اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 9, 2015
12:36 چهارشنبه، 18ام آذرماه 1394
کد خبر: 74916

یاهو می‌خواهد بخش تجاری اینترنت‌اش را بفروشد

پس از بررسی گزینه‌های مختلف، یاهو می‌خواهد بخش تجاری اینترنت‌اش را بفروشد.
 
با این تصمیم‌گیری، در واقع استراتژی «مریسا مه‌یر» (Marissa Mayer)، مدیر عامل یاهو، رد می‌شود.
یاهو دیگر تصمیم ندارد که سهام 31 میلیارد دلاری‌اش در «علی‌بابا» (Alibaba) را برای تاسیس یک شرکت مستقل سرمایه‌گذاری کند. به جای آن گزینه‌های دیگری را در نظر می‌گیرد که شامل فروش هسته‌ی مرکزی فعالیت‌های تجاری‌شان یعنی اینترنت می‌شود. به این ترتیب، سهام علی‌بابا به تنها منبع درآمدشان تبدیل می‌شود. سهام این شرکت در «یاهو ژاپن» هم ممکن است واگذار شود.
 
این تصمیم پس از تردیدات و تعلل‌های فراوان توسط هیئت رییسه‌ی این شرکت در هفته‌ی گذشته اتخاذ شد. با این تصمیم‌گیری، در واقع استراتژی «مریسا مه‌یر» (Marissa Mayer)، مدیر عامل یاهو، رد می‌شود. او در سال 2012 استخدام شده بود تا این شرکت اینترنتی را از بحران نجات دهد.
 
مه‌یر تصمیم گرفته بود که سهام 15 درصدی یاهو در علی‌بابا را برای تاسیس یک شرکت اسپین‌آف (spin off) به نام «آباکو» (Aabaco) سرمایه‌گذاری کند. به این ترتیب، یاهو شرکت مادر آباکو می‌شد و در عین حال آباکو فعالیت‌های تجاری مستقل انجام می‌داد. برنامه‌ی بعدی او این بود که تمرکزش را متوجه هسته‌ی مرکزی فعالیت‌های تجاری‌اش کند یعنی فروش تبلیغاتی که تقریبا به یک میلیارد کاربر در وب‌سایت و اپلیکیشن‌هایش نمایش داده می‌شوند.
 
اما بعضی از سرمایه‌گذاران «استاربورد» (Starboard) به دلایل مربوط به مالیات‌های سنگین برای این شرکت اسپین‌آف مخالف این تصمیم بودند. استاربورد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در آمریکا است. استدلال آنها این بود که سازمان مالیات آمریکا مالیات‌های سنگینی بر این شرکت اسپین‌آف تحمیل خواهد کرد. خبر این مخالفت را هم شبکه‌ی خبری CNBC اعلام کرد. همین خبر باعث شد که ارزش سهم یاهو 3 درصد افزایش یابد.
 
یاهو و اعضای استاربورد در این باره هیچ اظهار نظری نکردند. استاربورد اعضای هیئت رییسه‌ی یاهو را متقاعد کرده بود که بخش تجاری اینترنت یاهو را بفروشند. شرکت‌های ارتباطاتی مثل ورایزون، ممکن است به خرید یاهو علاقه نشان دهند. همین شرکت AOL، رقیب یاهو را خریداری کرده است.
 
تحلیلگران می‌گویند ارزش بخش تجاری اینترنت یاهو بین 3 تا 8 میلیارد دلار است. این شرکت از سال 2007 تا 2012 چهار مدیرعامل دایم داشته که هیچ‌یک نتوانستند یک استراتژی مناسب برای بهبود وضعیت شرکت برنامه‌ریزی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.