باندپهن

باندپهن ثابت

December 11, 2015
9:50 جمعه، 20ام آذرماه 1394
کد خبر: 74932

افتتاح اولین آزمایشگاه تخصصی دیسپاچینگ و مخابرات کشور در اهواز

مدیر دیسپاچینگ جنوب غرب کشور در حاشیه افتتاح اولین آزمایشگاه تخصصی دیسپاچینگ و مخابرات کشور در اهواز گفت: آزمایشگاه تخصصی دیسپاچینگ و مخابرات برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شد تا تجربیات لازم را در اختیار نیروهای جدید قرار دهد.
ادیب روستایی اظهار کرد: خوزستان پس از استان تهران جایگاه دوم را در مصرف و تولید برق دارد.
 
وی افزود: آزمایشگاه تخصصی دیسپاچینگ و مخابرات جنوب‌غرب می‌تواند به آموزش پرسنلی که وارد این مرکز می‌شود، کمک کند تا با سیستم‌ها آشنا شوند و به کسب تجربه بپردازند.
 
روستایی در خصوص راه‌اندازی این آزمایشگاه تصریح کرد: از دهه 80 که بر اساس اصل 44 قانون اساسی بحث کوچک‌سازی بدنه دولت آغاز شد، نیروهای متخصص جذب شرکت‌های خصوصی شدند و این مسأله موجب شد تا نیروهای جدید تجربه و مهارت لازم را در استفاده از سیستم‌ها نداشته باشند.
 
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان عنوان کرد: سیستمی که در مراکز دیسپاچینگ نصب و استفاده می‌شود، اسکادا نام دارد که وظیفه کنترل، نظارت و جمع‌آوری اطلاعات به عهده آن است.
 
وی ادامه داد: در صنعت برق، تولید انرژی الکتریکی مطمئن و پایدار ملاک عملکرد شرکت‌های برق منطقه‌ای است؛ بنابراین وجود مراکز دیسپاچینگ کمک بزرگی به کنترل، پایش و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای می‌کند.
 
روستایی با اشاره به بستر مخابراتی جهت انتقال اطلاعات در صنعت برق، گفت: بزرگترین شبکه فیبر نوری به طول 1700 کیلومتر به منظور انتقال اطلاعات پایانه‌ها در استان خوزستان قرار دارد و ما با توجه به پراکندگی پست‌ها و بعد مسافت آن‌ها تا مراکز کنترل از بسترهای مخابراتی مختلفی مانند plc، فیبر و ماکروویو استفاده می‌کنیم.
 
وی بیان کرد: سیستم دیسپاچینگ سه بخش عمده و خاص دارد که شامل مرکز کنترل، پایانه‌های راه دور و بستر مخابراتی جهت انتقال اطلاعات می‌شود که هر یک از این بخش‌ها در ارتباط با یکدیگر به وظایف خود عمل می‌کنند.
 
مدیر دیسپاچینگ جنوب غرب کشور خاطرنشان کرد: در سال 1389 با ایده ایجاد یک فضای آزمایشگاه در محیط دیسپاچینگ کار شروع و تجهیزات مورد نیاز در چند سال متوالی خریداری تهیه شد.
 
روستایی با بیان اینکه بیش از 250 میلیون تومان در بحث خرید تجهیزات آزمایشگاه دیسپاچینگ هزینه شده است، گفت: همچنین برخی از تجهیزات موردنیاز نیز از میان طرح‌ها به آزمایشگاه اختصاص داده شده است.
 
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده، هیچ شرکت برق منطقه‌ای در کشور نتوانسته در این سطح فعالیت کند اما شرکت برق منطقه‌ای جنوب ‌غرب توانست شرایطی را فراهم آورد تا نیروهای متخصص و دارای مهارت کافی را تربیت کند.
 
وی اظهار کرد: تست تجهیزات معیوب و رفع نواقص برخی از آن‌ها، عدم مراجعه به پست‌ها و کار با تجهیزات فعال در مدار و بررسی طرح‌ها و شبیه‌سازی آن‌ها قبل از اجرا از دیگر اهداف راه‌اندازی این آزمایشگاه است.
 
مدیر دیسپاچینگ جنوب غرب کشور با بیان اینکه مصرف 7521 مگاوات برق در فصل تابستان نشان دهنده جایگاه دوم استان در کشور در زمینه مصرف است، گفت: تولید برق استان توسط 10 نیروگاه برق آبی و 4 نیروگاه حرارتی انجام می‌گیرد که در زمینه تولید برق آبی استان جایگاه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.