است و کمبودها و نقصان‌ها در این زمینه زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
بسیاری از مشاغل ارتباط مستقیمی با اینترنت دارد و قطعی اینترنت و کندی سرعت اینترنت می‌تواند این مشاغل را تحت تاثیر قرار دهد که از جمله می‌توان به خبرنگاران و اصحاب رسانه، آژانس‌های مسافرتی، موسسات مالی و اعتباری،‌ شرکت‌های فنی و مهندسی، دانشجویان و اساتید و . . . اشاره کرد.
 
داوود زارعیان ،معاون شرکت مخابرات ایران در تاریخ هشتم اذرماه در گفتگو با خبرنگار مهر از حل مشکل فروش پهنای باند اینترنت در استانهای کشور خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته از اواخر هفته گذشته موضوع توقف فروش پهنای باند اینترنت و نیز کاهش پهنای باند حل شده است و از ابتدای این هفته وضعیت سرویس اینترنت مخابرات در حالت نرمال قرار دارد.
 
اما رصد خبرنگار مهر در استان بوشهر نشان از فاصله زیاد وضعیت اینترنت تا محدوده «نرمال» دارد.
 
ضعف اینترنت در پایتخت انرژی کشور
هوشنگ حیدری یکی از فعالان رسانه‌ای استان بوشهر است که از وضعیت اینترنت به ویژه در جنوب استان بوشهر ناراضی است، اظهار داشت: وضعیت اینترنت در جنوب استان بوشهر مناسب نبوده و در روزهای اخیر شاهد بدتر شدن وضعیت نیز هستیم.
 
وی ادامه داد: این وضعیت نامناسب تنها مربوط به اینترنت ای‌دی‌اس‌ال نیست و در اینترنت همراه نیز شاهد وجود مشکلات فراوانی هستیم و قطع و وصلی و کندی اینترنت به شدت مردم را آزار می‌دهد.
 
حیدری بیان کرد: عسلویه پایتخت انرژی ایران است و افراد بسیار زیادی در این منطقه مشغول به کار هستند که باید شرایط مناسبی از نظر فضای اینترنت برای این افراد مهیا باشد ولی وضعیت خوبی شاهد نیستیم.
 
 
کم فروشی در ارائه اینترنت
مهرداد تمجیدی یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات است که او نیز از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در بوشهر انتقاد دارد .به عقیده وی مردم حق دارند از اینترنت با وضعیت بهتری برخوردار باشند و این وضعیت در شان مردم استان نیست.
 
وی با بیان اینکه برخی از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت کم‌فروشی می‌کنند، اضافه کرد: باید نظارت بیشتری بر کیفیت ارائه اینترنت صورت بگیرد و شرکت‌های متخلف جریمه شوند.
 
تمجیدی گفت: برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت بیش از میزان پهنای باند خود به جذب مشترک اقدام می‌کنند و حق مشتریان رعایت نمی‌شود که به این وضعیت کم‌فروشی اینترنت گفته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این شرکت‌ها پس از پر شدن ظرفیت خود باید برای خرید پهنای باند اقدام کنند که بعضا این اتفاق نمی‌افتد و با همان پهنای باند موجود خود اقدام به جذب مشتریان جدید می‌کنند.  
 
مشکلات اقتصاد الکترونیک
یکی از فعالان اقتصاد الکترونیک استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین نیازهای ما برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان، داشتن اینترنت باکیفیت و پایدار است که هم‌اکنون به خوبی از این مهم برخوردار نیستیم.
 
سید محمد صفوی اضافه کرد: گاها قطعی اینترنت و یا سرعت پائین آن باعث می‌شود که نتوانیم ارتباط مناسب را با مشتریان برقرار کرده و این موضوع باعث ضرر و زیان اقتصادی به ما می‌شود.
 
وی بیان کرد: علی‌رغم تغییرات متعددی که در محل خرید اینترنت خود داشته‌ایم، هنوز هم به وضعیت پایداری از اینترنت دست نیافته‌ایم و مشکلات ما همچنان باقی است.
 
زیرساخت اینترنت استان بوشهر خوب نیست
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضعیت اینترنت استان بوشهر خوب نیست و در شهرها و روستاهای مختلف استان شاهد مشکلات متعددی هستیم.
 
حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی نژاد اضافه کرد: زیرساخت‌های مناسبی برای اینترنت در استان بوشهر ایجاد نشده است و شهرها و روستاهایی که از مرکز استان و یا مرکز شهرستان دور هستند، مشکلات بیشتری برای استفاده از اینترنت دارند.
 
وی خواستار توسعه اینترنت به ویژه در سطح روستاهای استان شد و ادامه داد: سرعت اینترنت در روستاها هم‌اکنون نامناسب و بسیار پائین است که مسئولان باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
 
این نماینده مجلس افزود: وضعیت اینترنت همراه نیز در استان بوشهر خوب نیست و آن چیزی که ما می‌بینیم و یا در مطالبات مردم مطرح می‌شود، وضعیت خوبی نداریم. اینترنت همراه فقط در شهر بوشهر خوب است و در بقیه استان مطلوب نیست.
 
 
وعده‌هایی که عمل نشد
وی به نشست خود با وزیر ارتباطات برای رفع مشکلات اینترنت اشاره کرد و افزود: در این نشست، وزیر ارتباطات معاون خود را برای رفع مشکلات اینترنت در استان مامور کرد و ایشان نیز به استان سفر کرد و تصمیماتی گرفته شد و مقرر شد که اینترنت به همه روستاهای استان راه یابد.
 
موسوی‌نژاد در ارتباط با نتایج این تصمیمات نیز گفت: در برخی از روستاها اینترنت راه افتاده است ولی سرعت بسیار پائینی دارد و در تعداد زیادی از روستاها نیز هنوز این مهم محقق نشده است.
 
وی در ارتباط با کم‌فروشی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی نیز بیان کرد: اختلافاتی بین مخابرات و وزارت ارتباطات وجود دارد که برخی از کارها را باید مخابرات انجام دهد و برخی از مسائل نیز   وظیفه وزارت ارتباطات است.
 
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: واگذاری مخابرات به بخش خصوصی دارای معایبی است که خدمات به خوبی ارائه نمی‌شود و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود.
 
برخورد با متخلفان ارائه اینترنت
غلامرضا داداش‌زاده معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، چندی پیش با اعلام اخطار توقف فروش به برخی از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت گفت: با توجه به نظارت‌های انجام شده چند اپراتور اینترنت پرسرعت به دلیل عدم تناسب میزان پهنای باند با تعداد مشترکان و عدم نصب سامانه سنجش کیفیت اینترنت، اخطار توقف فروش دریافت کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.